666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Stock Spirits Group optymistyczna co do rynku wódki w Polsce w 2016 r.

Stock Spirits Group, jeden z wiodących producentów alkoholi mocnych w Europie Środkowej, optymistycznie patrzy na rynek wyrobów spirytusowych w Polsce w 2016 roku, mimo ciągłego odczuwania skutków podwyżki podatku akcyzowego dwa lata temu – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Richard Hayes, dyrektor marketingu i sprzedaży Stock Spirits Group.


Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 13-01-2016, 11:01
fot. ŁR

- Jesteśmy bardzo optymistyczni i ogólnie mam wrażenie, że rynek odnosi się optymistycznie do nadchodzącego roku - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Richard Hayes.

- Spodziewamy się wzrostu wartości i wolumenów sprzedaży i wygląda na to, że podwyżka akcyzy nie będzie już miała na to tak dużego wpływu, ponieważ widzimy ożywienie na rynku - dodaje. 

Jednak producenci alkoholi spirytusowych wciąż odczuwają skutki podwyżki podatku akcyzowego o 15 proc. od stycznia 2014 roku, przez co rynek wódki przechodzi od tamtego czasu przez spore zawirowania. Na rynku wzrosła też mocno walka konkurencyjna i rozpoczęła się wojna cenowa.

Jak to wpłynęło na strategie producentów i jak one się zmieniły ze względu na konieczność dostosowania się do nowych warunków?

- To prawda, że podwyżka podatku akcyzowego miała duży wpływ na rynek producentów wódki, jednak w ciągu ostatnich 10-12 miesięcy rynkowi udaje się stopniowo podźwigać. Widzimy mniejsze spadki w ujęciu total, a w niektórych segmentach zauważamy ponowne wzrosty – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Richard Hayes.

- Producenci oczywiście nie siedzą z założonymi rękami i starają się sprostać trudnej sytuacji. Część z nich stara się podnieść wolumen sprzedaży obniżając ceny produktów, inne firmy z kolei przyjęły odmienną strategię i zdecydowały się na podwyższenie jakości i rozbudowanie portfolio wyrobów przy jednoczesnej podwyżce cen - dodaje.

- Nasza firma zdecydowała się pójść tym śladem - wprowadzamy na rynek różnorodne produkty wyższej jakości, takie jak np. marka Saska. Staramy się dać polskim konsumentom produkty wysokiej jakości, które są nieco droższe i dają też możliwość nałożenia wyższej marży przez naszych klientów detalicznych. W ten sposób nawet w ogólnym wolumenie jesteśmy w stanie zaoferować i rozwinąć jeszcze lepszą jakość – podkreśla Richard Hayes.

Na rynku wódki trwały zawirowania związane z podwyżką akcyzy. Na początku 2014 roku produkcja wódki drastycznie spadła, ze względu na wzrost akcyzy. Z kolei zwiększona produkcja i nasilone zakupy przypadły na ostatnie miesiące 2013 roku, przed wprowadzeniem podwyżki. 

W ciągu 11 miesięcy 2015 roku w Polsce wyprodukowano 85,5 miliona litrów wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol. To o ponad 11 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2014, ale jednocześnie około 14 proc. mniej niż w 2013 roku, przed podwyżką akcyzy.

W 2014 roku producenci wódki w Polsce wyprodukowali 87,9 miliona litrów wódki, czyli o prawie 24 proc. mniej niż w 2013 roku, a taki spadek był m.in. efektem decyzji rządu o podwyższeniu podatku akcyzowego na alkohole spirytusowe o 15 proc. od 2014 roku oraz rosnących przez to cen alkoholi i spadków konsumpcji.

Stock Spirits Group to jeden z wiodących producentów alkoholi mocnych w Europie Środkowej. Łączny wolumen sprzedaży grupy w 2014 r. wyniósł ok. 130 milionów litrów.

Producent wódek czystych i gatunkowych oraz likierów prowadzi swoją główną działalność na terenie Polski, Czech, Słowacji, Włoch, Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny. Ponadto eksportuje swoje produkty do ponad 40 innych krajów na całym świecie.

Stock Spirits Group jest właścicielem marek w Polsce, we Włoszech i w Czechach takich jak m.in. Żołądkowa Gorzka, brandy Stock, gorzki likier ziołowy Fernet Stock i Limonce oraz wódek Stock Prestige, a także Czysta de Luxe.

© Portal Spożywczy 2020-02-28 00:43:37