Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Premier chce uregulować marki własne. To 20 proc. rynku

W sobotę premier Morawiecki zapewnił, że rząd zamierza doprowadzić do tego, żeby na "półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych". Tymczasem z danych Nielsena wynika, że w Polsce w 2017 marki własne osiągnęły 19,6% udziałów wartościowych (łączny koszyk spożywczy i chemiczny).


Autor: www.portalspozywczy.pl / PAP / dlahandlu.pl / money.pl
Data: 04-03-2019, 21:31

Morawiecki dodał, że przy powstawaniu ustawy, która promować będzie polskie marki, rząd będzie "korzystał z najlepszych wzorców w UE". "Bo inne kraje sprytnie bronią swoich własnych rynków, a my mamy za bardzo liberalne, po rządach Platformy, spojrzenie" - zaznaczył.

Zdaniem premiera, polskie rolnictwo musi być wygranym w handlu detalicznym i hurtowym. Według Morawieckiego, nowa ustawa "bardzo zmieni siłę negocjacyjną polskich rolników".

Jak dowiedział się portal dlahandlu.pl ministerstwem odpowiedzialnym za stworzenie nowej regulacji jest Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Tymczasem jak wynika z danych Nielsena, od 2008 roku marki własne w Polsce urosły o ponad 10 p.p. Przez ostatnie 3 lata udziały marek własnych są stabilne.

Na rynku europejskim udziały tzw. private labels sięgają 31,4% udziału wartościowego. Tak wysoki udział marek własnych jest charakterystyczny dla Europy Zachodniej, co wynika m.in. z silnej pozycji sieci handlowych. W niektórych krajach tego regionu poziom marek własnych sięga nawet powyżej 40% udziałów i wciąż rośnie.

Udział wartościowy marek własnych w Europie Środkowo-Wschodniej jest mniejszy i zróżnicowany pomiędzy krajami, np. w Rumunii to około 12,5% udziałów wartościowych, podczas gdy na Węgrzech wynik jest dwukrotnie większy.

- Niepokojąca wypowiedź - tak słowa premiera Mateusza Morawieckiego o ograniczeniu tzw. marek własnych w dyskontach skomentowała w programie "Money. To się liczy" Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. W jej ocenie korzystają na tym i producenci i klienci. Jej zdaniem gro produktów marek własnych w Polsce pochodzą od polskich producentów (ponad 90%), którzy sprzedają swoje produkty także w sklepach danych sieci poza naszym krajem.

- Będziemy chcieli przekonywać rząd do analizy co daje marka własna i jak ważna jest dla polskiego konsumenta i jakie daje szanse dla małych dostawców, których nie stać na marketing i równą konkurencję na rynku - dodała.

© Portal Spożywczy 2019-08-19 00:33:49