666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Zmiana trendu na rynku wina za sprawą win musujących

Na rynku wina w Polsce nastąpiła zmiana trendu, bowiem najszybciej rośnie sprzedaż win musujących. Dotychczas najszybciej rosnącą kategorią tego rynku były wina stołowe - mówi prezes Grupy Ambra, Robert Ogór.


Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 29-09-2017, 13:02
fot. Shutterstock

- Po latach stagnacji bardzo szybko rosnącym segmentem rynku wina stały się wina musujące. W ciągu ostatnich miesięcy wina musujące wyprzedziły wina stołowe (…) Ta dobra dynamika w zasadzie w całości została wygenerowana przez modę na prosecco – mówi Robert Ogór.

- Następuje dalszy rozwój segmentu win musujących, co widzimy też po ponadprzeciętnych stopach wzrostu win musujących różowych i czerwonych – dodaje.

Dotychczas najszybciej rosnącą kategorią rynku były wina stołowe, a Ambra podaje, że w 2017 roku wina stołowe rosną o 8,6 proc., ale wina musujące jeszcze szybciej – o 10 proc.

Ambra podaje też, opierając się na danych i estymacjach firmy badawczej Nielsen, że w 2017 roku kategoria win stołowych może osiągnąć wartość 1,956 mld zł wobec 1,801 mld zł w 2016 roku i wobec 1,683 mld zł w 2015 r. W 2014 roku było to 1,549 mld zł.

Wina musujące zaś mogą osiągnąć wartość 321 mln zł wobec 292 mln zł w 2016 roku i wobec 289 mln zł w 2015 r. W 2014 roku było to 284 mln zł.

Z kolei wartość rynku wermutów może spaść w 2017 roku do 204 mln zł z 214 mln w 2016 roku i wobec 230 mln w 2015 roku. W 2014 roku było to 244 mln zł.

Rynek win deserowych może zaś osiągnąć w 2017 roku wartość 143 mln zł wobec 137 mln zł w 2016 roku i wobec 136 mln w 2015 r. W 2014 roku było to 133 mln zł.

Według szacunków Ambry rynek wina Polsce ma silny potencjał wzrostu i może przyspieszyć w 2017 roku. Jego dynamika może wynieść w tym roku około 7,0 proc. i osiągnąć wartość 2,6 miliarda złotych wobec 2,436 miliarda w 2016 roku, gdy wzrost wyniósł 5,0 proc. z 2,32 miliarda złotych w 2015 r.

Robert Ogór zwraca też uwagę, że wzrost rynku wina nie jest już zasługą dyskontów w takim stopniu jak było jeszcze kilka lat temu. Teraz super- i hipermarkety wróciły do łask, a ich udział w sprzedaży wina wzrósł w 2016 roku do 36 proc. z 35 proc. w 2015 roku. Udział dyskontów w sprzedaży wina spadł w 2016 roku do 32 proc. z 34 proc. w 2015 roku. Udział handlu tradycyjnego w sprzedaży wina w 2016 roku sięgnął 32 proc., czyli tyle samo ile w 2015 roku i 2014 r.

Robert Ogór dodaje, że konsumpcja win w Polsce jest najniższa w Europie i wynosi 3,2 litra na głowę, podczas gdy w Hiszpanii jest to 21,3 litra, Wlk. Brytanii – 22 litry, w Niemczech – 24,8 l, Szwecji - 26 l, we Włoszech – 33,3 l, a we Francji – 42,5 l.

Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii.

Do portfela marek Grupy Ambra należą: Dorato, CIN&CIN, Piccolo, Cydr Lubelski czy Pliska. Oferta Grupy Ambra opiera się z jednej strony na winach własnych marek, które są produkowane przez Grupę lub na jej zamówienie w różnych krajach świata, a z drugiej na winach importowanych od największych producentów Francji, Włoch, Hiszpanii, Bułgarii, Chile czy Australii.

Grupa Ambra prowadzi też w Polsce największą sieć specjalistycznych sklepów winiarskich pod marką Centrum Wina i jest również największym dostawcą win premium do gastronomii. 

© Portal Spożywczy 2020-01-25 12:04:53