Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Badanie: Co piąta osoba wyda na Wigilię 400-500 zł

Od 401 do 500 zł - to najpopularniejszy przedział kwot, jakie Polacy zamierzają wydać na przygotowanie Wigilii. Wskazała go co piąta osoba biorąca udział w badaniu Santander Consumer Banku na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania”


Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 14-12-2018, 12:22
fot. shutterstock

Aby zrozumieć decyzje zakupowe konsumentów w okresie świąt, Santander Consumer Bank przeprowadził specjalne badanie. Efektem jego analizy jest raport “Polaków Portfel Własny – świąteczne przygotowania”, który pozwala całościowo spojrzeć na wydatki polskiej rodziny w okresie Bożego Narodzenia.

Badanie pokazuje, że Polacy starają się zawczasu zapewnić sobie odpowiednio dużo pieniędzy na okres Świąt, przewidując większe obciążenia budżetu domowego w tym czasie. Prawie 70 proc. respondentów zadeklarowało, że stara się finansować świąteczne przygotowania z bieżących dochodów i pensji, rezygnując często z zakupów niezwiązanych z Bożym Narodzeniem lub odkładając je w czasie. Najrzadziej na zorganizowanie świąt bez dodatkowych pieniędzy mogą sobie pozwolić respondenci z najmłodszej grupy wiekowej (18-29 lat) – 53,2 proc. Osoby te najczęściej oszczędzają na Boże Narodzenie z wyprzedzeniem.

Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że w pierwszym półroczu 2018 r. banki udzieliły o 6,8 proc. więcej kredytów ratalnych i o 4,5 proc. więcej kredytów gotówkowych w relacji do pierwszego półrocza 2017 r. – Rozwojowi rynku sprzyja dobra koniunktura gospodarcza i korzystna sytuacja na rynku pracy – tłumaczy Piotr Monkiewicz, Dyrektor Departamentu Pożyczek Gotówkowych Santander Consumer Banku. – Najbardziej wzrosła liczba udzielonych kredytów o wartości do 50 tys. zł. Rok do roku obserwujemy wzrost zainteresowania kredytami gotówkowymi w grudniu. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba umów kredytowych podpisywanych w ostatnim miesiącu roku w porównaniu z pozostałymi miesiącami urosła o 24 proc., zaś akcja kredytowa na przestrzeni ostatnich trzech lat zwiększa się o około 8 proc. rok do roku.

Jak wynika z badania, na przygotowania do tegorocznej Wigilii wydamy średnio od 401 do 500 zł – taki przedział kwotowy wskazało 19,5 proc. badanych. Co ciekawe, w grupie najmniej zarabiających (do 999 zł netto miesięcznie) prawie 9 proc. respondentów wyda w Boże Narodzenie więcej, niż wynosi ich comiesięczny przychód. Wśród najlepiej zarabiających (ponad 5 000 zł) co piąty wyda na Święta ponad 2 000 zł. Na największe wydatki bożonarodzeniowe najrzadziej zdecydują się najmłodsi (z grupy 18-29 lat nie zadeklarował tego nikt) oraz mieszkańcy wsi. Najwięcej na Boże Narodzenie wydają respodenci z grupy wiekowej 30-39 lat i badani z miast powyżej 250 tys. mieszkańców.

Ważną pozycją w świątecznych budżetach są prezenty. To, w jaki sposób je wybieramy i gdzie szukamy pomysłów na obdarowanie innych, zależy w dużej mierze od naszego wykształcenia. Prawie połowa Polaków z wyższym wykształceniem (46 proc.) przegląda strony sklepów internetowych, aby znaleźć odpowiedni upominek. Osoby z wykształceniem podstawowym korzystają przede wszystkim z propozycji przygotowanych przez sklepy stacjonarne (39 proc.). Z badania wynika też, że im wyższe wykształcenie, tym w ogóle częściej jesteśmy skłonni szukać inspiracji w wyborze prezentu. Nie robi tego 30 proc. osób z wykształceniem podstawowym i zawodowym, 22 proc. badanych z wykształceniem średnim i 15 proc. z wyższym.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 5–6 listopada 2018 r. W badaniu wzięły udział osoby dorosłe reprezentatywne dla całej Polski. Próba n=1000.

© Portal Spożywczy 2019-06-20 17:21:10