Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Ekonomiczny poniedziałek: Żywnościowe start-upy na celowniku funduszy venture capital (video)

- Branża żywności - szczególnie w Stanach Zjednoczonych w ciągu ostatniego roku czy dwóch - przeżywa rozkwit inwestycji venture capital - mówi w wywiadzie dla portalspozywczy.pl, Maciej Balsewicz, współzałożyciel i partner zarządzający bValue VC. Czy ten trend dotrze także do Polski?


Autor: Paulina Mroziak, www.portalspozywczy.pl
Data: 10-03-2019, 21:47
fot. unsplash.com / materiały redakcji

Maciej Balsewicz był prelegentem poprzednich edycji European Start-Up Days, które towarzyszą Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu. Polecamy rejestrację na tegoroczną edycję ESD oraz zgłoszenia do konkursu Start-up Challenge.

Szczegółowe informacje na temat European Start-up Days: www.estartupdays.eu/pl    

Zgłoszenia do Start-up Challenge przyjmowane są do 31 marca br.: http://www.estartupdays.eu/2019/pl/start-up-challenge/401/      

- Jeszcze do niedawna start-upy kojarzone były głównie z branżą informatyczną. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o start-upach w branży żywności. Czy słusznie?

Zainteresowanie funduszy tradycyjną branżą IT przesuwa się w kierunku żywności i trendów z nią związanych, ponieważ w obszarze nowych technologii występuje już duże nasycenie rynku rozwiązaniami informatycznymi i trudno się przebić. Funduszy jest już coraz więcej i muszą gdzieś lokować swój kapitał podwyższonego ryzyka. Branża żywności - szczególnie w Stanach Zjednoczonych w ciągu ostatniego roku czy dwóch – przeżywa rozkwit inwestycji venture capital. Odnotowujemy 2-3-krotne wzrosty wartości zainwestowanego kapitału w tym obszarze.

Które segmenty rynku żywności budzą zainteresowanie start-upowców?

Dużo zmienia się w segmencie dystrybucji żywności. Powstają różnego rodzaju rozwiązania dostawy jedzenia do domu – zarówno gotowego, jak i składników potraw z przepisami jak je wykonać. Powstają także kanały związane z IoT (Internet od Things), czyli można zamawiać żywność poprzez system Alexa czy Google Home. Rodzi się wiele marek, które tylko i wyłącznie dokonują swojej sprzedaży przez kanał online i de facto podgryzają rynek tradycyjnym detalistom.

Przeobrażania zachodzą zarówno w produkcji żywności, jej opakowaniach, prezentacji oraz dystrybucji.

Jakie najważniejsze zmiany obejmują segment dystrybucji i opakowań?

Mamy wiele ciekawych przykładów nowych rozwiązań w dystrybucji. Wspomnę inwestycję spożywczego giganta Kellogg’s w start-up Cargo, którego biznes polega na sprzedaży przekąsek w maszynach vendingowych umieszczonych w sieci samochodów kierowców Uber.

Obserwujemy także przykłady w kanale online. Jeszcze do niedawna w tym kanale najlepiej sprzedawały się odzież i akcesoria, a teraz przenosi się to na żywność oraz kosmetyki. Jednak – aby pobudzić tą sprzedaż - potrzebna jest niestandardowa prezentacja produktów. Tradycyjne sieci walczą o uwagę klienta i potrzebują coraz to nowych pomysłów na wyróżnienie towaru, aby on wręcz „krzyczał” i przyciągał klienta, ale są ograniczeni poprzez wąską półkę sklepową. Dostawcy produktów przez kanał online mogą sobie pozwolić na inną ekspozycję towarów – w tzw. sposób instagramowy. Ten towar i opakowanie może mieć bardziej wyraźne napisy jak w przypadku ‘clear brandingu’, co oznacza po prostu jasny skład produktowy. Wokół tego zjawiska też zaczynają powstawać start-upy. Jednym z ostatnich amerykańskich hitów jest start-up Daily Harvest, który pokazuje żywność de facto bez opakowania. Czyli na przykład zamiast koktajlu owocowego pokazuje całe owoce, z których został on sporządzony. Tego tradycyjne sieci i producenci żywności nie są w stanie zrobić – muszą tą żywność inaczej opakować. Wokół opakowań zresztą powstaje obecnie cała masa ciekawych start-upów.

Czy zmiany zachodzą także w segmencie nowej żywności?

Tak. Obecnie poszukuje się nowych składników żywnościowych, głównie zastępników białka zwierzęcego. Dotychczas głównie używany pochodnych soi i orzechów, lecz są to dość silnie alergizujące składniki. Ostatnio popularność zyskał jest groch i produkty na jego bazie. W tym segmencie szlak przeciera startup Ripple Foods, który produkuje wegańskie mleko na bazie grochu w największych sieciach w USA.

Ciekawa dynamikę obserwujemy w obszarze zamienników mięsa. Duzi mięśni gracze zabezpieczają się przed tym trendem inwestując w start-upy, które produkują zamienniki mięsa w postaci roślinnej. Znany jest przypadek producenta roślinnych burgerów - Beyond Meat, w którą zainwestował Tyson Foods, czyli największy na świecie producent mięsa. Beyond Meat czy producent batonów proteinowych Aloha, właśnie wykorzystują pochodne grochu do produkcji swoich wyrobów.

Mięso przemysłowe nie ma dobrej prasy i jest uważane za zło, które powinniśmy ograniczać lub wyeliminować z diety. Te najbardziej świadome i rozwinięte społeczeństwa, które mogą sobie pozwolić na nowe produkty i wykluczenie mięsa, szukają innowacyjnych rozwiązań. To pole dla popisu dla start-upów.

CAŁY WYWIAD MOŻNA PRZECZYTAĆ W STREFIE PREMIUM!

 

© Portal Spożywczy 2019-03-19 02:59:56