Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Produkcja wódki w Polsce w 2013 r. wzrosła o 12 proc.

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 24-01-2014, 17:21
Produkcja wódki w Polsce w 2013 r. wzrosła o 12 proc.

Produkcja wódki w Polsce wzrosła w 2013 roku o ponad 12 proc. i wyniosła 115,4 mln litrów. Taki wzrost w całym 2013 roku był efektem gwałtownie zwiększonej produkcji w ciągu ostatnich miesięcy roku, spowodowanej podwyżką akcyzy na napoje spirytusowe od stycznia 2014 roku.

Zapowiadana przez rząd styczniowa podwyżka akcyzy wywołała pod koniec ubiegłego roku szturm hurtowników na producentów alkoholi mocnych. Producenci, aby sprostać wymaganiom, produkowali z kolei na potęgę.

Z grudniowych danych GUS wynika, że w ciągu 12 miesięcy 2013 roku produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100 proc. alkoholu wzrosła w Polsce w ujęciu rocznym o 12,1 proc. do 115,4 mln litrów.

W samym grudniu 2013 roku produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100 proc. alkoholu wyniosła w Polsce 15,9 mln litrów, czyli wzrosła aż o ponad 47 proc. wobec grudnia 2012 roku.

W ujęciu miesięcznym produkcja wódki wzrosła w grudniu 2013 roku wobec listopada 2013 o 11,5 proc. 

Także w poprzednich miesiącach ubiegłego roku produkcja wódki mocno rosła. W listopadzie 2013 roku produkcja wzrosła bowiem aż o 34,9 proc. w porównaniu do listopada 2012 roku i wyniosła 14,3 mln litrów, zaś w październiku 2013 roku wzrosła rok do roku o niemal 29 proc. do 12,2 mln litrów.

Natomiast we wrześniu ubiegłego roku, gdy rząd poinformował o planowanej podwyżce akcyzy, wzrost produkcji wódki czystej wyniósł 21,9 proc. w ujęciu rocznym do 11 mln litrów, zaś w ujęciu miesięcznym podukcja wódki zwiększyła się wtedy wobec sierpnia o 29,5 proc.

Przedstawiciele branży alkoholowej mówili już wcześniej, że producenci alkoholi mocnych produkują na potęgę, zaś hurtownicy robią zapasy przed styczniową podwyżką akcyzy. Hurtownicy kupowali na gwałt wódkę, bo skłaniał ich do tego sposób naliczania i odprowadzania akcyzy od tego alkoholu. Kto dostał wódkę przed końcem grudnia, miał ją tańszą. Podstawą opodatkowania wódki akcyzą jest data wyjazdu towaru z zakładu produkcyjnego. Akcyza jest płacona przez producenta maksymalnie po 25 dniach od tej daty.

Eksperci i przedstawiciele branży mówili też wielokrotnie, że podwyżka akcyzy od początku 2014 roku może osłabić popyt na wódkę, co mocno dotknie też producentów, bo ich wyniki będą słabsze.

Przedstawiciele branży mówią, że rok 2014, a głównie pierwsze półrocze, może być katastrofalny na polskim rynku wódki, zamówienia na wódkę mogą drastycznie zmaleć, a przychody producentów spaść rok do roku o 30-40 proc.

Zdaniem ekspertów trudno wyrokować, jak zachowają się konsumenci, jednak niektórzy oceniają, że sprzedaż wódki zmaleje w tym roku o ok. 10 proc. Resort finansów szacował, że dzięki podwyżce zyska w 2014 r. dodatkowe 780 mln zł do budżetu.

Od 1 stycznia 2014 r. akcyza na napoje spirytusowe wzrosła o 15 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.