Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wino jest już trzecią co do wielkości kategorią alkoholową w Polsce

  • Autor: BW, portalspozywczy.pl
  • Data: 03-02-2014, 11:58
Wino jest już trzecią co do wielkości kategorią alkoholową w Polsce
fot. Fotolia

Wino z roku na rok zyskuje kolejne rzesze nowych zwolenników. Według danych TNS OBOP obecnie już niemal połowa Polaków deklaruje jego picie. Stabilny wzrost i coraz większa popularność sprawiają, że powoli można mówić o wyłaniającej się polskiej kulturze picia wina - oceniają eksperci z branży.

Polska, a reszta świata

Na kulturę picia wina składają się takie elementy jak: sposób i miejsce konsumpcji oraz cały związany z tym ceremoniał, rodzaje spożywanych trunków i oczywiście wiedza, tj. znajomość podstawowej terminologii, umiejętność czytania etykiet itp. Porównując Polskę do krajów zachodnich, w szczególności tych z regionu Morza Śródziemnego, które cechuje utrwalona i długoletnia tradycja winiarska wciąż jesteśmy nowicjuszami.

Świadczyć o tym mogą chociażby podstawowe dane dotyczące spożycia wina per capita. Podczas gdy w Polsce wynosi ono nieco ponad 3 l, na zachodzie średnia oscyluje między 25-40 l na osobę (dane wewnętrzne Ambra). Faktem jest, że polski rynek wina gronowego od lat odnotowuje systematyczny wzrost, a Polacy coraz bardziej interesują się tym, co i jak piją. Co prawda sami deklarujemy, że nasza wiedza jest ciągle niewielka (80 proc. Polaków ocenia ją, jako żadną lub bardzo ograniczoną TNS OBOP) to jednak zainteresowanie tematyką winiarską zdecydowanie rośnie.

Pozytywny wpływ na kulturę picia wina mają takie czynniki jak: wzrost dochodów społeczeństwa polskiego, rozwój zainteresowań Polaków kuchniami z całego świata oraz turystyka.

- Polacy są coraz bardziej otwarci na świat, podróżują, zwiedzają, szukają nowych smaków. Z zagranicznych wyjazdów wracają z bogatymi doświadczeniami dotyczącymi również świata win - przekonuje Elżbieta Pawłowska Dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstw.

Co i jak pije polski konsument?

Wino pijemy coraz chętniej, ale przede wszystkim w domu w gronie najbliższych - przyjaciół i rodziny. Na restauracje, jako miejsce najczęstszego spożycia wina wskazuje jedynie 9,10 proc. wszystkich badanych (Źródło Jantoń za: Jan Garlicki, Centrum Badań Marketingowych Indicator, CMR, Polacy zaczynają doceniać smak wina, Listopad 2012 r. )

Polacy sięgają przede wszystkim po wina stołowe (61,7 proc.). Zdecydowanie rzadziej po wina deserowe i wermuty (19,8 proc.) oraz wina musujące i szampany (18,4 proc.) (Źródło Jantoń za: Anna Szymańska, Nielsen, Wina stołowe, Listopad 2012 r.)

W obrębie win stołowych rok do roku widać systematycznie przesuwające się preferencje z win słodkich na półwytrawne i wytrawne (obecnie w sumie 62 proc. całości udziału w rynku). (Źródło dane wewnętrzne Ambra)

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

AMBAmbra SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Japi 04-02-2014, 19:00:
Nie wiem jak pić te pseudowina jak Kadarka, przecież to najgorsze wino jakie piłem. W Biedronce i Lidlu dużo tańsze wina biją je jakością na głowę.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH