Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Raport KPMG: Polacy wydali na napoje alkoholowe 41,1 mld zł

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 13-11-2014, 14:03
Raport KPMG: Polacy wydali na napoje alkoholowe 41,1 mld zł
(fot. Fotolia)

W 2013 roku Polacy kupili napoje alkoholowe o wartości detalicznej ponad 41,1 mld zł. Kluczowy udział w sprzedaży miało tradycyjnie piwo (47 proc.) oraz wódka (30,7 proc.). Stopniowo rośnie jednak udział win gronowych, whisk(e)y, likieru, nalewek i smakowych napojów spirytusowych.

Jak wynika z badania KPMG, coraz więcej Polaków wybiera produkty wysokiej jakości i marki o charakterze premium (31 proc.), jednocześnie aktywnie poszukując jak najlepszego stosunku ilości lub jakości do ceny (26 proc.). Na rynku piwa i napojów spirytusowych szczególnie wyraźny jest trend innowacyjny, zgodnie z którym konsumenci poszukują nowych, oryginalnych lub mało znanych produktów.

Piwo i wódka to kategorie od lat dominujące na polskim rynku. Posiadają dużą grupę regularnych konsumentów - przynajmniej kilka razy do roku sięga po nie odpowiednio 73 proc. i 43 proc. dorosłych. Ich pozycja jednak stopniowo słabnie, w miarę, jak konsumenci eksplorują inne kategorie. Na pozycję wódki wpływają także zmiany regulacyjne, tj. wzrost stawki akcyzy na alkohol etylowy w 2014 roku.

W miejsce powoli kurczącej się sprzedaży wódki oraz ustabilizowanej sprzedaży piwa coraz większy udział w wydatkach na napoje alkoholowe zdobywają wina gronowe (6,3 proc.), whisk(e)y (4,3 proc.) oraz likiery, nalewki i smakowe napoje spirytusowe (5,4 proc.).

Rynek napojów alkoholowych zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów konsumenckich. - Po pierwsze, Polacy szukają produktów wyższej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizację wielu kategorii. Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Równolegle na rynek ciągle silnie oddziałuje trend, który można określić jako value for money, czyli poszukiwanie jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu, polowanie na promocje cenowe i okazje - mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Premiumizacja: rośnie zainteresowanie piwami specjalnymi, winami gronowymi i whisk(e)y

Trzech na dziesięciu (31 proc.) dorosłych konsumentów napojów alkoholowych twierdzi, że zdecydowanie stara się wybierać produkty ponadprzeciętnej jakości i chętnie sięga po marki premium. Co więcej, jak wynika z badania zarządzających z branży napojów alkoholowych, spośród wszystkich trendów rynkowych to właśnie premiumizacja będzie w najbliższych latach najsilniej kształtować rynek, i to niezależnie od kategorii.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 885) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH