Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wyższa akcyza na wódkę może oznaczać spadki sprzedaży alkoholi z niższej półki

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 12-03-2014, 11:56
Wyższa akcyza na wódkę może oznaczać spadki sprzedaży alkoholi z niższej półki
Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka oraz wiceprezes Wyborowej SA fot. PVA

Wyższa akcyza na alkohole spirytusowe od 2014 roku może przyczynić się do spadku konsumpcji alkoholi ekonomicznych, ale nie powinna zagrozić sprzedaży alkoholi premium. Wzrosnąć może za to sprzedaż alkoholi smakowych i z importu - ocenia w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA).

- Czy rynek spadnie? Wszelkie tego typu spekulacje to jest wróżenie z kryształowej kuli. Jeśli już, to może to dotknąć głównie półkę ekonomiczną i najtańsze produkty, a jeśli chodzi o alkohole premium to takich zjawisk raczej nie przewiduję - mówi serwisowi portalspozyczyw.pl Andrzej Szumowski.

- Nie wydaje się, aby w dłuższej perspektywie obniżyła się sprzedaż alkoholi premium, bo po pierwsze kategoria premium to wysoka jakość, a Polacy coraz bardziej sobie cenią jakość i są gotowi zapłacić więcej za pewność jakości konsumowanej wódki - dodaje.

- Poza tym m.in. dzięki ustawie określającej definicję Polskiej Wódki budzi się powoli patriotyzm konsumpcyjny, jeśli mówimy o produktach spożywczych. Ja wierzę w lojalność polskich konsumentów, że będą sięgali po polską wódkę częściej niż po jakąś wódkę. Patriotyzm to też chęć ponoszenia wyższych kosztów za wyższą jakość - mówi również.

I dodaje, że zapewne w 2014 roku nadal będzie także rosła sprzedaż wódek smakowych oraz udział alkoholi importowanych.

- Trudno powiedzieć jak zachowa się rynek wartościowo, bo z sytuacją jaka w tej chwili ma miejsce, czyli napełnionymi magazynami w listopadzie i w grudniu, odpoczynkiem styczniowo-lutowym, a może nawet marcowym, nie mieliśmy od dawna do czynienia. . Oczywiście przez odpoczynek mam na myśli to, że branża działa na trochę niższych obrotach i w tym czasie przygotowuje się intensywnie na pozostałe miesiące 2014 roku - podkreśla także prezes Stowarzyszenia.

Branża spirytusowa pod koniec 2013 roku przeżywała żniwa i ostro wzmogła produkcję, jednak teraz produkcja spadła. W styczniu 2014 roku polskie zakłady wyprodukowały 3,77 miliona litrów czystej wódki, czyli o 47 proc. mniej niż przed rokiem.

Firmy drastycznie ograniczyły produkcję wódki, bo magazyny dystrybutorów są wciąż pełne. Zrobili zapasy pod koniec ubiegłego roku, aby uniknąć skutków podwyżki o 15 proc. akcyzy na napoje spirytusowe od 1 stycznia 2014 roku.

Produkcja wódki w Polsce wzrosła w 2013 roku o ponad 12 proc. i wyniosła 115,4 mln litrów. Taki wzrost w całym 2013 roku był efektem gwałtownie zwiększonej produkcji w ciągu ostatnich miesięcy roku, spowodowanej podwyżką akcyzy od 2014 roku.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 580) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.