Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Jak wykorzystać m-commerce do zwiększenia przedświątecznej sprzedaży?

Listopad to ostatni moment na przygotowanie się do czasu w e-handlu związanego z nadejściem świąt Bożego Narodzenia. Eksperci z Sociomantic Labs podpowiadają, w jaki sposób wykorzystać kanał mobilny, aby zwiększyć przychody e-sklepów w okresie przedświątecznych zakupów.


Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 17-11-2016, 10:36
Fot. shutterstock

Dla e-sprzedawcy kluczowe jest trafienie we właściwy moment, czyli chwilę, w której konsument gotowy jest dokonać zakupu. Google, na podstawie zachowań obserwowanych u użytkowników wyszukiwarki, zaprezentował koncepcję dotyczącą tzw. mikromomentów, a więc sytuacji, w których użytkownik impulsywnie sięga po smartfona i zaczyna wpisywać różne hasła do przeglądarki.

Google wyodrębnił cztery rodzaje mikromomentów: pierwszy dotyczy nagłej potrzeby uzyskania jakiejś informacji („I want to know”), kolejny to impuls związany z koniecznością szybkiego pozyskania wiedzy na temat lokalizacji danego miejsca np. restauracji, firmy czy sklepu znajdującego się w okolicy („I want to go”), trzeci to potrzeba znalezienia szybkiej instrukcji pomocnej w rozwiązaniu problemu związanego z codziennymi czynnościami („I want to do”). I wreszcie ostatni rodzaj mikromomentu, to ten, na który czekają wszyscy sprzedawcy internetowi  – chwila, gdy konsument jest gotów dokonać zakupu („I want to buy”).

Nawet jeśli najważniejszym celem e-sklepu jest wychwycenie internautów z tą ostatnią motywacją, to kompleksowa strategia działań w mobile’u w zakresie przygotowań do świątecznego okresu zakupów powinna obejmować działania pozwalające przyciągnąć uwagę konsumenta w różnych mikromomentach. Internauta szuka informacji o tym jak przygotować się do górskiej wyprawy? Na stronie e-sklepu, który sprzedaje m.in. buty do chodzenia po górach, może znaleźć np. inspirujący artykuł blogera-podróżnika na ten temat. Konsument chce wiedzieć, jak zrobić niepowtarzalne dekoracje świąteczne? Na witrynie sklepu internetowego może natrafić na zabawne wideo typu DIY (do it yourself) z inspiracjami opartymi na produktach dostępnych w sklepie.

Jak dotrzeć do właściwego klienta we właściwym momencie z odpowiednim przekazem? 

Eksperci z Sociomantic Labs wskazują przede wszystkim na istotną rolę analizy zachowań konsumentów i efektywne korzystanie z Big Data. Sklepy internetowe dysponują wieloma informacjami o swoich klientach np. na podstawie danych z CRM są w stanie określić, którzy konsumenci i kiedy dokonali transakcji zakupowej, jaka była wartość ostatnich zakupów, a w oparciu o informacje cookies sprawdzić które produkty oglądali, lecz ostatecznie nie kupili.

Im bardziej wnikliwa analiza, tym lepsze efekty kampanii marketingowych mogą uzyskać marketerzy. Ważnym aspektem przy planowaniu działań marketingowych jest określenie właściwego kanału dotarcia do danego konsumenta. Miliony internautów sięgają po urządzenia mobilne, aby uniknąć przedświątecznego tłoku w sklepach.

Jak wynika z badania IMRG i Capgemini, grupą szczególnie aktywną i poszukującą atrakcyjnych ofert na tydzień przed świętami Bożego Narodzenia są rodzice. W mobilną kampanię reklamową warto celować również, gdy działania kierowane są do ludzi młodych – według badania Gemiusa grupą wiekową najchętniej decydującą się na mobilne zakupy są osoby w wieku od 15 do 24 lat (50 proc. za pośrednictwem tabletu, 26 proc. poprzez smartfona) oraz od 25 do 34 lat (tablet – 47 proc., smartfon – 26 proc.). 

Aplikacje mobilne mają ogromny potencjał sprzedażowy

Ze względu na sposób użytkowania tego kanału przez konsumentów środowisko reklamowe w aplikacjach jest bardziej sprzyjające niż na stronach mobilnych czy nawet na desktopie. W aplikacjach nie znajdziemy jeszcze tylu reklam co na stronach www, dlatego tzw. „ślepota bannerowa” nie musi mocno obniżać wyników prowadzonych w aplikacjach kampanii reklamowych.

Jak przekonują eksperci z Sociomantic Labs, reklamy w aplikacjach dostarczają o 70 proc. wyższy współczynnik konwersji oraz o 50 proc. większą sprzedaż w porównaniu do mobilnych stron internetowych. Wysoka sprzedaż dzięki aplikacji to w dużej mierze skutek znajomości przez użytkowników środowiska danej aplikacji, ułatwienie metod płatności oraz zaufanie do określonej marki.

© Portal Spożywczy 2019-08-24 07:26:31