Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Wygaśnięcie efektów ptasiej grypy zwiększy dynamikę wzrostu produkcji drobiu

- Uważam, że wraz z wygaśnięciem efektów związanych z ptasią grypą można oczekiwać wzrostu dynamiki produkcji drobiu. Należy jednak pamiętać, że przy obecnych poziomach produkcji i nasyconym unijnym rynku utrzymanie kilkunastoprocentowego tempa wzrostu produkcji w kolejnych latach jest mało prawdopodobne - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A


Autor: portalspozywyczy.pl
Data: 17-07-2017, 14:02
Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A, fot. CA

Zgodnie z danymi Eurostatu w okresie od stycznia do kwietnia 2017 r. produkcja drobiu w Polsce, mierzona wielkością uboju, zwiększyła się o 0,6 proc. r/r wobec wzrostu o 15,7 proc. w analogicznym okresie 2016 r. 

Poziom wzrostu produkcji drobiu silnie kontrastuje także prognozami Komisji Europejskiej, która przewidywała dla Polski na ten rok wzrost produkcji o 17 procent rdr. (czytaj więcej)

W ocenie Jakuba Olipry na obniżenie dynamiki produkcji złożyło się kilka czynników.

- Jedynym z nich były przypadki ptasiej grypy wśród kluczowych producentów drobiu w UE. Z jednej strony zamknięte rynki eksportowe oddziaływały w kierunku powstawania nadpodaży zarówno na polskim, jak i unijnym rynku drobiu i zmniejszenia popytu na polski drób. Z drugiej strony niepewność co do dalszego rozwoju sytuacji ograniczała inwestycje w zwiększanie mocy wytwórczych - dodaje.

Analityk zwraca uwagę, że w ostatnich kwartałach obserwowany był również spadek opłacalności produkcji wyrażonej jako relacja cen skupu drobiu i paszy, co również miało negatywny wpływ na tempo wzrostu produkcji.

- Uważam, że wraz z wygaśnięciem efektów związanych z ptasią grypą można oczekiwać wzrostu dynamiki produkcji drobiu. Należy jednak pamiętać, że przy obecnych poziomach produkcji i nasyconym unijnym rynku utrzymanie kilkunastoprocentowego tempa wzrostu produkcji w kolejnych latach jest mało prawdopodobne. Sygnalizuje to jednocześnie, że model wzrostu oparty na wysokiej skali produkcji i tanim produkcie będzie się stopniowo wyczerpywać, co wskazuje na potrzebę stopniowego opierania swoich strategii biznesowych na poszukiwaniu coraz wyższej marży - ocenia Olipra.

© Portal Spożywczy 2019-05-27 07:20:40