Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Port Gdańsk z rekordowym przeładunkiem w 2017 roku

Port Gdańsk w 2017 r. przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej przeładowano: kontenerów, paliw płynnych i węgla. Przeładunki kontenerów wzrosły o 22 procent. Port dostał zielone światło na rozbudowę.


Autor: PAP
Data: 09-01-2018, 14:31
Port Gdańsk, fot. PTWP

"Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 r., w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton" - zaznaczył we wtorek podczas konferencji prasowej prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke. Zwrócił uwagę, że "zarząd chwali się wynikami, przeładunkami kontrahentów działających na terenie portu i to przed nimi chyli czoła". "Jesteśmy od tego, żeby im pomagać, umożliwiać przeładunek jak największej ilości towarów" - dodał prezes.

Zaznaczył, że ubiegłoroczny, rekordowy wynik portu może spowodować, że port w Gdańsku +wskoczy+ na piąte miejsce największych portów na Bałtyku. W ub. roku był na szóstym miejscu.

Uczestniczący w konferencji prasowej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski ocenił, że "imponujący wynik przeładunków, ten historyczny dzień pokazuje, że przez najbliższe 30-40 lat światowy handel będzie opierał się na żegludze morskiej". "Dlatego posiadanie takiego miejsca jak port w Gdańsku czy w ogóle port na Bałtyku jest kluczowe" - dodał. Podkreślił, że ZMPG "dostaje +zielone światło+ na rozbudowę portu". Minister przyznał, że resort "liczy na przyspieszenie prac odnośnie budowy nowego Portu Centralnego w Gdańsku". Planuje się przeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalne terminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku.

"ZMPG może śmiało rozpoczynać przetargi na studium wykonalności (ZMPG ogłosił pod koniec 2017 r. przetarg na studium wykonalności - PAP), na prace koncepcyjne, na wybór operatorów przyszłego portu" - tłumaczył wiceminister. Wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury Marcin Osowski podkreślił, że +zielone światło+ jest konieczne, dlatego, że Port Centralny "oprócz wielu zwolenników cały czas ma też wielu przeciwników czy sceptyków". "Rezerwy portu w Gdańsku są duże, ale głównie jeśli chodzi o przepustowość rurociągów, jeżeli chodzi np. o nabrzeża głębokowodne to port ma już maksymalne wykorzystanie" - uzasadniał. Greinke podkreślił, że "Port Centralny nie powstanie wcześniej, zanim nie będziemy mieli konkretnego kontrahenta, operatora na jeden, drugi czy trzeci terminal".

Poinformowano, że w 2017 r. dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk była drobnica stanowiąca 44,5 proc. ogółu przeładunków, następnie paliwa (32,4 proc.) i węgiel (12,5 proc.). W ubiegłym roku, po raz pierwszy w historii portu przeładowano 18 mln ton drobnicy (o 24 proc. niż rok wcześniej), głównie kontenerów i samochodów. Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.

"Nowe samochody osobowe od niedawna są w większej skali przeładowywane w porcie" - wyjaśnił prezes. W ub. roku w porcie przetransportowano 73,2 tys. aut, co daje wynik o 412 proc. lepszy niż w 2016 r., kiedy przeładowano ok. 14 tys. sztuk. Międzynarodowym i krajowym transportem samochodów w porcie zajmuje się spółka Adampol, która odpowiada za przeładunek aut marek Hyundai i Nissan. Greinke poinformował, że dla spółki Adampol przygotowywane są nowe place składowe o powierzchni ok. 5 ha. "Do tej pory były tam chaszcze i bagna" - dodał. Prezes portu zapowiedział, że ZMPG "będzie bardzo szybko odpowiadać na potrzeby rynku". Zaznaczył, że port "będzie +przychylać nieba+ i dbać o klienta, który pozwala mu zarabiać".

"Nasz główny operator, terminal kontenerowy DCT, który ma największy udział w wolumenie tonażowym zwiększył swoje przeładunki o 22 proc., z 1,3 mln TEU w 2016 r. do prawie 1,6 mln TEU w 2017 r." - poinformował Greinke. Przeładowano 13,1 mln ton paliw płynnych, o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej. "Tutaj jest bardzo duży udział ropy naftowej i jest to efektem zmiany przepisów, dzięki którym ograniczono +szarą strefę+" - powiedział. "W tej chwili magazyny pękają w szwach, potrzeba kolejnych inwestycji, aby te przeładunki zwiększyć" - dodał prezes portu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do głównych zadań ZMPG należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej. 

© Portal Spożywczy 2019-08-18 03:17:06