Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Zmiany w prawie szansą dla polskiej branży spirytusowej

Branża spirytusowa jest jednym z ważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Jej wartość jest oceniana na od 14 do 17 mld zł. Wpływa na wszystkie  rynki – od  rynku  pracy po rolnictwo i finanse. Zmaga się jednak także ze swoimi problemami. W poprawie sytuacji mogłyby pomóc zmiany w prawie, zwłaszcza zapisów archaicznej ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz większe wsparcie państwa dla eksportu wyrobów alkoholowych. Istotne jest dostosowania polityki alkoholowej państwa do dzisiejszych realiów społeczno-prawno-ustrojowych – to najważniejsze konkluzje panelu dyskusyjnego  „Przyszłość polskiej branży spirytusowej – szanse i zagrożenia”, który odbył się podczas XXVI Welconomy Forum w Toruniu.

Zmiany w prawie szansą dla polskiej branży spirytusowej
fot. Shutterstock

- Branża spirytusowa jest jedną z lokomotyw polskiej gospodarki. Jej znaczenie widać szczególnie w postaci wartości wpływów podatkowych, którymi rocznie zasila budżet państwa – to ponad 12 mld zł, z czego 7 mld zł z samej akcyzy.  Zatrudnia bezpośrednio ok. 5,5 tys. osób, zarówno w dużych firmach, jak i gorzelniach i niewielkich zakładach rzemieślniczych. Większość podmiotów (ok. 98 proc.) to firmy mikro, małe i średnie. Około 100 tys. miejsc pracy związanych jest pośrednio z przemysłem spirytusowym mającym duże znaczenie m.in. dla sektora spożywczego – opisywał sytuację prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Witold Włodarczyk.

= Z prawie 3 mld zł wydanych przez przemysł spirytusowy, na zakup towarów i usług, 1,3 mld zł przeznacza się na zakup surowców rolnych wykorzystywanych do produkcji wódek i innych napojów spirytusowych. Ponad 90 proc. dostawców to firmy zlokalizowane w Polsce. Firmy kooperujące z przemysłem spirytusowym tworzą miejsca pracy poza głównymi ośrodkami miejskimi, często w regionach narażonych na duże bezrobocie, a także na emigrację zarobkową. CEDC korzysta z polskich owoców, polskiego spirytusu, polskich produktów szklanych, itp. Dodatkowo dochody z tytułu koncesji na handel alkoholem zasilają lokalne budżety. Od 2010 r. wrosły one o 20 proc. - dodał Krzysztof Kouyoumdjian, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Grupy CEDC

O tym jednak, że branża posiada spore rezerwy świadczą dane dotyczące eksportu wyrobów spirytusowych. W 2016 roku jego wartość wyniosła wprawdzie aż 176 mln euro, ale stanowi to tylko ok. 18 proc. całej produkcji. Polskie wódki, nalewki, itp. trafiają przede wszystkim do państw Unii Europejskiej (w 2016 r. – 60,1 proc.) oraz krajów rozwiniętych (28,4 proc.).

- Eksportujemy tylko 18 proc. naszych towarów, tymczasem dla porównania 94 proc. szkockich whisky jest przeznaczona na eksport. Zagranicznej ekspansji polskich mocnych alkoholi sprzyja ich rozpoznawalność i bardzo dobra opinia na rynkach światowym, często wręcz kojarzony z narodową marką, rozpoznawaną na każdym z kontynentów. Zastanawia mnie wobec tego dlaczego w promocję tej marki nie włączają się polscy politycy. Ich szkoccy, włoscy czy francuscy odpowiednicy nie mają oporów przed publicznym z pojawianiem się ze szklaneczką whisky, lamką wina, szampana czy kieliszkiem koniaku, oczywiście narodowej produkcji – mówił Witold Włodarczyk.

- Mamy tylko 3 chronione oznaczenia geograficzne dotyczącej Polskiej Wódki. Tymczasem we Francji są 54 oznaczenia geograficzne alkoholi, w Niemczech 34. Po tym widać jaka dzieli nas przepaść w kwestii dbania o swoje trunki narodowe. Tymczasem mamy świetne produkty, które chcielibyśmy pokazać światu. Potrzebujemy tutaj jednak wsparcia – dodała Elżbieta Kwiecińska–Prysłopska - Executive Director Stowarzyszenie Polska Wódka.

KOMENTARZE (1)

  • o 2019-03-19 10:02:18
    chciałbym zostać prezesem agencji do zwalczania alkoholu, ciągle bym tylko krzyczał POZAMYKAĆ, ZAMKNĄĆ, ZLIKWIDOWAĆ... stop kampaniom edukacyjnym tworzonym przez producentów alkoholi... ZAMKNAĆ WSZYSTKO. ehhh tacy w agencjach za nasze to pożyją

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.194.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.