Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska o Asahi, trendach i perspektywach rynku piwa oraz działaniach Carlsberga (pełny wywiad)

Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl o rynku piwa, o poszczególnych kategoriach piw i trendach panujących w 2016 roku oraz o przewidywaniach na ten rok i lata kolejne, a także o inwestycjach, działaniach i piwach Carlsberg Polska oraz o wejściu na polski rynek japońskiego koncernu Asahi Holdings.

Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska o Asahi, trendach i perspektywach rynku piwa oraz działaniach Carlsberga (pełny wywiad)
Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska fot. Carlsberg Polska

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 06-07-2017, 12:09

Jak wyglądał pierwszy kwartał 2017 roku na rynku piwa? Czy w ogólne jest szansa na jego dalszy wzrost?

Dla nas był dobry, zarówno pod względem wyniku sprzedaży jak i wzrostu udziałów rynkowych. Jednak dane dla całej kategorii piwa wykazują lekki spadek rynku wartościowo i wolumenowo. Trzeba jednak pamiętać, że to są miesiące poza sezonem piwnym.

Rynek piwa jest dojrzały, już parę lat temu był nasycony z wysokim poziomem konsumpcji, więc trudno oczekiwać dużych, trwałych wzrostów. Oczywiście, mamy lata, w których konsumpcja wyraźnie rośnie, ale dzieje się tak dzięki dużym wydarzeniom sportowym takim jak np. Euro 2016 czy piłkarskim Mistrzostwom Świata i czynionym w tym czasie inwestycjom, promocjom, dodatkowym okazjom do  spożywania piwa. 

Ubiegłoroczne wzrosty rynku to ewidentnie m.in. efekt Euro 2016. W 2016, już w pierwszym kwartale trwały promocje, które przekładały się na dość duże wzrosty sprzedaży. Zatem wysoka baza z 2016 powoduje, że po pierwszym kwartale 2017 notujemy lekkie spadki rynku, rzędu 1,7 proc. wartościowo i 1,9 proc. wolumenowo.

A jak ma się sprawa z cenami?

Obserwujemy lekkie wzrosty cen, co dla nas jest oznaką stabilizacji w kategorii. Nazywamy to stabilizacją, bo w ostatnich latach obserwowaliśmy duża presję na ceny, co napędzało wzrost wolumenu kategorii, niestety kosztem wartości.

Ponieważ piwo jest bardzo wrażliwe na ceny, ostatnie niewielkie ich wzrosty, odbijają się również na niewielkim zmniejszeniu wolumenu sprzedaży w pierwszym kwartale tego roku.

Skąd wzrosty cen?

Mieliśmy kilka lat spadków realnych cen w kategorii. Podobną tendencję obserwowaliśmy również w innych grupach produktowych, co pokazywał Consumer Price Index (CPI), czyli indeks konsumenckiego koszyka cen, w którym jest między innymi uwzględnione piwo.

Pod koniec ubiegłego roku indeks CPI powrócił w obszary neutralne, a nawet zanotował wzrost w porównaniu z poziomami cen z 2015, co znalazło odzwierciedlenia w cenach piwa.

Ponadto notujemy znaczący wzrost cen surowców takich jak np. aluminium, co przekłada się na rachunek ekonomiczny biznesu. Myślę, że jako branża niekoniecznie jesteśmy w takiej kondycji, aby dodatkowe koszty prowadzenia biznesu dało przełożyć się w rachunek wyników.

więcej informacji:

piwo RSS ALERT    /    browary RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    rynek piwa RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT    /    piwa rzemieślnicze RSS ALERT    /    browary rzemieślnicze RSS ALERT    /    Asahi Group RSS ALERT    /    piwa smakowe RSS ALERT    /    piwne specjalności RSS ALERT    /    piwa bezalkoholowe RSS ALERT    /    piwa niskoalkoholowe RSS ALERT    /    Carlsberg Polska RSS ALERT    /    Carlsberg RSS ALERT    /    Tomasz Bławat RSS ALERT    /    inwestycje Carlsberga RSS ALERT    /    plany Carlsberg Polska RSS ALERT    /    perspektywy rynku piwa RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • kknd 2017-07-07 14:02:48
    Hehe a temat deprecjonowania cen całej kategorii przez wybranych odbiorców? Kategoria mogłaby rosnac wartościowo gdyby nie fakt, ze 3 największych graczy napierdziela się o wolumen u 2-3 odbiorców którzy z pelna premedytacja oferuja później markowe produkty w cenach niesiagalnych dla pozostałej części rynku. Stad presja na ceny. Cala trójca sama sobie tak ulozyla rynek ze zwyczajnie psuje rynek dając przyzwolenie na to żeby ich marki latały w cenach marek własnych lub poniżej. Kto sieje ten zbiera.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.230.84.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.