Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Pat Romanek, Butcher's Pet Care - wywiad na temat trendów na rynku pet food

  • Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
  • Data: 11-08-2017, 16:04
Pat Romanek, General Manager International w Butcher's Pet Care, fot. mat. pras.

O bieżących trendach na rynku karm dla zwierząt rozmawiamy z Pat Romanek, General Manager International w Butcher's Pet Care.

Adam Tubilewicz: Jak w pani ocenie wygląda obecna sytuacja na rynku pet food w Polsce?

Pat Romanek: Jesteśmy na tym rynku od 2011 roku. Kiedy wchodziliśmy na rynek polski, był on zdominowany przez dwóch globalnych graczy, a dostępna oferta nie była zróżnicowana. W ostatnim czasie na cała kategorię FMCG bardzo istotnie wpłynął trend naturalności, który przeniknął również w do pet food. Częściej zwracamy uwagę na to, co sami jemy i podobne oczekiwania mamy wobec karm, którymi karmimy nasze zwierzęta. Półka ewoluuje oferując większą różnorodność, ale nadal daleko nam do krajów Europy Zachodniej, gdzie silnie rośnie kategoria premium i wydatki na pupila są wielokrotnie wyższe niż w Polsce. Wszystko jednak wskazuje, że ta kategoria będzie rosła nie tylko w kategorii pet food ale całej kategorii pet care.

Jakie główne trendy kształtują obecnie rynek karm dla zwierząt?

Międzynarodowe trendy to przed wszystkim kierunek naturalny, prozdrowotny. Limitowane składniki, transparentność składu, koncepty bio oraz humanizacja pet food. Transparentność oraz limitowane składniki są bardzo pozytywne dla klienta końcowego, który łatwiej może odróżnić co jest rzeczywiście dobrej jakości produktem. Na pewno widzimy też rozwój w kategorii karm suchych. W wielu krajach producenci wprowadzają karmę grain free/bez zbóż, ze świeżym mięsem, po to, aby była ona jak najbardziej biologicznie odpowiednia dla zwierzęcia. To odpowiedź dla klientów, którzy chcą karmić jak najbardziej naturalnie, ale wolą wygodę formy karmy suchej.

Jaka jest obecnie pozycja rynkowa Butcher's Pet Care w  poszczególnych kategoriach polskiego rynku karm dla zwierząt?

W kanale nowoczesnym, na którym koncentrujemy się w największym stopniu, możemy pochwalić się sukcesem. W hipermarketach karma mokra dla psa ma 14 proc. udziału wartościowego. Jesteśmy tuż za globalnym graczem. Zaczęliśmy również współprace z kanałem dyskontowym, w którym coraz częściej zakupy robią również klienci hipermarketowi, zainteresowani nie tylko marką własną ale i brandem. Warto wspomnieć, że ostatnim czasie nasz oddział International rozpoczął współpracę z kolejnymi rynkami. W tym momencie pracujemy już z 19 krajami, w których zaczynamy budowę naszej pozycji rynkowej. Oznacza to, że sprawdziła się przyjęta przez nas oddzielna strategia sprzedażowa, produktowa i marketingowa .

Czy Butcher's Pet Care posiada  infrastrukturę produkcyjną w Polsce lub plany inwestycyjne dotyczące Polski?

Nie mamy infrastruktury produkcyjnej w Polsce i nie mamy takich planów.

Jakie nowości produktowe pojawiły się w asortymencie Butcher's Pet Care w ostatnim czasie? 

Wraz ze wzrostem single serve wprowadziliśmy tacki super premium Butcher’s Superior z wyrafinowanymi mięsnymi składami. W kategorii "kot" pojawiła się premium linia Delicious dinners z saszetkami oraz małymi puszeczkami w ofercie. To obecnie najatrakcyjniejsza oferta w kanale spożywczym jeśli chodzi o jakość, zawartość mięsa i świeżych składników.

Które kategorie produktowe firma chce rozwijać w najbliższej przyszłości?

W planach mamy nowe produkty single serve dla psa oraz suchą karmę premium dla psów i kotów. Zawsze staramy się sprostać oczekiwaniom klientów i odpowiadamy na aktualne trendy pamiętając, że nasze produkty odpowiadają na najważniejsze oczekiwanie klientów, a więc są zdrowe i naturalne.

Które produkty (kategorie) z Państwa asortymentu sprzedają się w Polsce najlepiej? Które notują największe wzrosty sprzedaży?

W Polsce w kategorii karm dla kotów prawie 70 proc. rynku wartościowego to karma mokra, w szczególności single serve, która rośnie najszybciej. W tej kategorii, tak jak wspomniałam wcześniej, chcemy również rosnąć. W karmie dla psów jest minimalna przewaga w karmie mokrej. Co ciekawe, karma mokra, w tym w puszkach, rośnie znacznie szybciej niż karma sucha. To oznacza, że dobra zdrowa receptura jest ważna i klient wraca po nią. W naszym asortymencie największym uznaniem cieszą się właśnie karmy mokre, w tym w tackach, w których jesteśmy liderem.

Jakie są  główne kryteria zakupowe Polaków przy wyborze karm dla zwierząt? Czy  mimo rosnącego znaczenia kwestii składu i szeroko rozumianej  prozdrowotności, wciąż kluczowym czynnikiem pozostaje cena?

Powiedziałabym, że są dwie grupy klientów. Jedni szukają produktów niszowych, niedostępnych w Polsce, ale najczęściej są świadomymi klientami poszukującymi karm premium. W Polsce ten segment jest dość mały i wielu super premium producentów nie decyduje się na wejście na ten rynek, ponieważ klient nie jest jeszcze na to gotowy. Wtedy sprzedaż internetowa jest dość bezpiecznym i niewymagającym sposobem obecności i testu rynku.

Z drugiej strony są tacy, którzy szukają po prostu najlepszej ceny lub oferty promocyjnej. My też inwestujemy w cenę, po to, aby klienci mogli się przekonać o pozytywnym działaniu naszych produktów.

Warto zaznaczyć, że jakość produktów obecnych na polskich półkach z roku na rok rośnie, a premiunizacja to perspektywa kilku najbliższych lat. Wraz z bardziej zasobnym portfelem wydatki na zwierzęta będą rosły. Nawet rynki wykazujące stagnacje w innych kategoriach wskazują że rośnie kategoria premium, a w niej rola wysokojakościowych karm. 

W rozmowie z nami z 2016 roku wspomniała pani, że Butcher's w dystrybucji stawia na kanały convenience oraz nowoczesny. Jak dziś wygląda obecność firmy w tych obszarach?

W kanale nowoczesnym wykorzystujemy szansę, jaką dostaliśmy. Staramy się być partnerem do rozmów o wzroście kategorii, mamy pomysły i są one doceniane. Mamy nowe listingi produktów w supermarketach, w których wcześniej odbywały się testy sprzedaży i przeszliśmy je pomyślnie. Marka jest także bardziej rozpoznawalna i dzięki temu rośnie nasza rotacja.

Jak przebiega zwiększanie obecności firmy w kanale dyskontowym, co wskazała pani jako cel w rozmowie z nami rok temu?

Zaczęliśmy od promocji in-out. Mogę powiedzieć, że uczymy się siebie nawzajem. To jest proces, współpraca, ponieważ jesteśmy przekonani, że premiunizacja i humanizacja całej kategorii będzie również następowała w tym kanale. 

Dziękuję za rozmowę

© Portal Spożywczy 2017-12-17 18:53:22