Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Zaczęła działać dyrektywa tytoniowa UE. Mogą wydłużyć się operacje magazynowe

Od 20 maja wszyscy przedsiębiorcy działający w branży tytoniowej muszą stosować się do nowych przepisów unijnej dyrektywy tytoniowej TPD. Wprowadzenie nowych regulacji na pewno przyczyni się do wydłużenia operacji magazynowych. Dzięki odpowiedniemu sprzętowi i oprogramowaniu te procesy można znacznie przyspieszyć, ale i tak trzeba ich dopełnić – ocenia Marek Kuropieska, prezes zarządu firmy Aspekt sp. z o.o., wspierającej przedsiębiorców w procesie przystosowywania się do nowych przepisów.

Zaczęła działać dyrektywa tytoniowa UE. Mogą wydłużyć się operacje magazynowe
Marek Kuropieska fot. spółka

Autor: portalspozywczy.pl/pr
Data: 21-05-2019, 11:01

Marek Kuropieska mówi o konsekwencjach wdrożenia systemu identyfikowalności i śledzenia ruchu (Track&Trace) na wszystkich etapach łańcucha dostaw.

- Do tej pory nie było przepisów, które dotyczyłyby masowego produktu i w tak szczegółowy sposób regulowałyby obrót nim. Nieco podobna jest wprowadzona w lutym dyrektywa tzw. fałszywkowa odnośnie farmaceutyków – w jej przypadku również chodziło o wyeliminowanie z rynku produktów pochodzących z nielegalnych źródeł. Tamta jednak przeszła właściwie bez większego echa – mówi Marek Kuropieska, prezes zarządu Aspekt sp. z o.o.

Dodaje, że przedsiębiorcy mają obawy związane z wdrożeniem TPD, ale proces przystosowania się do wymogów dyrektywy sam w sobie nie jest jakoś szczególnie trudny, choć może stanowić pewne wyzwanie dla firm czy osób, które wcześniej nie miały styczności z masowym obrotem i nie korzystały z oprogramowania wspomagającego pracę magazynu.

- Muszą nauczyć się korzystać z nowych narzędzi, terminali, software`u. Dla większych hurtowni czy producentów to nie jest nic nowego ani skomplikowanego - po prostu kolejny proces, którego trzeba dopilnować. Natomiast trzeba mieć świadomość, że wprowadzenie nowych regulacji na pewno przyczyni się do wydłużenia operacji magazynowych. Nowe przepisy narzucają dodatkowe czynności. Pracownik będzie musiał zeskanować kod, wysłać dane, poczekać chwilę na zwrotną informację z repozytorium, czyli tzw. zwolnienie do wysyłki. Dzięki odpowiedniemu sprzętowi i oprogramowaniu te procesy można znacznie przyspieszyć, ale i tak trzeba ich dopełnić – dodaje.

Przedsiębiorcy obawiają się także kosztów całej operacji i zastanawiają się czy można wdrożyć TPD nie robiąc zakupów.  - Niestety nie. Nawet jeśli ktoś posiada urządzenie, które jest w stanie odczytać Dot Cody, to bez odpowiedniego oprogramowania i tak nie będzie w stanie nic dalej z tymi danymi zrobić. Kluczem jest oprogramowanie, które pozwala na zapisanie i wysłanie danych do właściwego repozytorium. A tych danych jest dużo. Jan Kowalski - konkretny pracownik konkretnej hurtowni, o konkretnym numerze ma obowiązek raportowania gdzie, komu i co dokładnie sprzedaje, za pomocą jakiego środka transportu towar opuszcza hurtownię, jaka jest wartość faktury, a nawet czy i kiedy dana faktura została przez kontrahenta zapłacona – mówi Kuropieska.

- Kody Dot Code są dość szczególne, zostały wymyślone specjalnie na potrzeby dyrektywy tytoniowej. Chodziło o to, żeby producenci mogli nanosić te kody na swoich liniach produkcyjnych, które są bardzo szybkie. Dotychczasowe systemy znakowania sobie z nimi nie radziły - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

papierosy RSS ALERT    /    tytoń RSS ALERT    /    dyrektywa tytoniowa RSS ALERT    /    Marek Kuropieska RSS ALERT    /    Aspekt RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Katarzyna 2019-05-29 20:44:54
    Już 29,05 a system dalej nie działa,totalny bałagan zaczyna brakować papierosów u producentów , o to chodziło pomysłodawcom .

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.174.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.