Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W ciągu roku po piwo sięga 88 proc. dorosłych Polaków

  • Autor: KPMG/ www.portalspozywczy.pl
  • Data: 26-11-2014, 13:27

W 2013 roku wyprodukowano w Polsce jego rekordową ilość, sięgającą równo 4 000 mln l. W ciągu ostatniego roku po piwo sięgnęło 88% dorosłych Polaków, przy czym aż 22,8 miliona osób (73%) robiło to regularnie lub przynajmniej kilkukrotnie. W 2013 roku Polacy kupili w detalu i on-trade 3,82 mld l piwa za kwotę 19,3 mld zł. 47% wydatków Polaków na napoje alkoholowe przypada właśnie na piwo. 62% kupuje je w sklepach spożywczych, zaś 34% w sklepach monopolowych.

Z raportu KPMG wynika, że rynek piwa w Polsce jest pod względem ilościowym nasycony lub bardzo bliski nasycenia, na co wskazują wolumen sprzedaży, jego dynamika i porównanie z innymi rynkami europejskimi.

Konsumpcja piwa w Polsce rosła przez długie lata, jednak obecnie doszliśmy już do granic wzrostu rynku pod względem ilościowym. Jesteśmy jednym z największych rynków w Europie - w 2013 roku sprzedano w Polsce 3,82 mld l piwa, co oznacza średnią sprzedaż 121 l na dorosłego Polaka. Są oczywiście kraje o większej sprzedaży - dorosły Niemiec kupił w tym samym roku 128 l, a dorosły Czech - 175 l. To jednak rynki o znacznie dojrzalszej i silniej ugruntowanej kulturze piwnej, w których piwo ogrywa większą rolę w rynku napojów alkoholowych ogółem - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

W 2013 roku po piwo sięgnęło 88% dorosłych Polaków, przy czym aż 73% (ok. 22,8 miliona) to osoby, które robiły to regularnie lub przynajmniej kilkukrotnie. Częściej są to mężczyźni (84%), choć wśród kobiet konsumentów także nie brakuje (62%). Najczęściej regularnymi lub w miarę regularnymi konsumentami piwa są ludzie młodzi. W grupie wiekowej 18-39 lat regularnie piwo spożywa ponad 80% osób, podczas gdy w grupie 55+ znacznie mniej - 62%.

Zarówno w 2014, jak i w 2015 roku firmy piwowarskie spodziewają się ilościowych wzrostów o ok. 2% rocznie. Od dalszego wzrostu wolumenowego ważniejsze dla branży piwowarskiej jest jednak zwiększanie wartości kategorii.

Średnie wydatki na litr piwa kupowanego w sklepach i on-trade są w Polsce o 20% niższe niż w Czechach, o 60% niż w Niemczech, nie wspominając o Wielkiej Brytanii (niższe o blisko 80%). Wpływa na to nie tylko niższa cena piwa na półce sklepowej, ale także dużo mniejsza konsumpcja w restauracjach, pubach czy barach. Jest więc potencjał do wzrostu wydatków na piwo, konsument musi mieć jednak poczucie, że otrzymuje w zamian produkt wysokiej wartości - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Wzrostowi wartości kategorii sprzyjają obecne trendy konsumenckie. Ostatnie lata wyraźnie pokazały, że dla rynku piwa w Polsce najważniejsze są: premiumizacja, ściśle związana z eksploracją segmentu piw specjalnych stanowiących ok. 5 % wolumenu rynku, oraz innowacyjność, przejawiająca się dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (owocowych, miodowych i in.) oraz miksów piwnych, z wolumenem sprzedaży sięgającym 268 mln l w 2013 roku (7% kategorii).

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Anka 27-11-2014, 10:50:
Te wyniki to tak, jak wyniki ostatnich wyborów. Jeżeli 88% Polaków sięgnęło po piwo, to to oznacza,że piły dzieci i staruszkowie, kobiety w ciąży....co za bzdety

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH