Stock Spirits: Na ocenę działalności na polskim rynku wódki będzie czas za parę miesięcy

Stock Spirits Group, czołowy producent wódek czystych i gatunkowych w Europie Środkowo-Wschodniej, twierdzi, że na razie za wcześnie na konkretną ocenę, jak to co zdarzyło się na rynku wyrobów spirytusowych w Polsce w pierwszych miesiącach roku wpłynęło na działalność spółki - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Lesley Jackson, dyrektor finansowy Stock Spirits Group.
Od początku 2014 roku wzrosła bowiem akcyza na alkohole mocne, co spowodowało duży spadek produkcji wódki w Polsce.
- Na razie jest zbyt wcześnie, by mówić co stało się na rynku, a dane rynkowe mamy przeanalizowane jedynie za styczeń - mówi Lesley Jackson.
- Musimy przyjrzeć się danym za luty, bo konsumenci w styczniu kupowali jeszcze produkty z półek po starych cenach z ubiegłego roku. Jeszcze nie analizowaliśmy danych za luty - dodaje.
- Myślę, że potrwa to jeszcze parę miesięcy zanim tak naprawdę dojdziemy do tego co się stało i jak to wpłynęło na naszą działalność - mówi również.
Lesley Jackson zaznacza jednak, że rok 2014 rozpoczął się dla Stock Spirits Group w Polsce zgodnie z oczekiwaniami.
Od początku 2014 roku w Polsce wzrósł podatek akcyzowy na wyroby spirytusowe o 15 proc., co w efekcie spowodowało drastyczny spadek produkcji wódki na początku roku, bo magazyny dystrybutorów były pełne.
Hurtownie i dystrybutorzy porobili bowiem zapasy pod koniec 2013 roku, aby uniknąć skutków podwyżki akcyzy od 2014 roku, a to z kolei spowodowało, że produkcja alkoholi mocnych pod koniec 2013 roku gwałtownie wzrosła. W całym 2013 roku produkcja wódki w Polsce wzrosła w 2013 roku o ponad 12 proc. i wyniosła 115,4 mln litrów.
SSG szacuje, że decyzja polskiego rządu o podniesieniu podatku akcyzowego sprawiła, że część klientów zdecydowała się na wcześniejsze zakupy, co zwiększyło sprzedaż grupy w 2013 r. o 6 proc., zaś wynik EBITDA o ok. 5 mln euro.
Eksperci i przedstawiciele branży mówili wielokrotnie, że podwyżka akcyzy od początku 2014 roku może drastycznie osłabić popyt na wódkę, co mocno dotknie też producentów, bo ich przychody mogą spaść rok do roku o 30-40 proc. Niektórzy eksperci oceniali, że sprzedaż wódki zmaleje w 2014 roku o ok. 10 proc.
Stock Spirits Group osiągnęła na koniec 2013 roku 37,6 proc. udziałów w polskim rynku wódki pod względem wolumenu. Grupa jest w Polsce szczególnie silna w segmencie likierów z udziałem rynkowym na poziomie 60,4 proc. w 2013 r. wobec 59,4 proc. w 2012 r.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- Następna »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE: (2)
Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!
Zobacz wszystkie komentarze (2)