666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

IŻŻ o roli owoców i warzyw w diecie dziecka

Warzywa i owoce to niezwykle istotny element diety dzieci. Znajdują się u podstawy Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla dzieci i młodzieży, tuż nad aktywnością fizyczną.


Autor: portalspozywczy.pl
Data: 18-12-2018, 12:28
fot. materiały prasowe

Warzywa i owoce są nie tylko źródłem korzystnego dla zdrowia błonnika pokarmowego, ale też wielu witamin w tym C, beta-karotenu, K, folianów, składników mineralnych, takich jak potas, jak i licznych, prozdrowotnych substancji bioaktywnych np. flawonoidów, polifenoli. Składniki te są niezbędne dla zdrowia oraz prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży.

Dodatkowo regularnie spożywane zapobiegają cukrzycy typu 2, otyłości, nadciśnieniu, niedokrwiennej chorobie serca i niektórym nowotworom.

Ile porcji warzyw i owoców powinno znaleźć się w codziennej diecie dziecka?

Minimum 5, co oznacza, że można zjeść ich więcej z korzyścią dla organizmu. Należy pamiętać
o odpowiednich proporcjach – więcej warzyw niż owoców.

Ile to jest jedna porcja?

Porcja to orientacyjnie 80-100 g, czyli wcale nie tak dużo. Jeśli chodzi o warzywa to np. średni pomidor, dodany do śniadania, ½ średniej papryki do drugiego śniadania, ½ szklanki gotowanego szpinaku do obiadu i 3 różyczki brokuła do kolacji. W przypadku owoców może być to 8 dużych truskawek do owsianki na śniadanie czy banan na podwieczorek.

Jakie warzywa i owoce wybierać?

Najlepiej zdecydować się na te sezonowe. Trzeba postawić też na różnorodność, ponieważ żadne warzywo czy owoc nie zawiera wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych. W tej kwestii można kierować się kolorami, które dużo mówią o właściwościach danego warzywa
i owocu, dlatego najlepiej łączyć te, o różnych kolorach.

Jak jeść warzywa i owoce?

Surowe, gotowane, pieczone. Warto jednak częściej sięgać po surowe, ponieważ takie zawierają więcej cennych składników.

© Portal Spożywczy 2019-12-15 02:59:48