Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Przyszłością polskiej wódki jest eksport, warto wykorzystać chronione oznaczenie Polska Wódka

Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (PVA) Andrzej Szumowski wskazuje, że przyszłością dla Polskiej Wódki jest eksport. Szacuje, że około 10 proc. wódki produkowanej w Polsce spełnia kryteria definicji Polska Wódka, ale ma nadzieję, że ten wskaźnik wzrośnie, tak samo jak eksport. Liczy na szersze wykorzystanie oznaczenia geograficznego i chronionego znaku Polska Wódka.

Przyszłością polskiej wódki jest eksport, warto wykorzystać chronione oznaczenie Polska Wódka
Od lewej: Włodzimierz Warchalewski, Andrzej Szumowski fot. PVA

Stowarzyszenie Polska Wódka prowadzi od kilku lat działania edukacyjne na temat  historii  oraz tradycji  naszego narodowego trunku, który został doceniony wpisaniem na listę chronionych oznaczeń geograficznych, podobnie jak Scotch Whisky czy francuski Cognac. Polska Wódka jest jedyną rozpoznawalną polską marką globalną.

Rozpoznawalna polska marka globalna

- Polska Wódka to jedyna rozpoznawalna polska marka globalna, występująca na wszystkich kontynentach. Marzy nam się, aby te 10 proc. udziału zamienić na 90 lub 100 proc. i aby zwiększyć eksport, bo to jest przyszłość Polskiej Wódki, tak jak robią to Szkoci czy Francuzi – ponad 90 proc. Whisky czy Cognacu jest eksportowane. Z kolei w Polsce około 20 proc. wódek idzie na eksport - mówi Andrzej Szumowski.

I podkreśla, że Polska jest pierwszym w Unii Europejskiej i czwartym na świecie producentem wódki (po Rosji, USA i Ukrainie).

W 2017 roku produkcja wódki w Polsce wyniosła ok. 975 tys. hl (stuprocentowego alkoholu), zaś wartość eksportu wódki wyprodukowanej w Polsce wyniosła 153,3 mln złotych. Wódka miała  77,6 proc. udziału w strukturze produkcji napojów spirytusowych w 2017 r.

Andrzej Szumowski apeluje do producentów wódek w Polsce, aby pochylili się nad wykorzystaniem oznaczenia Polska Wódka i wprowadzali je do swojego portfolio, zaś do dziennikarzy, aby informowali i edukowali społeczeństwo co to jest Polska Wódka.

- Rolą Stowarzyszenia Polska Wódka oraz ZP Polski Przemysł Spirytusowy jest promowanie idei wyrobów spirytusowych, a kropką nad „i” jest Muzeum Polskiej Wódki – dodaje Szumowski.

Podejmowane działania promocyjno-edukacyjne wymagają jednak wsparcia ze strony agend i administracji państwowej oraz polskiej dyplomacji, tak aby wzmocnić świadomość konsumentów na temat istotności chronionego oznaczenia geograficznego Polska Wódka.

- Chcielibyśmy, aby instytucje państwowe wyszły poza ten charakter deklaratywny, bo na razie wspomagania konkretnymi działaniami nie ma, myślę tu o elementach ekonomicznych, quasi podatkowych – apeluje z kolei Włodzimierz Warchalewski, prezes Związku Gorzelni Polskich.

W Polsce wódka jest produkowana w ok. 90 proc. ze spirytusu zbożowego, w tym z kukurydzy, a w ok. 8 proc. ze spirytusu ziemniaczanego.

Chronione oznaczenie geograficzne

- Jeśli produkty mają oznaczenie geograficzne takie jak np. Polska Wódka, to władze czuwają nad tym, żeby nie były podrabiane – mówi Michał Rzytki, dyrektor Departamentu Promocji i Jakości Żywności w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    Polska Wódka RSS ALERT    /    polska wódka na świecie RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek alkoholu w Polsce RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    eksport wódki RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Polska Wódka RSS ALERT    /    Andrzej Szumowski RSS ALERT    /    Michał Rzytki RSS ALERT    /    Włodzimierz Warchalewski RSS ALERT    /    PVA RSS ALERT    /    Polish Vodka Association RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.159.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.