Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Wyższy podatek na wódkę będzie nadal skutkował spadkiem sprzedaży

Podwyżka podatku akcyzowego na alkohole mocne od początku 2014 roku mogła, według szacunków, spowodować spadek sprzedaży detalicznej wódki o blisko 4 procent w 2014 roku, a prognozy na rok 2015 mówią o dalszym spadku, o 3 procent - ocenia w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Kuc, wiceprezes zarządu firmy doradczej Augeo Ventures.

Wyższy podatek na wódkę będzie nadal skutkował spadkiem sprzedaży

- Wartość sprzedaży detalicznej wódki w Polsce na przestrzeni lat 2006-2013 z roku na rok zwiększała się - średnioroczna stopa wzrostu +3,59 proc. Trend ten został przerwany, gdy z początkiem 2014 roku weszła w życie podwyżka podatku akcyzowego o 15 proc., co przełożyło się na wzrost ceny półlitrowej butelki wódki na około 2 złote - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Piotr Kuc, wiceprezes zarządu Augeo Ventures.

- Dane za 2014 rok co prawda nie są jeszcze dostępne, ale szacuje się, że podatek ten spowodował spadek sprzedaży detalicznej wódki o blisko 4 proc. Prognozy na rok 2015 mówią o dalszym spadku, o 3 proc. Jeżeli analizujemy wolumen sprzedaży detalicznej wódki na przestrzeni ostatnich lat, to obserwowany jest trend spadkowy, który trwa od 2011 roku - dodaje.

Podkreśla, że generalna sytuacja producentów wódki uległa pogorszeniu. Największy wpływ na taki stan rzeczy ma: kurczący się rynek, bardzo niska zyskowność sprzedaży (z wyjątkiem segmentu top-premium) oraz zmiany preferencji konsumentów.

Rok 2014 przyniósł zaburzenia na rynku z powodu podwyżki akcyzy na alkohole mocne.

Od początku 2014 roku wzrósł podatek akcyzowy na alkohole mocne o 15 proc. i na początku ubiegłego roku produkcja wódki drastycznie spadła. Zwiększona produkcja i nasilone zakupy przypadły natomiast na ostatnie miesiące 2013 roku, gdy hurtownicy robili zapasy, aby zdążyć przed podwyżką akcyzy i uniknąć jej skutków.

W ciągu całego 2014 roku producenci wódki w Polsce wyprodukowali łącznie 87,9 miliona litrów wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol, czyli o 23,8 proc. mniej niż w takim samym okresie 2013 roku.

W 2013 roku produkcja wódki w Polsce wzrosła o ponad 12 proc. i wyniosła 115,4 mln litrów. Taki wzrost w całym 2013 roku był właśnie efektem gwałtownie zwiększonej produkcji w ciągu ostatnich miesięcy roku przed wejściem w życie podwyżki podatku akcyzowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Piotr Kuc RSS ALERT    /    Augeo Ventures RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.76.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.