Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Wino luzem nie takie straszne. Butelkowanie w Polsce szansą dla klienta

Branża winiarska od dawna walczy z jednym z mitów. Mowa o procesie butelkowania win w Polsce, który wielu wciąż jeszcze utożsamia z trunkami gorszej jakości lub nieuczciwością rozlewni. „Wina luzem” i butelkowanie w Polsce to szansa dla klienta – ocenia Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Wino luzem nie takie straszne. Butelkowanie w Polsce szansą dla klienta
fot. Shutterstock

Trwająca właśnie w Amsterdamie, 10. edycja World Bulk Wine Exhibition, to świetna okazja, by  zgłębić temat „wina luzem”. Jak przekonują obecni na targach w Holandii eksperci ze Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – szefowie firm zajmujących się importem win do  Polski, to wielka szansa dla klienta. I nie chodzi tylko o aspekt ekonomiczny.

Wino, po które sięgamy ze sklepowych półek, produkowane jest w mniej lub bardziej odległych regionach winiarskich, z których zostaje przywiezione przez importerów. Drogę tę przebywa w dwojaki sposób. Może zostać zabutelkowane już na miejscu lub przetransportowane w dużych zbiornikach do kraju, w którym nastąpi rozlew do butelek, czyli zwykle tam, gdzie zostanie wprowadzone na rynek, ale nie zawsze. Czasami wina pochodzące spoza Europy są konfekcjonowane w jednym z krajów unijnych, a dopiero stamtąd docierają do Polski.

Obiegowa opinia mówi, że warto kupować wina butelkowane w kraju pochodzenia, gdyż są lepszej jakości. Związane jest to z brakiem wiedzy i winiarskiego doświadczenia konsumentów..

Szczypta historii

Transport wina do początku XX wieku odbywał się niemal wyłącznie w dużych zbiornikach – początkowo w amforach, a później w beczkach.  

Nawet wielkie znakomite wina z Bordeaux i Burgundii mają długą historię wysyłania luzem. Swoją reputację zbudowały przed laty, gdy były rozlewane przez kupców z innych lokalizacji  w Europie. Znakomite Château Margaux z Bordeaux było wysyłane do krajów odbioru w dużych zbiornikach aż do rocznika 1948.

Przełom nastąpił właśnie na początku XX wieku. W związku z niedoborem wina (przyczyną była filoksera, która pustoszyła regiony winiarskie) pod koniec  XIX wieku, dramatycznie wzrosła ilość oszustw, jakich dopuszczali się kupcy. Wtedy to dbający o jakość producenci, zaczęli butelkować  swoje wina  w miejscu wytworzenia, tak by  uchronić je przed  fałszerstwem i tym samym zapobiec utracie renomy.

Wtedy też butelkowanie wina w miejscu pochodzenia  stało się synonimem jakości i coraz bardziej powszechną praktyką. Należy zaznaczyć, że to dobry wybór w przypadku win luksusowych, sprzedawanych w stosunkowo małych ilościach.  W szczególnych sytuacjach  prawo nawet nakazuje butelkowanie w rejonie produkcji. Przykładem jest Rioja.

W większości  innych przypadków butelkowanie poza miejscem wytworzenia to bardzo dobra opcja.

Zalety butelkowania w Polsce

Warto podkreślić, że 40% win na świecie jest już butelkowanych poza miejscem wytworzenia, a bliżej miejsca sprzedaży. Nie dość, że tendencja ta nie ma wpływu na jakość wina, to jeszcze niesie korzyści dla konsumenta. Bo dzięki obniżeniu kosztów transportu, polskie firmy mogą pozwolić sobie na import  trunków z całego świata, a konsument może je nabyć w niewygórowanej cenie.

więcej informacji:

wino RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    butelkowanie wina RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT    /    ZP PRW RSS ALERT    /    Polska Rada Winiarstwa RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa RSS ALERT    /    Jakub Nowak RSS ALERT    /    Magdalena Zielińska RSS ALERT    /    wino luzem RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.90.204.40
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.