Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Szef Ambry o planach Jantoń: źródłem sukcesu nie jest chęć wielkości. Nie skupiamy się na walce (wywiad)

Robert Ogór, prezes grupy Ambra, lidera rynku wina w Polsce, komentując zapowiedziane parę dni temu plany firmy Jantoń zdobycia pozycji lidera na rynku, mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl, że Ambra nie będzie koncentrować się na walce konkurencyjnej, a źródłem sukcesu nie jest chęć i ambicja wielkości, tylko umiejętność wsłuchania się w oczekiwania konsumenta.


Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 13-09-2017, 15:06
Robert Ogór, prezes Grupy Ambra fot. Ambra

Czytaj też: „Firma Jantoń zmieniła właściciela, zaczyna konsolidację rynku i chce być liderem”.

PS.PL: Firma Jantoń zmieniła właściciela i zapowiedziała, że chce zdobyć pozycję lidera na rynku wina w Polsce, którym obecnie jest Ambra. Co Pan na to? Czy to oznacza walkę na rynku?

Robert Ogór: My w naszej strategii zawsze nastawialiśmy się na jakość i wartościowe produkty. Nie uczestniczyliśmy nigdy w żadnym wyścigu o wolumen, w bardzo ograniczonym stopniu uczestniczymy w rynku dyskontowym, bo od zawsze byliśmy nastawieni na wartość.

Patrzymy na konsumenta i dla konsumenta staramy się rozwijać wartościowe propozycje i dobre produkty. One z czasem niekiedy zyskują uznanie i stają się uznanymi markami, ale to konsument tworzy rynek, a nie chęci graczy.

Źródłem sukcesu jest nie chęć i ambicja wielkości, tylko umiejętności wsłuchania się w oczekiwania konsumenta i cierpliwym tworzeniu dla niego wartościowych rzeczy. To jest nasza strategia, którą realizujemy od 25 lat.

Oczywiście w międzyczasie na rynku wina, alkoholi odbyło się wiele różnych zmian, także bardzo interesujących, było dużo aktywnych strategii, ale my raczej jesteśmy graczem skoncentrowanym na naszej solidnej robocie.

Cieszymy się oczywiście jak możemy się inspirować innowacjami innych w branży, nie tylko z naszego kraju, ale też z innych rynków.

A dla nas wtedy z tego coś wyniknie jak powstaną dzięki nowym inwestorom nowe, ciekawe, wartościowe produkty.

Na pewno nie staramy się utrzymać czy rozwijać naszych udziałów w rynku poprzez koncentrowanie się na walce konkurencyjnej i cenowej, to nas w ogóle nie interesuje i nigdy nas to nie kręciło.

Czyli to, co zapowiada Jantoń nie zmienia nic w strategii Ambry?

Nie, nic nie zmienia. Nadal będziemy ją utrzymywać. To rosnący rynek i rosnące wydatki konsumentów, a ich oczekiwania zmierzają w stronę wyższej wartości produktów w całym rynku spożywczym i to nie tylko polskim. Rosną aspiracje jakościowe naszych konsumentów i takim aspiracjom chcielibyśmy sprostać.

Nie koncentrujemy się na walce konkurencyjnej, nigdy tego nie robiliśmy.

To jak chcecie bronić pozycji lidera?

Przede wszystkim nie mówię, że chcemy walczyć czy czegoś bronić. Nasza pozycja lidera jest wynikiem naszej pracy, a nie celem ani jakąś ambicją. Dla nas bycie liderem oznacza podążanie – można powiedzieć – za byciem wzorowym uczniem konsumenta. To jest dla nas bycie liderem, a jaki wynik z tego wychodzi na rynku to inna sprawa.

Zresztą ogłosiliśmy dziś nasze wyniki finansowe i widać, że ta strategia solidnej i cierpliwej pracy nad propozycją konsumencką więcej przynosi, niż cele, które nakierowane są na wielkość i udziały. O tym polski rynek alkoholi już się niejednokrotnie przekonał na przestrzeni ostatnich 25 lat.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Czytaj też: "Ambra: udany 2016/2017 r.; wzrost sprzedaży wina, przychodów, zysków i dywidendy"

Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii.

Oferta Grupy Ambra opiera się z jednej strony na winach własnych marek, które są produkowane przez Grupę lub na jej zamówienie w różnych krajach świata, a z drugiej na winach importowanych od największych producentów Francji, Włoch, Hiszpanii, Bułgarii, Chile czy Australii. 

DORATO, CIN&CIN, PICCOLO, CYDR LUBELSKI czy PLISKA to przykłady marek, które należą do Grupy i są liderami pod względem sprzedaży w swoich segmentach rynku.

 

© Portal Spożywczy 2019-10-14 05:03:01