Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

WKG 2018: Polski konsument piwa odwraca się od koncernowego, jasnego lagera

– Rynek piw kraftowych rośnie. Widzimy to po wynikach i wzroście sprzedaży rok do roku. Przyrosty bywają dwucyfrowe, podczas gdy rynek przez wiele lat rósł o ok. 1 proc. W 2018 r. ze względu na długie lato i mundial pewnie będzie wyższy. W tym całym wielkim garnku piwa segment piwa kraftowego stale rośnie, co pokazuje, że konsument odwraca się od tego jasnego lagera, a skierowuje swoje zainteresowanie na piwa ciemne, smakowe - powiedział Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich oraz członek zarządu Browaru Kormoran podczas debaty "Biznes rolno-spożywczy wczoraj i dziś" w ramach Wschodniego Kongresu Gospodarczego 2018.

WKG 2018: Polski konsument piwa odwraca się od koncernowego, jasnego lagera
Andrzej Olkowski, fot. PTWP

Pierwsza część debaty była poświęcona najważniejszym wyzwaniom, z jakimi polski przemysł rolno-spożywczy musiał zmagać się na przestrzeni ostatnich trzech dekad. Andrzej Olkowski przypomniał, że w 1989 r. na polskim rynku funkcjonowało ponad sto browarów, które produkowały ok. 11 mln hektolitrów piwa rocznie.

- Dzisiaj browarów jest 250-260 i produkują ponad 40 mln hl, z czego 85-87 proc. zabierają dla siebie trzy grupy piwowarskie: Asahi, Heineken i Carlsberg. Na głowę mieszkańca w 1989 r. spożywaliśmy ok. 30 l piwa. Z kolei rok 2018 będzie pierwszym kiedy przekroczymy 100 litrów na osobę - dodał.

Olkowski przypomniał też, że w latach 90 polskie browary zostały w większości sprywatyzowane.

- Prywatyzowano firmy znajdujące się w doskonałej kondycji finansowej. Symbolem prywatyzacji w piwowarstwie była sprzedaż browaru w Braniewie australijskiej spółce, która go doinwestowała, zbudowała nowoczesne linie i wypuściła na rynek piwo o nazwie EB. Było to typowo przemysłowe piwo zachodnioeuropejskie, bardzo lekki lager, który rozlewano wtedy do puszki jako pierwsze masowe piwo. Próbowano bowiem rozpropagować puszkę jako nowoczesne opakowanie. I wtedy jako Polacy zachłysnęliśmy się tym piwem. Przez 2-3 lata trwała fascynacja piwem EB. Potem w szybkim tempie pojawiły się w Polsce kolejne grupy piwowarskie, które przejmowały kolejne browary - dodał.

Olkowski wspomniał, że w PRL browary były pogrupowane w zrzeszenia, które w większości pokrywały się z granicami województw. Zrzeszenia gromadziły kilka, kilkanaście browarów.

- Dzisiaj z tych ponad 200 zostało kilkanaście i one zgarniają dla siebie ponad 80 proc. sprzedaży. Z tego wciąż w granicach 70 proc. to jest jasny lager, piwo podobne w smaku i wyglądzie, rozlewane pod różnymi markami. Gdy w panelach degustacyjnych próbujemy je oceniać to trudno jest wybrać choćby jedno piwo wyróżniające się w jakikolwiek sposób - dodał.

Olkowski uważa, że prywatyzacja polskich browarów była sprzedaniem złotej kury.

- Od kolegi usłyszałem w prywatnej rozmowie, że jego browar sprzedano za cenę, która była niższa niż wartość jego środków na rachunku i wartość środków produkcji w zakładzie. I tak to wyglądało. Państwo sprzedało złotą kurę. Piwowarstwo to branża wysoce dochodowa. Mamy dzisiaj produkcję na poziomie 40 mln hl, z czego 37 spożywamy sami, ok. 2-3 mln hl wyeksportujemy, trochę importujemy. Koncerny, które kupiły nasze browary próbowały Polakom wcisnąć swoje marki. Ale Polacy to odrzucili. Dziś Carlsberg czy Heineken stały się piwami niszowymi, bo Polacy chcą pić polskie marki. Oczywiście one są polskie już tylko z nazwy, są produkowane w zakładach znajdujących się w Polsce, ale są to piwa zachodnich koncernów - dodał.

więcej informacji:

Andrzej Olkowski RSS ALERT    /    WKG 2018 RSS ALERT    /    Wschodni Kongres Gospodarczy RSS ALERT    /    Browar Kormoran RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    rynek piwa RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT    /    piwa kraftowe RSS ALERT    /    browary RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • sebix 2018-10-15 11:52:01
    Wszystko super ale tak jak liczba 200 czy 300 browarów jest do osiągnięcia to już 500 to czysta abstrakcja, owszem rewolucja w Polsce się rozwija ale dużo szybciej na poziomie browarów, piwowarów niż samego rynku - rynek czyli ludzie nie nadążają za tym. Poza tym powstaje sporo browarów, które podszywają się pod rzemieślnicze i regionalne sprzedając produkt w wysokiej cenie ale niskiej jakości co może klienta zrazić do sięgnięcia po inne kraftowe piwa.
  • Kris 2018-10-16 11:14:43
    Dlaczego 500 to abstrakcja? Myślę że za 5-10 lat tyle właśnie będzie, jeszcze 6 lat temu, było lekko ponad 100 browarów, dziś jest prawie 300...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.203.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.