Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Trendy, które wpłyną na rozwój rynku żywności i napojów w 2018 roku

  • Autor: www.portalspozywczy.pl / Mintel
  • Data: 12-10-2017, 12:49
fot. za pexels.com

Mintel zidentyfikował sześć trendów na globalnym rynku żywności i napojów w 2017 roku, które zostały opracowane przez ponad 60 analityków tej firmy na całym świecie. Będą one wpływać na rozwój rynku w 2018 roku.

MOC ROŚLIN

Zdaniem analityków Mintel, preferowanie naturalnych, prostych i elastycznych diet będzie prowadzić do zwiększanie popularności składników roślinnych – owoców, warzyw, ziół, nasion i ziaren. To one zastępują mięso np. w burgerach, ale także powodują powstanie nowych receptur dań wegetariańskich i wegańskich, którymi interesują się także „mięsożercy”.

Spośród globalnych produktów spożywczych i napojów wprowadzonych na rynek w okresie od września 2016 do sierpnia 2017 r., 11 proc. było dopasowanych do diety wegetariańskiej (dekadę wcześniej było to odpowiednio 4%).

POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI

Konsumenci coraz częściej poszukują produktów, z którymi mają dobre skojarzenia z przeszłości, które nawiązują do znanych im smaków i formatów. Z drugiej strony można zaobserwować coraz więcej tzw. rozpoznawalnych innowacji, ponieważ konsumenci są również zainteresowani „przekręceniem” tradycji. Na przykład, z badań Mintel wynika, że 58% chińskich 20-49-latków byłoby zainteresowanych zakupem mrożonej pizzy z miejscowymi składnikami i smakami opartymi na azjatyckich przepisach kulinarnych.

CZAS JEST NAJWAŻNIEJSZY

Szybkie i chaotyczne tempo współczesnego życia sprawiło, że czas spędzony - lub zaoszczędzony – na zakupach i spożywaniu posiłków jest wyraźną wartością dodaną. Firmy reagują na ten trend zwiększeniem liczy nowych produktów, które podążają właśnie za trendem convenience (w dużej mierze są to dania gotowe lub półprodukty ułatwiające i przyspieszające przygotowanie posiłków). Z 10% do 18% przez dekadę wzrosła liczba nowych produktów wprowadzanych na rynek, podążających za trendem convenience (wrzesień’16-sierpień’17 vs. wrzesień’06- sierpień’07).

Wygodne opakowania, porcjowane oraz łatwe do przygotowania produkty i napoje mogą spodobać się konsumentom, którzy chcą świeżych, zdrowych i jakościowych potraw, ale niekoniecznie mają czas, aby je przygotować.

Firmy spożywcze mogą również wpływać na ułatwienie konsumentów wyboru i zakupu produktów oszczędzających czas. Dla przykładu w Brazylii Nestlé zainicjowało współpracę z UberEats w zakresie dostaw produktów dla niemowląt i dzieci.

NOCNA ZMIANA

Stresujący tryb życia współczesnych konsumentów tworzy rynek „nocnych” produktów, które pomagają ludziom w każdym wieku uspokoić się przed snem, spać lepiej i zregenerować ciało i umysł podczas nocnego odpoczynku. Dużą popularnością cieszą się napoje wyciszające z dodatkiem L-teaniny, rumianku, kolagenu czy witamin.

28% Brazylijczyków byłoby zainteresowanych jedzeniem, które poprawia jakość snu – wynika z badań Mintel. To jednocześnie apel do producentów żywności, żeby wzbogacać tę kategorię nie tylko o nowe napoje, ale także o żywność. Tren ten może także wpłynąć na rynek pet-food, bo jak pokazują badania firmy Mintel, 20% właścicieli zwierząt domowych w Wielkiej Brytanii jest zainteresowanych zakupem karmy przeznaczonej na noc – np. z dodatkiem ziół w celu "wyciszenia" domowych pupili.

STOP ODPADOM

Zaczęło się już od działań sieci handlowych, które już sprzedają zniekształcone owoce i warzywa, które nie spełniają standardów sprzedaży w regularnej ofercie. Ale trend mający przeciwdziałać marnowaniu żywności zachęcił producentów do działania. I tak, argentyńska firma Prodeman opracowała system przetwarzania odpadowych łupinek po orzeszkach ziemnych w źródło energii, która może zasilać fabryki oraz gospodarstwa domowe.

ZDROWIE DLA KAŻDEGO

Zdrowa żywność i napoje nie powinny być towarem "luksusowym". Konsumenci na całym świecie deklarują, że zwiększyliby liczbę kupowanych produktów naturalnych czy prozdrowotnych, jeśli ich ceny poszłyby w dół. Nadal istnieje potencjał dla produktów prozdrowotnych w przystępnych cenach - smacznych i łatwo dostępnych dla konsumentów.

© Portal Spożywczy 2017-12-18 16:04:25