Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rosnąca sprzedaż wina nie jest zagrożona

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 26-11-2014, 20:00
Rosnąca sprzedaż wina nie jest zagrożona
Przeciętny dorosły Polak w 2013 roku kupił 5,5 litrów win gronowych, wzmacnianych i wermutów, wydając na nie równowartość 27 euro (fot. Łukasz Rawa)

Od 2004 roku sprzedaż win gronowych wzrosła ilościowo o ponad połowę i wszystko wskazuje, że będzie rozwijać się dalej. Znacznie słabiej rozwijają się natomiast wina wzmacniane i wermuty.

Jak podaje KPMG w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014", mimo wzrostów, polski rynek win pozostaje relatywnie mały na tle Europy - w 2013 roku przeciętny dorosły Polak kupił łącznie 5,5 litrów win gronowych, wzmacnianych i wermutów, co w skali całego rynku oznaczało sprzedaż 172,9 mln l produktów o wartości 3,5 mld zł.

W ciągu ostatniego miesiąca wina gronowe, wzmacniane lub wermuty piło 35 proc. dorosłych konsumentów, zaś w ciągu ostatniego roku - 76 proc. Polacy najczęściej piją wina w towarzystwie znajomych lub rodziny, przy okazji wspólnej zabawy lub świętowania. Jest jednak także grupa 41 proc. konsumentów win, którzy sięgają po nie bez specjalnej okazji. Niecała połowa (45 proc.) dorosłych to konsumenci, którzy piją wina przynajmniej kilka razy do roku. Znacznie częściej są to kobiety (55 proc.), podczas gdy wśród mężczyzn jest ich już tylko 35 proc. Znaczącą rolę odgrywa także wykształcenie oraz rodzaj miejsca zamieszkania.

KPMG podaje, że w 2013 roku Polacy kupili 142,5 mln l win gronowych (spokojnych i musujących) o wartości 2,6 mld zł - ilościowo o 56 proc. więcej niż w 2004 roku. O połowę wolniej z kolei rozwija się rynek win wzmacnianych i wermutów, który w 2013 roku osiągnął wolumen 30,5 mln l oraz wartość 0,9 mld zł. Pomimo wzrostu popularności win, polski rynek pozostaje bardzo niewielki w skali europejskiej.

Przeciętny dorosły Polak w 2013 roku kupił 5,5 litrów win gronowych, wzmacnianych i wermutów, wydając na nie równowartość 27 euro. Przeciętny dorosły Czech w tym samym roku kupił 21,4 litry win o wartości 104 euro, a Słowak - 19,1 litrów o wartości 145 euro. Znacznie wyższe wolumeny i wartości na osobę dorosłą osiągają także Niemcy i Brytyjczycy, nie mówiąc o krajach typowo winiarskich z południa Europy - wskazują eksperci KPMG.

Porównanie z innymi krajami europejskimi pokazuje wyraźnie, że polski rynek wina (szczególnie gronowego) jest dopiero na początku drogi ku dojrzałości i ma przed sobą jeszcze wiele lat wzrostu. O niedojrzałości polskiego rynku świadczy także struktura sprzedaży, ze stosunkowo dużym udziałem win wzmacnianych i wermutów, jak również win musujących. Jak wynika z prognoz firm, w najbliższych 2 latach kategoria wina gronowego może rosnąć ilościowo w tempie prawie 7 proc. rocznie. W kategorii win wzmacnianych i wermutów spodziewana jest jednak stagnacja lub spadek - czytamy w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH