Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Trzykrotny wzrost spożycia win możliwy; ale w 2013 r. tylko lekki wzrost całego rynku

Trzykrotny wzrost spożycia win stołowych w Polsce w ciągu najbliższych lat jest możliwy, bo spożycie win w naszym kraju jest dużo niższe niż w krajach europejskich, ale w 2013 roku cały rynek win (nie tylko gronowych) może tylko lekko wzrosnąć, bo wciąż spada spożycie win owocowych - ocenia Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.


Autor: portalspozywczy.pl, Barbara Woźniak
Data: 14-06-2013, 13:37

- Zakładam, że w tym roku spożycie win owocowych, tak jak od kilkunastu lat, nadal będzie spadało, bo nie możemy zmienić reputacji tego wina i tego jak odbierają je konsumenci - powiedział w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, ekspert rynku alkoholi.

- Prognozy trzykrotnego wzrostu spożycia w ciągu następnych lat wynikają z dużej różnicy w statystykach między nami a Eurostatem, czyli dużej różnicy spożycia win u nas i w krajach europejskich. Nie spodziewałbym się wielkiej rewolucji w tym zakresie w tym roku i cały sektor być może lekko wzrośnie, ale jest zbyt dużo niewiadomych, żeby to dokładnie prognozować - dodał.

Wcześniej w tym tygodniu przedstawiciele branży winiarskiej sygnalizowali, że rynek win stołowych, który jest siłą napędową całego rynku wina w Polsce, może w 2013 roku urosnąć o ok. 10 proc., a w ciągu 10 lat konsumpcja wina stołowego może wzrosnąć trzykrotnie.

Według prognoz przedstawionych przez branżę winiarską sprzedaż win stołowych może wzrosnąć o 10 proc. w 2013 roku do 77 mln litrów.

- Bardzo mocno trzymamy kciuki za branżę winiarską, żeby te prognozy trzykrotnego wzrostu się sprawdziły i taki wzrost jest możliwy, ale powstaje też pytanie jak będzie rozwijała się polska gospodarka. Skoro w Polsce jest tak niskie spożycie wina to jest szansa, że będziemy ciągnęli do średniej jaka jest w Unii Europejskiej - powiedział Wiwała.

- Według danych GUS w ubiegłym roku cały sektor winiarski się skurczył, a największy spadek zanotowały wina owocowe - o ponad 10 proc. Cały rynek spadł o ok. 5 proc., ale większość tego spadku to właśnie przez wina owocowe. Rynek win gronowych importowanych spadł o ok. 0,4 proc. - zaznaczył Wiwała.

Wspomniał, że wartość całego rynku wina w 2012 roku wyniosła 3,4 mld zł, a wartość rynku win stołowych to ok. 1,3 mld zł.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego spożycie win owocowych w Polsce wyniosło w 2012 roku 90,4 mln litrów wobec ok. 101 mln litrów w 2011 roku.

Konsumpcja wszystkich win w Polsce wynosi ok. 5 litrów na głowę, zaś konsumpcja wina stołowego ok. 3 litrów. Wartościowy udział sprzedaży win stołowych w całym rynku wina w 2012 roku wyniósł prawie 66 proc.

W krajach europejskich spożycie wina jest wielokrotnie wyższe. We Francji, gdzie tradycja picia wina jest mocno zakorzeniona pije się ok. 47 litrów wina na głowę, we Włoszech prawie 50 litrów, a np. w Chorwacji aż 70 litrów na głowę rocznie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Leszek Wiwała RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    rynek win RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.111.56
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.