Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

W Polsce potrzebna jest większa świadomość dotycząca alkoholu

W Polsce nadal mamy do czynienia ze zbyt niską świadomością społeczeństwa na temat alkoholu. Kojarzymy z nim zwłaszcza napoje spirytusowe - z badania przeprowadzonego przez IBRiS wynika, że niemal bezspornie jako alkohol są traktowane wódka (według 97 proc. fachowców od rozwiązywania problemów alkoholowych oraz 88 proc. Polaków) i whisky (według 94 proc. fachowców oraz 82 proc. ogółu społeczeństwa).

W Polsce potrzebna jest większa świadomość dotycząca alkoholu
fot. Shutterstock

Tymczasem zastanawia fakt, że zdecydowanie mniejszy odsetek Polaków uznaje jednoznacznie za alkohol wino (53 proc.), piwo (46 proc.), piwo smakowe (35 proc.) oraz cydr (29 proc.). W grupie fachowców ten odsetek jest wyższy (odpowiednio: 78 proc., 75 proc., 64 proc. i 57 proc.).  Polacy nie mają także zbyt dużej świadomości dotyczącej ilości alkoholu w danej jednostce objętości. Aż 63 proc. badanych Polaków twierdzi, że w 50 ml kieliszku wódki jest więcej czystego alkoholu etylowego niż w półlitrowej butelce piwa (13 proc.), gdy w rzeczywistości w obydwu przypadkach mamy do czynienia z podobną ilością.

Przedstawiciele badanych grup zostali poproszeni o wskazanie na 10-cio stopniowej skali ocen w jakim stopniu dany napój uważają za alkohol, gdzie im wyższa ocena tym bardziej dany produkt rozumiany jest jako alkohol. Przez fachowców, niemal bezspornie uznane za alkohol zostały wódka i whisky, uzyskując najwyższą ocenę na skali – 10 (odpowiednio 97 proc. i 94 proc.). Trochę mniej niż dziewięciu na dziesięciu pytanych za taki produkt uznało wódkę smakową oraz domową nalewkę na bazie spirytusu. W nieco mniejszym stopniu drink typu whisky z colą (83 proc.). Niższy, choć nadal wysoki odsetek respondentów jako napój alkoholowy zdefiniował wino, piwo oraz wino musujące (od 78 proc. do 71 proc. w zależności od napoju). Najmniej pytanych za alkohol uznało piwo smakowe (64 proc.) oraz cydr (57 proc.).

Te wskaźniki są niższe wśród ogółu badanych Polaków. O ile sama klasyfikacja w obu grupach pozostaje bez zmian, to jednak widocznie mniejszy procent Polaków uznaje jednoznacznie poszczególne rodzaje napojów alkoholowych za alkohol, np. o piwie ma takie zdanie tylko 46 proc. respondentów, a o piwie smakowym 35 proc.

Fachowcy częściej niż badani Polacy zdecydowanie nie zgadzają się z przedstawionymi im twierdzeniami/mitami na temat alkoholu. Paradoksalnie największy procent ankietowanych nie zgadza się z twierdzeniem, że piwo to nie alkohol (95 proc. fachowców i 78 proc. ogółu Polaków). Wysoki odsetek uważa również, że nieprawdą jest to, że w grzanym piwie nie ma alkoholu (93 proc. vs 68 proc.). Wysokie odsetki odpowiedzi notujemy także w braku zgodności z tym, że alkohol odpręża i rozwiązuje problemy (83 proc. vs. 68 proc.) oraz dodaje energii (80 proc. vs 54 proc.).

więcej informacji:

alkohol RSS ALERT    /    IBRIS RSS ALERT    /    branża alkoholowa RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    whisky RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.15.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.