Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Rosnąca sprzedaż wina nie jest zagrożona

Od 2004 roku sprzedaż win gronowych wzrosła ilościowo o ponad połowę i wszystko wskazuje, że będzie rozwijać się dalej. Znacznie słabiej rozwijają się natomiast wina wzmacniane i wermuty.

Rosnąca sprzedaż wina nie jest zagrożona
Przeciętny dorosły Polak w 2013 roku kupił 5,5 litrów win gronowych, wzmacnianych i wermutów, wydając na nie równowartość 27 euro (fot. Łukasz Rawa)

Jak podaje KPMG w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014", mimo wzrostów, polski rynek win pozostaje relatywnie mały na tle Europy - w 2013 roku przeciętny dorosły Polak kupił łącznie 5,5 litrów win gronowych, wzmacnianych i wermutów, co w skali całego rynku oznaczało sprzedaż 172,9 mln l produktów o wartości 3,5 mld zł.

W ciągu ostatniego miesiąca wina gronowe, wzmacniane lub wermuty piło 35 proc. dorosłych konsumentów, zaś w ciągu ostatniego roku - 76 proc. Polacy najczęściej piją wina w towarzystwie znajomych lub rodziny, przy okazji wspólnej zabawy lub świętowania. Jest jednak także grupa 41 proc. konsumentów win, którzy sięgają po nie bez specjalnej okazji. Niecała połowa (45 proc.) dorosłych to konsumenci, którzy piją wina przynajmniej kilka razy do roku. Znacznie częściej są to kobiety (55 proc.), podczas gdy wśród mężczyzn jest ich już tylko 35 proc. Znaczącą rolę odgrywa także wykształcenie oraz rodzaj miejsca zamieszkania.

KPMG podaje, że w 2013 roku Polacy kupili 142,5 mln l win gronowych (spokojnych i musujących) o wartości 2,6 mld zł - ilościowo o 56 proc. więcej niż w 2004 roku. O połowę wolniej z kolei rozwija się rynek win wzmacnianych i wermutów, który w 2013 roku osiągnął wolumen 30,5 mln l oraz wartość 0,9 mld zł. Pomimo wzrostu popularności win, polski rynek pozostaje bardzo niewielki w skali europejskiej.

Przeciętny dorosły Polak w 2013 roku kupił 5,5 litrów win gronowych, wzmacnianych i wermutów, wydając na nie równowartość 27 euro. Przeciętny dorosły Czech w tym samym roku kupił 21,4 litry win o wartości 104 euro, a Słowak - 19,1 litrów o wartości 145 euro. Znacznie wyższe wolumeny i wartości na osobę dorosłą osiągają także Niemcy i Brytyjczycy, nie mówiąc o krajach typowo winiarskich z południa Europy - wskazują eksperci KPMG.

Porównanie z innymi krajami europejskimi pokazuje wyraźnie, że polski rynek wina (szczególnie gronowego) jest dopiero na początku drogi ku dojrzałości i ma przed sobą jeszcze wiele lat wzrostu. O niedojrzałości polskiego rynku świadczy także struktura sprzedaży, ze stosunkowo dużym udziałem win wzmacnianych i wermutów, jak również win musujących. Jak wynika z prognoz firm, w najbliższych 2 latach kategoria wina gronowego może rosnąć ilościowo w tempie prawie 7 proc. rocznie. W kategorii win wzmacnianych i wermutów spodziewana jest jednak stagnacja lub spadek - czytamy w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

KPMG RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT    /    wino RSS ALERT    /    wermut RSS ALERT    /    wina wzmacniane RSS ALERT    /    sprzedaż wina w Polsce RSS ALERT    /    spożycie wina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.210.158.163
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.