666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Brexit osłabi handel z Brytyjczykami

Eksporterzy stracili dużo na wahaniach funta. Co jeszcze czeka ich w związku z rozwodem UE z Wielką Brytanią — i jak mogą wyjść na swoje? Rok temu po ogłoszeniu wyników referendum, w którym Brytyjczycy zdecydowali o opuszczeniu Unii Europejskiej (UE), kurs funta spadł raptownie o 20 proc. Ucierpieli na tym polscy eksporterzy sprzedający towary i usługi do UK - informuje "Puls Biznesu".


Autor: Puls Biznesu
Data: 29-06-2017, 10:02
fot. Shutterstock

Jacek Maliszewski, główny ekonomista DMK, uważa, że tych strat nie odrobią szybko i przedsiębiorcy muszą liczyć się z faktem, że przeszkód w związku z rozwodem Brytyjczyków z UE będą mieli więcej. Ale pojawią się też szanse.

Słabł będzie funt. Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE mówi, że funt już uległ osłabieniu, a proces ten może iść dalej. To przede wszystkim efekt przedłużających się negocjacji dotyczących wyjścia Wielkiej Brytanii z UE.

Kornel Kot, analityk rynków finansowych w Domu Maklerskim TMS Brokers mówi z kolei, że eksporterzy są pod presją opóźnień w negocjacjach na linii Londyn — Bruksela, które będą działały niekorzystnie na siłę funta. Słabszy funt negatywnie wpłynie na tempo wzrostu gospodarczego na Wyspach.

Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface mówi zaś, pomimo że konsumpcja gospodarstw domowych wspiera obecnie wzrost gospodarczy Wielkiej Brytanii, wyższa inflacja i większe koszty importu mogą spowodować, że brytyjscy konsumenci będą bardziej ostrożni w wydawaniu pieniędzy, a skłonność biznesu do inwestowania w rozwój przedsiębiorstw obniży się.

Jego zdaniem, spadek wartości funta powoduje wyższą atrakcyjność brytyjskiego eksportu, przyczyniając się do wyższych kosztów dóbr importowanych. Nasi eksporterzy działający na rynku brytyjskim muszą liczyć się z koniecznością zmniejszenia marż albo z podwyższeniem cen oferowanych produktów, co może ograniczyć sprzedaż.

Eksporterzy już odczuli skutki Brexitu. Z odpowiedzi udzielonych dla Bibby Financial Services wynika, że w efekcie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii prawie 18 proc. respondentów zetknęło się ze spadkiem zainteresowania importem z Polski, a ponad 16 proc. ma problem ze znalezieniem odbiorców na usługi i produkty za granicą.

Więcej w "Pulsie Biznesu".

© Portal Spożywczy 2020-01-21 12:06:44