Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zaciera się granica pomiędzy wódką premium a standardową

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl / KPMG
  • Data: 07-12-2014, 15:28

Podwyżka akcyzy w styczniu 2014 roku spowodowała na rynku wódki spore zamieszanie. Pod koniec 2013 roku producenci i dystrybutorzy zbudowali ogromne zapasy a już w 2014 roku uruchomili programy refinansowania ceny wódki w detalu, żeby jak najdłużej utrzymać poziom cen sprzed podwyżki. W skali całego roku wpływ na sprzedaż kategorii będzie silny, z wyjątkiem może segmentu top premium, w którym podwyżka miała stosunkowo najmniejsze znaczenie - zauważa Robert Kabot, dyrektor marketingu w Grupie Sobieski w komentarzu do raportu "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" przygotowanego przez KPMG.

- Najprawdopodobniej najsilniej straci segment ekonomiczny. Pamiętam doskonale sytuację odwrotną z 2002 roku, kiedy pod wpływem obniżki akcyzy ceny detaliczne spadły o 20 proc. Wyraźnie obserwowaliśmy, jak konsumenci przesuwali się wówczas w górę: od szarej strefy i win owocowych do wódek ekonomicznych, z wódek ekonomicznych do standardowych itd. Teraz można spodziewać się ruchu odwrotnego, włącznie z powrotem starych problemów w szarej strefie. Jeżeli nie będzie dalszych zmian regulacyjnych, rynek wódki po okresie spadków wywołanych podwyżką akcyzy w dłuższym terminie powinien się stabilizować na niższym niż dotąd poziomie wolumenu sprzedaży - prognozuje Robert Kabot.

- Można spodziewać się, że rozwijać się będzie segment top premium, w którym mamy bardzo silne marki, o charakterze aspiracyjnym, związane ze szczególnymi okazjami. Niejasna jest przyszłość segmentu premium, który mógłby być lokomotywą kategorii, ale w którym mamy stosunkowo niewiele inwestycji. Co więcej, zaciera się granica pomiędzy wódką premium a standardową, zarówno jeżeli chodzi o opakowanie, jak i cenę produktu. W samym segmencie standardowym jest prawdopodobne, że producenci będą odchodzić od strategii nakierunkowanych wyłącznie na udział rynkowy, koncentrując się na zyskowności, co przełoży się na mniejsze wolumeny, ale wyższą wartość sprzedaży - dodaje.

Dyrektor marketingu w Grupie Sobieski zwraca również uwagę, że na rynku z pewnością dużą rolę będzie dalej odgrywał segment wódek smakowych, w tym o niższej zawartości alkoholu, który zdobył już sobie pozycję wśród konsumentów. - Tutaj wzrostu cen raczej nie będzie, można jednak spodziewać się dalszego obniżania zawartości alkoholu, co pozwoli producentom na uzyskanie większej marży dzięki redukcji kwoty podatku akcyzowego - zaznacza.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • jojo 08-12-2014, 20:34:
Pan Kabot nie jest już pracownikiem firmy Sobieski Sp. z o.o.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH