Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

ZP PPS ws zmian w akcyzie na cydr i piwo: apelujemy o równe traktowanie na rynku alkoholi

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 16-11-2017, 12:39
ZP PPS ws zmian w akcyzie na cydr i piwo: apelujemy o równe traktowanie na rynku alkoholi
fot. Shutterstock

Ministerstwo Finansów złożyło projekt rozporządzenia obniżającego o 50 proc. akcyzy na piwa dla browarów produkujących do 20 mln litrów tego trunku rocznie. Wcześniej padła zapowiedź objęcia cydru zerową stawka akcyzy. Natomiast branża alkoholi wysokoprocentowych od ponad dwudziestu lat działa w nierównym i najbardziej restrykcyjnym otoczeniu konkurencyjnym względem innych alkoholi. Mali producenci wyrobów spirytusowych wciąż nie mogą liczyć na preferencyjne traktowanie, w tym obniżone stawki akcyzowe – informuje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Stosowanie ulg i ułatwień tylko dla małych podmiotów produkujących piwo i cydr, przeczy zasadom wolnej konkurencji i może utrudnić działania firmom rodzinnym z branży spirytusowej – mówi Ryszard Woronowicz, rzecznik prasowy ZP PPS.

- Zmian w stawkach akcyzy nie można wprowadzać na ostatnią chwilę. Od lat postulujemy również, aby wzorem niektórych krajów UE, powstała w Polsce długoterminowa „mapa drogowa”, jasno określająca kiedy i w jakim stopniu akcyza na alkohol będzie zmieniana. Takie rozwiązanie pozwoli firmom na racjonalne planowanie biznesu i przygotowanie się do zmian – dodaje.

ZP PPS podkreśla, że obecnie akcyza zawarta w cenie 0,5 litra napoju spirytusowego (40% alk.) od małego producenta nalewek jest 36 razy większa, niż akcyza zawarta w cenie 0,5 litrowej butelki piwa (4% alk). Tak duża dysproporcja i nadmierne obciążenie akcyzą napojów spirytusowych, jest głównym czynnikiem rozwoju czarnego rynku alkoholowego. Obniżenie akcyzy na wyroby spirytusowe dla małych producentów tradycyjnych, regionalnych wyrobów, umożliwiłoby wielu z nich wyjście z szarej strefy oraz legalną działalność, co przełoży się również na dodatkowe wpływy budżetowe.

W 2016 roku, wpływy do budżetu państwa, z podatku akcyzowego od alkoholi wyniosły 11,59 mld zł, z czego ponad 65% generowane jest przez rynek napojów spirytusowych (GUS), których udział w całkowitej konsumpcji czystego alkoholu wynosi jedynie 27,6% (RARHA). Ostatnie podniesienie akcyzy (o 15%) na wyroby spirytusowe, miało miejsce w 2014 r. i nie objęło innych alkoholi. To pokazuje dysproporcję w traktowaniu podmiotów działających na tym samym rynku. Branża spirytusowa od wielu lat postuluje uproszczenie i ujednolicenie naliczania stawki akcyzowej na wszystkie rodzaje alkoholu. Tymczasem, w dalszym ciągu zdecydowanie preferowane są piwa, a ostatnio również cydry. Przedstawiono propozycję obniżenia stawki akcyzowej na piwa, zaś cydry objęte by były zerową stawką akcyzy. Póki co nie przedstawiono planów obniżenia akcyzy na napoje spirytusowe, również dla małych producentów. Zróżnicowanie stawek akcyzy już teraz powoduje w, iż cena czystego alkoholu spożytego w piwie jest prawie trzykrotnie niższa niż takiej samej ilości alkoholu zawartego w mocnych alkoholach (wódkach, whisky itp.).

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • zdrowie 20-11-2017, 16:59:
no i mają rację przecież to jest bez sensu że za żuli pijących wina pod sklepem branża spirytusowa ma przechlapane zawsze! jak chlopiec do bicia bo ma SŁABYCH przedstawicieli !!
Nikt nie może w to uwierzyć że wyprodukowanie 1 litra alkoholu 96% kosztuje ok 3-4 zł ! Kradną w imię walki o zdrowie !

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 427) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.