Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Szanse dla branży spirytusowej to m.in. eksport, produkty regionalne i premiumizacja

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-06-2014, 11:41
Szanse dla branży spirytusowej to m.in. eksport, produkty regionalne i premiumizacja

Dla branży spirytusowej w Polsce szansą na rozwój rynku jest m.in. eksport, produkty regionalne oraz zmieniające się trendy konsumenckie w kierunku produktów premium, po tym jak od początku 2014 roku wzrosła akcyza na alkohole spirytusowe w Polsce - ocenia Andrzej Janota, przewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Szanse to rozwój eksportu i musimy się absolutnie na eksporcie skoncentrować. Polska ma bardzo silne marki i nie ma powodu, żeby nasze marki nie mogły konkurować z markami światowymi - mówił podczas I Kongresu Branży Spirytusowej w Polsce Andrzej Janota.

- Szansą na rozwój tego rynku są też produkty regionalne, a także trendy konsumenckie, ponieważ następuje premiumizacja rynku i ludzie piją coraz więcej lepszych i droższych alkoholi - dodał.

- Tylko poprzez rynki eksportowe mamy szanse na wykorzystanie obecnego potencjału branży - wtórował mu Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki.

Podkreślał też, że dla rozwoju branży ważne byłoby również uproszczenie warunków legislacyjnych dzięki czemu mogłyby rozwijać się małe i średnie przedsiębiorstwa w tym sektorze oraz to, żeby sektor funkcjonował w stabilnym otoczeniu regulacyjnym i podatkowym, a także, aby był traktowany w kwestii podatków na równi z innymi sektorami branży alkoholowej w Polsce. Dzięki tym czynnikom eksport polskiej wódki mógłby się zdecydowanie zwiększyć, a szara strefa zmniejszyć nawet do 3 proc. z obecnych 15 proc.  

Od początku 2014 roku w Polsce wzrósł podatek akcyzowy na wyroby spirytusowe o 15 proc., co w efekcie spowodowało drastyczny spadek produkcji wódki na początku roku, bo magazyny dystrybutorów były pełne.

Hurtownie i dystrybutorzy porobili bowiem zapasy pod koniec 2013 roku, aby uniknąć skutków podwyżki akcyzy od 2014 roku, a to z kolei spowodowało, że produkcja alkoholi mocnych pod koniec 2013 roku gwałtownie wzrosła.

W całym 2013 roku produkcja wódki w Polsce wzrosła w 2013 roku o ponad 12 proc. i wyniosła 115,4 mln litrów.

Eksperci i przedstawiciele branży mówili wielokrotnie, że podwyżka akcyzy od początku 2014 roku może drastycznie osłabić popyt na wódkę, co mocno dotknie też producentów, bo ich przychody mogą spaść rok do roku o 30-40 proc.

Niektórzy eksperci oceniali, że sprzedaż wódki zmaleje w 2014 roku o ok. 10 proc.

Polska jest największym producentem wódki w Unii Europejskiej oraz czwartym producentem na świecie po Rosji, USA i Ukrainie.

Eksport napojów spirytusowych w 2013 roku wyniósł 50,75 miliona hektolitrów, a wartość eksportu wyniosła 151,3 miliona euro.

Firmy alkoholowe w Polsce produkują rocznie ok. 320 milionów hektolitrów napojów spirytusowych.

Z danych ZP PPS wynika, że na koniec 2013 roku w Polsce było 66 producentów alkoholi spirytusowych oraz 130 gorzelni.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 081) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.