Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Sieć Mila: Od Grupy Polomarket do Grupy Eurocash

Jeśli UOKiK wyda pozytywną decyzję, Eurocash przejmie 100 proc. udziałów w spółce prowadzącej sieć sklepów Mila. Jak jest historia supermarketów funkcjonujących pod marką Mila i jak wyglądała droga prowadząca do obecnej transakcji?


Autor: Olimpia Wolf, www.portalspozywczy.pl
Data: 16-09-2017, 11:59
fot. materiały prasowe Mila

15 września Eurocash poinformował, że przejmie 100 proc. udziałów w spółce prowadzącej sieć sklepów Mila. Wartość transakcji została ustalona na 350 mln zł. Przejęcie uzależnione jest m.in. od pozytywnej decyzji UOKiK.

Sieć handlowa Mila

Sieć supermarketów Mila zaczęła działać samodzielnie od 17 stycznia 2015 roku. Po 17 latach funkcjonowania w ramach struktur Grupy Polomarket, market-Detal, właściciel Mili postanowił realizować swoje cele biznesowe poza grupą. 

Prawie 170 z 440 sklepów, działających do tej pory pod szyldem Polomarketu, od początku 2015 roku należało do sieci Mila. Pierwszym prezesem sieci Mila był Artur Kasner.

Na koniec 2016 r. w sieci Mila funkcjonowało 188 placówek. Sprzedaż sieci w 2016 r. wyniosła 1,49 mld zł, a EBITDA wyniosła ok. 4,8 mln zł. 

Sklepy Mila pozycjonują się jako supermarkety proximity, czyli niezbyt duże supermarkety atrakcyjnie zlokalizowane, np. w pobliżu miejsca zamieszkania lub pracy, które kompleksowo zapewniają potrzeby klientów.

Średnia powierzchnia handlowa sklepów Mila przekracza 460 m2, na których sieć oferuje asortyment ponad 6000 produktów (SKU). Najwięcej sklepów sieć Mila posiada w województwach: kujawsko-pomorskim, mazowieckim, łódzkim, lubuskim, wielkopolskim, świętokrzyskim oraz śląskim. Łącznie zatrudnia ponad 5400 pracowników.

Czym sieć chce się wyróżniać, jeśli chodzi o asortyment? Mila stawia na świeże warzywa, owoce, wędliny, sery i ciasta. Oferuje również pieczywo wypiekane w sklepach ze świeżego, a nie mrożonego ciasta. Pod marką „Smak Tradycji” rozwija ofertę wędlin o dużej zawartości mięsa, naturalnie wędzonych oraz przygotowywanych w oparciu o staropolskie receptury. Sieć oferuje także produkty regionalne.

Przypomnijmy też, że na podstawie uchwały NWZ z 10 lutego 2017 r. Grupa 700 market-Detal Sp. z o.o. S.K.A., która była większościowym wspólnikiem, posiadającym 99,9% udziałów w spółce market-Detal, przekształciła się w spółkę akcyjną Mila Holding.

Czas na skalę

Właściciele sieci Mila już od jakiegoś czasu zastanawiali się nad różnymi opcjami strategicznymi. Jeszcze w marcu br. sieć informowała o podjęciu decyzji dotyczącej przygotowania oferty publicznej i debiutu giełdowego.

Artur Góralczyk, prezes sieci Mila w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl tłumaczył, że pierwszym etapem samodzielnego funkcjonowania sieci Mila było zdobycie zaufania klientów, otwarcie nowych supermarketów oraz dopracowanie zaplecza logistyczno-operacyjnego.

Sieć uznała, że pierwszy etap rozwoju został zakończony – czas więc na kolejny – remodeling placówek oraz uruchomienie nowych placówek. – Dysponujemy dobrze działającym modelem biznesowym, któremu do osiągnięcia rentowności na poziomie czołowych sieci handlowych brakuje jedynie skali. Dlatego w następnych latach będziemy się koncentrować m.in. na rozbudowie sieci o kolejne supermarkety – mówił w marcu br. prezes sieci Mila.

Środki na rozwój i budowanie skali sieć chciała pozyskać poprzez debiut giełdowy. Ostatecznie wycofała się z tego i poszukała innych opcji strategicznych, czego efektem jest obecnie trwający proces przejmowania udziałów spółki prowadzącej sieć sklepów Mila przez Eurocash.

Gdy UOKiK podejmie pozytywną decyzję dotyczącą przejęcia przez Eurocash 100 proc. udziałów w spółce prowadzącej sieć sklepów Mila, w historii supermarketów Mila zacznie się nowy rozdział. 

Piotr Bogusz, analityk finansowy z Domu Maklerskiego mBanku w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl prognozował, że przejęcie przez Eurocash sieci Mila poprawi jej rentowność. - Znacznie lepsze warunki handlowe uzyskiwane przez Eurocash oraz optymalizacja kosztów związana z efektem skali powinny pozwolić spółce na poprawę rentowności przejmowanych sieci w średnim terminie - tłumaczył Piotr Bogusz.

Czy supermarkety Mila zmienią nazwę na Delikatesy Centrum?

Potencjalne przejęcie supermarketów Mila byłoby kolejnym krokiem w rozwoju sieci Delikatesy Centrum -  informował Eurocash w raporcie podsumowującym pierwsze półrocze Grupy.

- Docelowo sklepy Mila oraz sklepy z sieci Eko Holding (poprzednia akwizycja Eurocash) działać będą pod szyldem Delikatesy Centrum. Silny bilans Eurocash gwarantuje spółce pozyskanie środków finansowych na kontynuację konsolidacji rynku w średnim terminie – komentował dla serwisu portalspozywczy.pl Piotr Bogusz.

Dla Eurocashu przejęcie sieci Mila wpisuje się w strategię budowy ogólnopolskiej sieci supermarketów. – Sieć Mila ma bardzo wysokie kompetencje w zakresie prowadzenia supermarketów z szerokim asortymentem artykułów świeżych. Dzięki tej akwizycji stawiamy kolejny krok na drodze do zbudowania ogólnopolskiej sieci supermarketów obejmującej zarówno placówki franczyzowe, jak i placówki prowadzone przez Eurocash – informuje Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash.

© Portal Spożywczy 2019-05-22 14:56:25