Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Sprzedaż napojów spirytusowych systematycznie spada

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 03-12-2014, 12:30
Sprzedaż napojów spirytusowych systematycznie spada
Polska jako rynek napojów spirytusowych zdecydowanie wyróżnia się na tle innych krajów europejskich (fot. Łukasz Rawa)

W 2013 roku Polacy kupili 348,3 mln l napojów spirytusowych, wydając na nie 17,4 mld zł. Pod względem wolumenu sprzedaży Polska to jeden z największych rynków napojów spirytusowych w Europie. Jego wartość jest jednak wciąż niewielka w porównaniu z dużymi rynkami zachodnioeuropejskimi. Ta sytuacja powoli zmienia się, w miarę jak konsumenci sięgają po inne gatunki napojów spirytusowych niż dominująca dawniej wódka - wynika z raportu "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" przygotowanego przez KPMG Polska.

Po różnego rodzaju napoje spirytusowe sięgają niemal wszyscy dorośli Polacy - w ciągu ostatniego roku jakikolwiek z napojów spirytusowych piło aż 88 proc. z nich, zaś 62 proc. robiło to przynajmniej kilka razy w roku. Częściej są to mężczyźni (66 proc.) oraz z jednej strony osoby bardzo młode, przed 25 rokiem życia (63 proc.), lub dojrzałe, po 55 roku życia (64 proc.) - czytamy w raporcie "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

Sprzedaż detaliczna napojów spirytusowych od 2011 roku nieznacznie, ale systematycznie spada. Rośnie za to wartość wydatków. W 2013 roku Polacy kupili 348,3 mln l tego typu produktów za sumę 17,4 mld zł. Na wzrost wartości zakupów wpływa przede wszystkim stopniowe przesuwanie konsumpcji ze standardowych wódek w kierunku niskoalkoholowych smakowych napojów spirytusowych oraz trunków importowanych, przede wszystkim whisk(e)y.

Eksperci KPMG podkreślają, że Polska jako rynek napojów spirytusowych zdecydowanie wyróżnia się na tle innych krajów europejskich. Ze względu na wysoką sprzedaż per capita, jest to ilościowo rynek bardzo duży, ustępujący tylko największym krajom zachodnioeuropejskim. Z drugiej strony, struktura sprzedaży jest od tych rynków zasadniczo odmienna, ze znacznie większą rolą wódki. W efekcie wartość sprzedaży napojów spirytusowych na osobę dorosłą jest stosunkowo niewielka.

Począwszy od końca 2013 roku branża spirytusowa przeżyła bardzo silne zawirowania związane z piętnastoprocentową podwyżką stawki akcyzy wprowadzoną z początkiem 2014 roku. Zmiana stawki akcyzy wpłynęła przede wszystkim na rynek wódki oraz wódek smakowych o obniżonej zawartości alkoholu, zaostrzając konkurencję oraz znacznie obniżając zyskowność branży. Podwyżka stawki akcyzy znalazła wyraźne odzwierciedlenie w odpowiedziach zarządzających z branży spirytusowej w przeprowadzonym badaniu.

Z badań KPMG wynika, że ocena sytuacji w wielu kluczowych kategoriach jest negatywna, przy czym dla wódek udział tego typu ocen wyniósł aż 66 proc. Negatywna jest także prognoza dla kategorii napojów spirytusowych ogółem (2,2 proc. spadku w 2014 roku i 1,5 proc. spadku w 2015 roku) - przewidywany przez firmy czteroprocentowy spadek na rynku wódek tylko w części zrekompensowany jest dobrymi perspektywami dla części mniejszych kategorii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH