666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Polacy rocznie marnują 235 kg żywności na osobę. Jak powstrzymać marnowanie?

Polska znajduje się w czołówce państw EU marnujących najwięcej żywności. Żywność marnowana jest praktycznie na każdym etapie jej produkcji, sprzedaży i potem konsumpcji. W produkcji marnuje się około 6,6 mln ton, w gospodarstwach domowych ponad 2 mln ton, a w polskim sektorze dystrybucji mniej więcej 350 tys. ton żywności rocznie. Blisko co trzeci Polak przyznaje się do wyrzucania niewykorzystanego jedzenia. Jakie w przyszłości będą konsekwencje marnowania żywności i w jaki sposób można temu przeciwdziałać?


Autor: portalspozywczy.pl/pr
Data: 14-11-2018, 20:00
fot. Shutterstock

Według danych CBOS Polacy rocznie marnują 235 kg żywności na osobę  - w przeliczeniu na statystycznego mieszkańca znajdujemy się na piątym miejscu w UE. Zgodnie z szacunkowymi danymi w Polsce rocznie marnuje się ok. 9 mln ton żywności. Najczęściej marnujemy wędliny (43 proc.), pieczywo (36 proc.), warzywa (32 proc.) i owoce (27 proc.). Jednocześnie nasz kraj ma ogromny potencjał w produkcji rolnej – blisko 13 proc. naszego eksportu stanowią produkty rolno-spożywcze.

Według Statystyk Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa na świecie wyrzucana jest niemal jedna trzecia wyprodukowanej żywności – około 1,3 mld ton rocznie. To gigantyczny problem w skali całego świata. Zjawisko jest częścią cywilizacji, w której tempo życia jest coraz szybsze i czasu na jedzenie jest coraz mniej. Im mniej czasu poświęca się w danym kraju na jedzenie, bo dieta opiera się głównie na tzw. junk food to otyłość jest zjawiskiem bardziej powszechnym. W Polsce na jedzenie poświęcamy ok. 90 minut, a osoby otyłe stanowią 12 proc. naszego społeczeństwa. Dla porównania w Japonii, gdzie potrawy spożywa się przez dwie godziny w ciągu doby, zaledwie 4 proc ludności jest otyła.

Sposób na marnotrawstwo

Niezwykle ważne jest odpowiednie przechowywanie żywności już od momentu zakupu. Dystrybucją mrożonej żywności można bezproblemowo zarządzać. Nie ma ryzyka nadwyżki podaży, ani nie notuje się strat. Dodatkową zaletą mrożonek jest to, że długo zachowują świeżość, smak i wysoką wartość odżywczą. Wśród innych zalet mrożonej żywności klienci najczęściej wymieniają brak konserwantów (76 proc.), brak sztucznych dodatków (73 proc.), zrównoważoną produkcję (71 proc.) i niską zawartość sodu (69 proc.).

Blisko 41 proc. respondentów ceni sobie wygodę, a 32 proc. zwraca uwagę, że dzięki dłuższej trwałości mrożonek marnuje się mniej żywności. Głównym powodem marnowania żywności jest brak świadomości i umiejętności odpowiedniego postępowania z żywnością, w tym złego planowania, kupowania „na zapas” i przyrządzania zbyt dużych wielkości porcji. Mrożona żywność pozwala lepiej planować posiłki, nie tylko z dnia na dzień, ale na cały tydzień bez ryzyka, że niewykorzystaną żywność wyrzucimy. Asortyment mrożonej żywności sprzedawanej przez Internet jest tak szeroki, że oferta e-sklepu może zaspokoić większość potrzeb żywieniowych żyjącego w pośpiechu konsumenta.

Zróżnicowanie oferty mrożonek pozwala na zaspokojenie wielu różnych potrzeb kulinarnych, dlatego producenci widzą dużo przestrzeni do wzrostu sprzedaży i proponują liczne innowacje. Młode pokolenie konsumentów, bardziej wyczulone na kwestie właściwego odżywiania, postrzega mrożoną żywność jako sposób na zdrowe, ale wygodne i nie wymagające zbyt wielu zabiegów odżywianie.

Większość konsumentów ceni sobie wygodę, szybkość, różnorodność i korzyści zdrowotne. Dzięki możliwości zamówienia mrożonych produktów z dostawą do domu proces jest jeszcze szybszy i prostszy. Specjalne ciężarówki transportujące mrożonki w odpowiednio niskiej temperaturze gwarantują świeżość i wysoką jakość produktów bez ryzyka rozmrożenia. Oznacza to, że można je przewozić w całym kraju, a nawet pomiędzy państwami i przechowywać w domowym zamrażarkach przez wiele miesięcy.

Sektor mrożonek podąża za trendem na prozdrowotny nurt życia. Ten trend podtrzymują głównie Millennialsi oraz rodziny z dziećmi. Polacy chętnie kupują mrożonki jako proste do przyrządzenia obiady (89 proc.), wygodny lunch (72 proc.), wygodne śniadania dla dzieci (81 proc.), oraz jako dodatki do głównych posiłków (78 proc.). Coraz częściej kupujemy też mrożoną żywność online – już co trzeci internauta zamawiający żywność za pośrednictwem Internetu kupuje mrożone produkty przez Internet.

- Każdego dnia marnują się ogromne ilości żywności. Główną przyczyną marnotrawstwa są resztki pożywienia na talerzach lub z gotowania, a także żywność, której nie wykorzystano w stosownym czasie. Aby zmniejszyć ten problem warto planować posiłki na parę najbliższych dni oraz odpowiednio przechowywać żywność. Mrożone produkty zachowują praktycznie wszystkie wartości odżywcze, a ich przygotowanie nie wymaga wiele czasu. Możemy je dodać do wielu potraw bez obaw, że się popsują. Według naszych statystyk w 2018 roku sprzedaż produktów mrożonych wzrośnie o ok. 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego — mówi Maciej Radziwiłł, CEO w IceFood.pl

Zero waste w praktyce

Pod pojęciem „zero waste” kryje się wiele znaczeń - dotyczy zarówno minimalizowania śmiecenia, niemarnowania żywności oraz odpowiedniego jej spożycia, tak aby powstało jak najmniej odpadów. Wyjściem do produkowania mniejszej ich ilości jest oczywiście ich selekcja oraz recykling. Do głównych zasad zero waste należy długofalowe planowanie zakupów i posiłków, ograniczenie kupowania nadmiernych ilości żywności oraz odpowiednie przechowywanie, przetwarzanie i wykorzystanie resztek. To właśnie te założenia stanowią podwalinę ruchu, który zdobywa ostatnio szerokie grono zwolenników. W kilku metropoliach, między innymi w Londynie, Amsterdamie czy Singapurze dostępne są aplikacje, dzięki którym można znaleźć przecenione jedzenie w restauracjach i barach tuż przed ich zamknięciem. W Polsce otwarto jadłodzielnie działające na terenie kilku większych miast, w których każdy może podzielić się lub poczęstować jedzeniem.

- Co jednak zrobić z żywnością, która nie nadaje się już do przetworzenia i ponownego wykorzystania w gastronomii?  Na rynku istnieją alternatywne rozwiązania, które zapobiegają marnowaniu „już zmarnowanej” żywności. Mowa o kompostowaniu – dużej gamy odpadów żywnościowych, bez ich wstępnej selekcji i w warunkach dostępnych dla każdej kuchni. Potrzeba wyłącznie 24h, aby z odpadów uzyskać pre-kompost, naturalny, organiczny surowiec, który po zmieszaniu z ziemią w proporcji 1:10 stanie się idealnym użyźniaczem ziemi kwiatów w domu, biurze, restauracji czy ogrodzie — mówi Katarzyna Kowaluk, Business Development Director w INTERSEROH Polska. 

© Portal Spożywczy 2020-02-18 22:39:25