Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Prezes firmy Jantoń o planowanych działaniach i strategii po zmianie właściciela (wywiad)

Jakub Nowak, prezes firmy alkoholowej Jantoń, która niedawno zmieniła właściciela, zapowiedziała konsolidację rynku i zdobycie pozycji lidera na polskim rynku winiarskim mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl o planowanych działaniach i strategii firmy.


Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 15-09-2017, 13:49
Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń fot. Jantoń

7 września zamknięta została transakcja, w wyniku której Jakub Nowak, prezes zarządu Jantoń S.A. Sp. K. wraz z Enterprise Investors, jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej kupili 100 proc. akcji spółki Jantoń. Zmiana właścicielska to kolejny etap realizowanej przez firmę strategii, której celem jest pozycja lidera na polskim rynku winiarskim. 

Czytaj też: „Firma Jantoń zmieniła właściciela, zaczyna konsolidację rynku i chce być liderem”.

Czytaj też: "Szef Ambry o planach Jantoń: źródłem sukcesu nie jest chęć wielkości. Nie skupiamy się na walce (wywiad)"

PS.PL: Czy po zmianach właścicielskich firma Jantoń zmieni nazwę?

Jakub Nowak: W związku ze zmianami właścicielskimi i planowanymi dalszymi przejęciami rozpoczęliśmy już pracę nad zmianą nazwy firmy. Formalnie jesteśmy zobowiązani do zmiany nazwy w ciągu dwóch lat, ale planujemy zakończyć ten proces nieco wcześniej.

W jakim czasie spółka chce przejąć pozycję lidera na rynku wina i na jakiej pozycji znajduje się obecnie? W których kategoriach chce być liderem?

Ważnym elementem opracowanej przez nas strategii jest znalezienie się na pozycji lidera rynku w ciągu najbliższych 3-4 lat.

Obecnie znajdujemy się w pierwszej trójce największych producentów i na pozycji lidera w wybranych kategoriach produktowych. Największe udziały rynkowe posiadamy w segmencie win grzanych. To efekt przejęcia marki Grzaniec Galicyjski, który wspólnie z naszą drugą marką, Zbójeckim Grzanym, wiedzie prym w tej kategorii na polskim rynku.

W przyszłości planujemy położyć największy nacisk na rozwój kategorii win gronowych, cydrów czy win musujących.

Jakie są szacunki spółki co do kwot jakie będzie musiała przeznaczyć na ten cel, czyli osiągnięcia pozycji lidera i przejęcia?  

Jednym z naszych podstawowych założeń, obok rozbudowy istniejącego portfela marek, jest konsolidacja rynku. Ciężko dzisiaj oszacować dokładnie kwoty, jakie przeznaczymy na ten cel. Naturalnie, mamy na to zabezpieczone środki i prowadzimy kolejne rozmowy w zakresie przejęć. To wszystko będzie zależało od wielkości firmy, z którą będziemy prowadzić negocjacje. 

Jakie są plany co do konsolidacji rynku – na jakie przejęcia nastawia się Jantoń: marek czy całych firm? I na których kategoriach rynku winiarskiego chce się skupiać w przejęciach?

W procesie konsolidacji rynku przede wszystkim zwracamy uwagę na firmy i marki, które pasują do naszego modelu biznesowego.

Stawiając sobie za cel osiągnięcie pozycji lidera rodzimego rynku, nie szukamy produktów niszowych, ale takich, które w naszych strukturach staną się produktami z czołowej piątki w swojej kategorii.

Będziemy dalej rozwijać się w kategorii win gronowych, cydrów i win musujących, ale na pewno nie będziemy zawężać się tylko do kategorii winiarskich.

Staramy się patrzeć na rozwój biznesu z możliwie najszerszej perspektywy, więc nie planujemy również ograniczania się wyłącznie do działalności na rynku polskim. Chcemy zbudować silny podmiot, który w tej części Europy będzie posiadał bardzo dobrą pozycję rynkową.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

*********************************************************

Firma Jantoń powstała w 1976 roku i do tej pory była firmą rodzinną należącą do rodziny Jantoń. Jest jednym z największych producentów, importerów i dystrybutorów branży winiarskiej w Polsce. W 2016 roku spółka osiągnęła przychody na poziomie ok. 170 mln zł.

Oferta produktowa firmy zawiera m.in.: wina gronowe, wina musujące, wermuty, wina grzane, ekologiczne, deserowe, owocowe, cydry, napoje niskoalkoholowe oraz drinki RTD.

Jantoń to producent takich marek jak: Kadarka Prestige, Monte Santi, Barmańska, Aronica, Zbójeckie Grzane, a także Cydru Dobrońskiego. Jantoń S.A. Sp.K. jest członkiem Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

© Portal Spożywczy 2020-02-26 14:06:05