REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Sprzedaż brandy i koniaku jest stabilna

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 17-11-2014, 15:02
Sprzedaż brandy i koniaku jest stabilna
W Polsce brandy i koniaki są wybierane niemal wyłącznie przez osoby w dojrzałym wieku (fot. pixabay.com)

Brandy i koniaki to w Polsce kategoria stabilna, która w przeciwieństwie np. do whisk(e)y nie rozwija się. I tak już chyba pozostanie. Szczególnie koniak jest trunkiem wymagającym. Z racji ceny, ale i świadomej polityki producentów, jest uplasowany na pozycji produktu luksusowego, zdecydowanie nie do codziennej konsumpcji - wyjaśnia Piotr Imach, dyrektor naczelny Domain Menada w komentarzu do raportu „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

REKLAMA

Brandy i koniak, drugi kluczowy gatunek brown spirits, nie przeżywa takiego rozkwitu jak whisk(e)'y. Pozostaje trunkiem niszowym, spożywanym sporadycznie, z bardzo małą grupą regularnych konsumentów ograniczoną do osób dojrzałych i zamożnych. „W 2013 roku sprzedaż brandy i koniaku była blisko czterokrotnie mniejsza niż whisk(e) y i sięgnęła 5,7 mln l, przy wydatkach konsumentów o wartości blisko 0,6 mld zł. Choć w ciągu ostatniego roku brandy lub koniak piło 39% dorosłych Polaków, przynajmniej kilkukrotnie po ten trunek sięgnęło jedynie 8% dorosłej populacji, tj. 2,5 mln osób" - czytamy w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" przygotowanym przez KPMG Polska.

„Brandy i koniak to napój nierozerwalnie związany ze spotkaniami, spożywany wspólnie ze znajomymi lub rodziną. Polacy kupują go rzadko (tylko 18% w ciągu ostatniego roku) i najczęściej na prezent (70% osób). Wśród 61% osób, które w ciągu ostatniego roku brandy lub koniaku nie piły, prawie połowa mówi, że nie odpowiada im ich smak. Nierzadko są też dla konsumentów za drogie, choć respondenci z reguły bardzo niechętnie przyznawali się w badaniu do takich przyczyn niesięgania po dany napój. W przeciwieństwie do whisk(e)y, brandy i koniaki są wybierane niemal wyłącznie przez osoby w dojrzałym wieku - regularni lub stosunkowo regularni konsumenci pojawiają się dopiero wśród osób po 40 roku życia" - czytamy dalej.

Od 2008 roku kategoria brandy i koniaku w Polsce rozwija się bardzo powoli i wciąż pozostaje niewielką częścią polskiego rynku napojów spirytusowych. Jak wskazują analitycy KPMG, w 2013 r. konsumenci w Polsce kupili 5,7 mln l tego typu napojów, z czego 5,3 mln l stanowiło brandy, zaś koniak jedynie 0,4 mln l. Wartość sprzedaży detalicznej kategorii sięgnęła 594 mln zł.

Branża alkoholowa jest niemal zgodna, że kategoria brandy i koniaku ma małe szanse na wzrost i pozostanie stateczną niszą. - Producentom i dystrybutorom (nie tylko w Polsce) jak dotąd nie udało się przekonać masowego konsumenta do częstszej konsumpcji, poszerzenia wachlarza okazji, przy których sięga się po ten trunek, czy też wyjścia poza tradycję np. w stronę miksologii. Brakuje także woli pozyskiwania nowych konsumentów na drodze zwiększenia dostępności ekonomicznej. A wydaje się, że właśnie te czynniki zadecydowały o sukcesie rynkowym whisk(e)y" - wyjaśniają eksperci KPMG.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 967) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH