Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Szokująca reklama wódki ze śmiertelnie rannym robotnikiem

  • Autor: PAP
  • Data: 13-09-2015, 11:29
Szokująca reklama wódki ze śmiertelnie rannym robotnikiem
Producent wódki zrzuca odpowiedzialność na agencję reklamową, która miała jakoby posłużyć się zdjęciem bez znajomości jego rzeczywistego znaczenia

Reklama jednej z wódek wzbudziła ostatnio wielkie kontrowersje. Przedstawiała ona słynne zdjęcie ze stanu wojennego, na którym koledzy niosą śmiertelnie rannego robotnika. Można ją zaliczyć do grupy tzw. reklam szokujących. Ich celem jest, przede wszystkim, bardzo silne zwrócenie uwagi odbiorcy - mówi prof. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu z SWPS.

Psycholog tłumaczy, że dokonuje się to przez wzbudzenie emocji negatywnych. - Ale to właśnie dzięki nim, jak dowodzą dzisiejsze badania psychologiczne, przekaz zostaje lepiej zapamiętany. W tym przypadku efekt ten osiągnięto poprzez odwołanie się do dramatycznego i bolesnego wydarzenia z najnowszej historii Polski - stanu wojennego - wyjaśnia Andrzej Falkowski.

Co się dzieje dalej w ludzkiej psychice? - U odbiorcy tego rodzaju przekazu tworzą się bardzo silne negatywne emocje, które zostają powiązane z nazwą reklamowanej marki. Gdy po jakimś czasie idzie do sklepu, by - dajmy na to - kupić wódkę, to pamięta brand alkoholu, ale - w wyniku procesu zwanego w psychologii dysocjacją treści od źródła - przestaje wiązać z nim wcześniejsze negatywne odczucia. Za to doskonale pamięta nazwę marki, choć już nie za bardzo potrafi powiedzieć, skąd ją zna. Natomiast - to też jest rzecz przebadana - konsumenci najchętniej kupują te marki, które są im znane. Tym samym, producent osiąga swój cel - zaznacza psycholog.

Czy to znaczy, że wspomniany producent wódki ostatecznie dobrze wyjdzie na tym skandalu? - Patrząc z punktu widzenia tylko i wyłącznie rozpoznawalności marki, bazującej na opisanych przed chwilą mechanizmach psychologicznych - niewątpliwie tak. Niestety, producenci zrobią dziś wszystko, by sprzedać swój produkt. Gotowi są posłużyć się w tym celu każdym typem reklamy, byleby wbić się w pamięć potencjalnego konsumenta - ocenia Falkowski.

Jednak jego zdanie stoi w jawnej opozycji względem tłumaczeń, które artykułowała firma, gdy już narosły wokół niej kontrowersje. Producent wódki zrzucał odpowiedzialność na agencję reklamową, która miała jakoby posłużyć się zdjęciem bez znajomości jego rzeczywistego znaczenia. 

- Jestem przekonany, że to wszystko były celowe i zamierzone działania, przeprowadzone w całkowicie świadomy sposób i mające na celu osiągnięcie konkretnego efektu rynkowego. Nie ma tu mowy o żadnych pomyłkach, czy nieporozumieniach. Wszystkie te tłumaczenia należy uznać za absolutnie nieprawdziwe - komentuje psycholog.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 874) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.