Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Przemysł tytoniowy: Jednorazowa podwyżka akcyzy negatywnie wpłynie na legalny rynek

Jednorazowa podwyżka akcyzy na wyroby tytoniowe w wysokości 3 proc. miałaby negatywny wpływ na legalny rynek tych wyrobów, mogłaby grozić ponownym rozwojem szarej strefy - ostrzega Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego (KSPT).

Przemysł tytoniowy: Jednorazowa podwyżka akcyzy negatywnie wpłynie na legalny rynek
fot. shutterstock

Organizacja odniosła się w poniedziałkowym komunikacie do zapowiedzi indeksacji stawki podatku akcyzowego o 3 proc. na wyroby akcyzowe będące używkami, w tym m.in. wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, czy tzw. wyroby nowatorskie. Plany te zawarto w przyjętej przez rząd w kwietniu br. Aktualizacji Programu Konwergencji (APK), która jest częścią Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2019 - 2022.

Stowarzyszenie zwraca uwagę, że trwające od 2015 r. moratorium akcyzowe doprowadziło m.in. do ustabilizowania sytuacji na rynku legalnych wyrobów tytoniowych, znaczącego spadku szarej strefy, a przez to - wzrostu wpływów budżetu państwa z tytułu akcyzy na wyroby tytoniowe do historycznie najwyższych poziomów.

"Zestawiając te fakty z negatywnymi doświadczeniami skokowych podwyżek akcyzy w latach 2010-2014, apelujemy o rozwagę w podejmowaniu decyzji o indeksacji od 2020 r." - czytamy w stanowisku KSPT.

Organizacja postuluje, by - jeśli rząd podtrzyma wolę podwyższenia akcyzy na wyroby tytoniowe - proces ten przebiegał w sposób ustrukturyzowany, rozłożony w czasie i przewidywalny.

"Tylko takie podejście umożliwi budżetowi państwa osiągnięcie założonych celów, a legalnej branży - uniknąć ryzyka destabilizacji. Zdaniem KSPT, jednorazowa podwyżka na poziomie 3 proc. wskazana w projekcie WPFP miałaby negatywny wpływ na legalny rynek wyrobów tytoniowych i mogłaby grozić ponownym rozwojem szarej strefy, którą w ostatnich latach udało się znacząco ograniczyć (z 18 proc. w 2015 r. do 11 proc. w IV kw. 2018 r.)" - poinformowano.

Według producentów wyrobów tytoniowych "najbardziej racjonalnym rozwiązaniem" jest wprowadzenie w ustawie akcyzowej tzw. mapy drogowej, uwzględniającej plan stopniowych podwyżek w dłuższym horyzoncie czasowym (np. 1,5 proc. wzrostu stawki kwotowej od 1 stycznia 2020 r. i kolejne 1,5 proc. od 1 stycznia 2021 r. lub 1-proc. wzrost stawki kwotowej przez okres 3 kolejnych lat).

Zauważono, że ewentualna podwyżka akcyzy w 2020 r. zbiegnie się czasowo z wprowadzeniem zakazu sprzedaży papierosów mentolowych, które stanowią ponad 27 proc. polskiego rynku. "Racjonalne

wydają się więc obawy, że jednoczesne wyeliminowanie znacznej części rynku i wzrosty cen determinowane podwyżką podatku akcyzowego, mogą skierować konsumentów ku szarej strefie. Na pewno negatywnie odbiłoby się to na kondycji budżetu państwa oraz branży będącej jednym z głównych źródeł wpływów podatkowych" - ostrzega organizacja.

więcej informacji:

tytoń RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego RSS ALERT    /    akcyza na wyroby tytoniowe RSS ALERT    /    rynek papierosów RSS ALERT    /    akcyza RSS ALERT    /    akcyza na papierosy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.200.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.