Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Handel w 2018 roku: Fuzje i kooperacje, rozwój franczyzy i modernizacja w branży FMCG

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 11-01-2018, 11:24
Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu. Fot. PTWP

Jakie trendy i zjawiska zachodziły w branży handlu detalicznego w 2017 roku i jakie rysują się tendencje w sektorze retail w 2018 roku? Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl, że jednym z ważniejszych procesów jest trwająca obecnie koncentracja rynku sektorowego.

- Konsolidują się powierzchnie duże - w większości polskie supermarkety - i sklepy kupieckie, w tym convenience oraz tzw. markety proximity - komentuje dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu.

Dodaje, że rozwija się również franczyza. - Nie zdziwiłbym się, gdyby w roku 2018 przekroczyła liczbę 80 tys. sklepów – koniec roku 2017 to 72 tysiące placówek. Przyczyna jest oczywista -  koniunktura, która przyspiesza procesy ekonomiczne, pośród których kluczową rolę odgrywają intensywne i różnicujące się procesy konkurencyjne - tłumaczy ekspert.

Dodaje, że dla mniejszych podmiotów zazwyczaj są one zagrożeniem, którego można uniknąć chowając się za „pożyczanymi” w sieciach franczyzowych efektami skali. 

- Innym wyjściem są różnego rodzaju fuzje i kooperacje o charakterze poziomym podmiotów handlowych o różnej wielkości. Tak czy inaczej trwa trend nisko kapitałowego stawania do procesu integracji i w ten sposób do utrzymywania się wielopostaciowych procesów koncentracyjnych, nie koniecznie kapitałowych, ale utrwalających wielokształtność i wieloformatowość polskiego rynku. Propagandowe brzmienie sformułowania, że jest w Polsce miejsce dla każdego typu sklepu jest faktem ekonomicznym - uważa Andrzej Faliński.

Ekspert podkreśla, że obecnie w Polsce trwa proces modernizacji produkcji żywności i handlu FMCG. - Jest owo sprzęgnięcie treścią bardzo mocnego trendu rozwojowego, zróżnicowanego co do swych cech zarówno w skali rynku krajowego, jak i w poszczególnych rynkach regionalnych – branżowość i lokalność to dwa swoiste, matrycowe niejako kryteria opisu wielopostaciowości rynków żywności i nie tylko ich zresztą.  Handel - na szczęście - jest wystarczająco zróżnicowany segmentowo i formatowo, aby reagować elastycznie na wyzwania rynku i koniunkturę - dodaje. 

Andrzej Faliński uważa, że rynek handlu detalicznego w Polsce jest rynkiem skonsolidowanym, ale inaczej niż rynki Północnej i Zachodniej Europy. - Struktura tego procesu to wiązki procesów konsolidujących segmenty rynku, nie eliminujących poszczególnych formatów. Stąd mamy do czynienia m.in. z firmami wieloformatowymi i zarazem z możliwością nie wyniszczającego konkurowania dyskontów z pozornie słabszymi - choć liczniejszymi - sklepami typu proximity. To zróżnicowanie daje potencjał rozwojowy, często wbrew tendencjom otoczenia międzynarodowego i meandrom regulacyjnym polityki wewnętrznej - tłumaczy ekspert.

© Portal Spożywczy 2018-07-16 16:17:43