Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Wódczane procenty urosły przez pomyłkę

Branżę zaskoczyły dane GUS o szybko rosnącej produkcji. Okazało się, że lider rynku przez pomyłkę przesadził z wolumenem - informuje "Puls Biznesu".

Wódczane procenty urosły przez pomyłkę
fot. Shutterstock

Konsternacja — tak jednym słowem można opisać reakcję branży spirytusowej na tegoroczne dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) na temat produkcji w Polsce czystej wódki. W tej dziedzinie jesteśmy jednym z globalnych potentatów i liczby zawsze imponowały, ale to, co stało się na początku roku, stanowiło sporą niespodziankę.

GUS podał, że w I kw. w przeliczeniu na stuprocentowy alkohol wyprodukowano w Polsce około 245 tys. hektolitrów „czystej”, czyli o 14,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W kolejnych miesiącach produkcja nadal rosła i w statystykach widoczny był dwucyfrowy wzrost, choć producenci mówili raczej o stabilnej sytuacji i wzroście rzędu najwyżej kilku procent. Po opisaniu w maju sprawy przez „PB” GUS ponownie zweryfikował dane — i wyszło mu to samo.

Na rynku tytoniowym, na którym dane również wskazywały na duży wzrost, tłumaczono go m.in. wpływem zakupów dokonywanych przez imigrantów z Ukrainy, ale w tym wypadku wzrost wykazywany był też w danych sprzedażowych zbieranych przez Nielsena, tymczasem w przypadku wódki liczby się rozjeżdżały. Duzi producenci zastanawiali się, czy to pomyłka, czy też któryś z nich zaczął produkować na zapas lub uruchomił nowe moce produkcyjne. Wyjaśnienia jednak nie było. Aż do teraz.

Krzysztof Kouyoumdjian, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w CEDC mówi "Pulsowi Biznesu", że w dostarczonej przez CEDC tabeli dotyczącej produkcji wytworzonej w marcu wkradł się błąd, spowodowany usterką techniczną. W jego wyniku dane przekazane do GUS zostały omyłkowo zawyżone. Tym samym wartości produkcji narastające w każdym miesiącu począwszy od marca były zbyt duże. Dodaje, że CEDC przygotowała stosowną korektę i przekazała do GUS w celu aktualizacji danych.

CEDC to lider polskiego rynku wódki i właściciel takich marek, jak Żubrówka, Soplica i Bols. W ubiegłym roku miał w Polsce ponad 5 mld zł przychodów. Spółka podawała, że w ubiegłym roku miała prawie 46-procentowy udział w polskim rynku wódki pod względem wolumenu, wyprzedzając Stocka — 27,2 proc., Marie Brizard — 10,8 proc. i Pernod Ricard — 4,9 proc. Oznacza to, że czterech największych graczy ma prawie 90-procentowy udział w rynku, a zawyżenie danych produkcyjnych przez największego z nich z łatwością mogło zaburzyć GUS-owskie statystyki.

Całość w "Pulsie Biznesu"

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    produkcja wódki w Polsce RSS ALERT    /    CEDC RSS ALERT    /    Krzysztof Kouyoumdjian RSS ALERT    /    GUS RSS ALERT    /    Główny Urząd Statystyczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.254.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.