Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Prezes KUPS: Rynek soków będzie się rozwijał. Jednak spokojnie, bez fajerwerków (wideo)

- Rynek soków w Polsce od trzech lat spokojnie rośnie. W ubiegłym roku rynek soków w całej Europie spadł o niecały 1 proc. podczas gdy a u nas wzrósł o blisko 6 proc. Trend jest dla sektora dobry a wynika on głównie z tego, że Polacy bardzo polubili soki NFC, bezpośrednio wyciskane, nie z koncentratu – mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków.


Autor: MB; www.portalspozywczy.pl
Data: 25-09-2017, 11:53
fot. shutterstock

Wszyscy główni gracze sokowego rynku mają dzisiaj w ofercie soki NFC. I to m.in. dzięki temu z niecałych 11 litrów spożywanych rocznie na osobę konsumpcja soków wzrosła do 14 litrów per capita.

- Jesteśmy bardzo dobrym rynkiem jeśli porównamy się z rynkami Europy – zapewnia Julian Pawlak.

Jego zdaniem trendy prozdrowotne mocno temu sprzyjają, sprzyjają temu również producenci soków, którzy bardzo dużo robią dla rozwoju tej kategorii: wymyślają nowe smaki, mocno je promują. - KUPS również się przyczynia do rozwoju tej kategorii prowadząc m.in. programy edukacyjne. Myślę, że niewielkie wzrosty kategorii w najbliższych latach się utrzymają, jednak trzeba pamiętać, że my przekroczyliśmy już średnią europejską. Dlatego należy spodziewać się, że ten rynek będzie się powoli i systematycznie rozwijał ale już bez fajerwerków - dodaje Julian Pawlak.  

W opublikowanej w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia uaktualnionej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, warzywa i owoce znalazły się u podstaw diety, a jedną z ich porcji może stanowić szklanka soku. Najwyraźniej polscy konsumenci wzięli sobie te dane do serc, bo konsumpcja soków owocowych w Polsce rośnie. Jak pokazuje raport AIJN, Polacy wypili w 2016 roku 543 miliony litrów soków owocowych – czyli równowartość pojemności 217 basenów olimpijskich.

Z danych firmy badawczej Euromonitor wynika, że w 2016 r. liderem segmentu soków w Polsce była firma Maspex, zaraz za nią uplasowały się sokowe marki należące do takich spółek jak odpowiednio: Hortex Holding, Jeronimo Martins, Fortuna i Tesco Polska. 

Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex, zapewnia, że segment soków i nektarów to duży, dojrzały rynek, dlatego nie oczekuje tu nie wiadomo jakich wzrostów, ponieważ spożycie soków, nektarów i napojów owocowych w Polsce kształtuje się na wysokim poziomie. - Maspex z markami Tymbark, Kubuś, Tarczyn, DrWitt i Caprio jest liderem rynku - można powiedzieć, że oferujemy produkty dla każdego i na każda okazję. Dużo w tej kategorii się dzieje – tylko w tym roku wprowadziliśmy na rynek już kilka nowości. Przykładowo: nową linię Kubuś Waterrr Sport - wodę z witaminami, nowe smaki w ofercie Kubuś Play, nowe opakowania i smaki: Guava i Pomelo w linii Owoce Świata od Tymbarku,  Lemoniadę Tymbark, czy DrWitt Premium w nowych opakowaniach - poręcznych litrowych butelkach. Przez cały rok wspieramy nasze napojowe marki reklamowo, także na pewno warto mieć je w sklepach – zapewnia prezes Maspeksu.

Tomasz Kurpisz, prezes Grupy Hortex, zapewnia, że spółka stara się wykorzystać pozytywne trendy panujące w kategoriach, w których działa jako producent. - Nasze udziały w polskim rynku markowych soków, nektarów i napojów od kilku lat dynamicznie rosną. W ciągu ostatnich kilku lat marka Hortex zwiększyła udziały w rynku markowych soków, nektarów i napojów o ponad 5 punktów procentowych. Jesteśmy dużym graczem, który istotnie zwiększa sprzedaże i udziały. Szczególnie cieszą dwucyfrowe roczne przyrosty sprzedaży produktów pod marką Hortex - mówi Tomasz Kurpisz, prezes zarządu Hortex.

Z kolei Andrzej Grabowski, współwłaściciel Grupy Polmlek, która w 2015 r. przejęła markę Fortuna od Agros Novy, przyznaje, że Fortuna była kupiona w bardzo dobrej kondycji, z dobrze rozwiniętą sprzedażą. W tym roku prezes liczy, że sama Fortuna przyniesie 450 mln zł sprzedaży Grupie i dodaje, że od momentu przejęcia, sprzedaż wzrosła o około 20 proc. - Zakup Fortuny to było bardzo dobre posunięcie. Szczególnie, gdy w mleczarstwie były gorsze momenty – mówi współwłaściciel Grupy Polmlek. I dodaje, że branża sokowa jest o wiele bardziej rentowna niż mleczna.

W 2016 roku w prawie całej Unii Europejskiej odnotowano spadek spożycia 100% soków owocowych o 1,6%. Mimo to w Polsce spożycie tych produktów w 2016 roku wzrosło o blisko 40 milionów litrów w stosunku do 2015 roku (7,9%). Według danych GUS, konsumpcja 100% soków w Polsce w 2015 r. wobec roku wcześniejszego wzrosła o 6,8% (tj. do 11,28 litra/osobę), a w 2016 r. w porównaniu do roku poprzedniego zwiększyła się o 6,4% (do 12 litrów/osobę). Oznacza to systematyczny i realny wzrost spożycia soków na osobę. W 2016 roku przeciętny Polak wypił prawie litr soku w ciągu miesiąca, co daje tylko niewiele ponad 33 ml soku dziennie i o dwa mililitry więcej niż rok wcześniej. To nadal sporo mniej niż zalecane przez ekspertów 250 ml dziennie.

- W ostatnich kilku latach obserwujemy stopniową zmianę świadomości polskich konsumentów na temat roli prawidłowej diety. To bardzo pozytywna tendencja.  Zwykle takie zmiany zachodzą wolno i są wypadkową wielu czynników takich jak:  globalny wzrost dbałości o zdrowie a w ten trend wpisuje się picie soków owocowych czy bogacenia się  społeczeństwa. W ciągu kilku ostatnich lat realizowane były również kampanie informacyjno-edukacyjnym, cieszy mnie, że już teraz widzimy realne skutki systematycznej edukacji na temat soków – mówi dr Agnieszka Kozioł Kozakowska, Kierownik Pracowni Dietetyki Pediatrycznej Instytutu Pediatrii, UJ CM w Krakowie i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.

© Portal Spożywczy 2019-11-13 10:47:33