Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Klienci sklepów bardzo podatni na marketing sensoryczny, a najbardziej generacja Z (raport)

Na świecie aż 78 procent klientów wskazuje miłą atmosferę w sklepie, jako kluczowy czynnik decydujący o wyborze sklepu stacjonarnego zamiast internetowego. Z kolei 9 na 10 klientów wraca do sklepu dzięki narzędziom marketingu sensorycznego – informuje Mood Media, światowy dostawca rozwiązań w zakresie Expierience Design.


Autor: portalspozywczy.pl
Data: 15-03-2019, 10:43
fot. Shutterstock

Firma Mood Media wykonała kolejny etap globalnych badań związanych z wpływem marketingu sensorycznego na konsumentów w stacjonarnych punktach sprzedaży. Badanie będące uzupełnieniem raportu z 2017 roku o stanie tradycyjnych sieci sprzedaży zostało przeprowadzone przez Walnut Unlimited, światową agencję badań rynku specjalizującą się w neurobiologii, psychologii behawioralnej i ekonomii.

Przebadanych zostało ponad 10 000 konsumentów w kilkunastu krajach na całym świecie, w tym Australii, krajach Beneluksu (Belgia, Holandia i Luksemburg), Chinach, Francji, Niemczech, Hiszpanii, krajach Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

A jak sytuacja wygląda w Polsce? 

- Nasze globalne badanie pokazuje trendy w zachowaniach klientów, na rynkach zdecydowanie najbardziej rozwiniętych pod względem stosowania nowinek technologicznych, związanych z brandingiem oraz Experience Design. Zauważamy jednak, że polscy klienci wykazują bardzo podobne zachowania. Mam wrażenie, że u nas wpływ marketingu sensorycznego jest już równie wysoki jak w krajach, które zostały uwzględnione w badaniach – mówi Aleksandra Potrykus–Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood.

Młodzi, uważni, żywo reagujący - Generacja Z

Na całym świecie to konsumenci z Generacji Z najszybciej zauważają i żywo reagują na elementy marketingu sensorycznego w sklepie (1,4 razy silniej niż ogół przebadanych dorosłych). Podoba im się obecność muzyki w sklepie, zauważają i doceniają przyjemne zapachy oraz zdecydowanie wyczuwają wpływ treści wideo/cyfrowych.

Okazuje się, że 74% klientów między 18 a 24 rokiem życia pamięta, że ostatnie słuchanie muzyki w sklepie sprawiało im przyjemność.  Dla porównania, dla klientów z grupy 55+, muzyka była przyjemnym i zapamiętywanym doświadczeniem, już w nieco mniejszym stopniu – 48% badanych.

Dla ponad połowy klientów Generacji Z muzyka jest tak ważna, że jeśli im się podoba, to zostają oni w sklepie znacznie dłużej. 1 na 2 osoby z tej grupy potwierdza również, że miały na nią wpływ treści wideo/cyfrowe.

Poza przyglądaniu się zmianom, jakie zachodzą ostatnio w odczuciach i oczekiwaniach klientów sklepów stacjonarnych, najnowsze badanie z 2019 roku naświetla wpływ atmosfery panującej w punktach sprzedaży na ogólne doświadczanie zakupów.

Raport pokazuje także to, co ma bezpośredni wpływ na określone zachowania klientów, takie jak ponowna wizyta w sklepie czy finalne dokonanie zakupu. Przeanalizowane zostały spostrzeżenia klientów z sześciu różnych obszarów: bankowości, urody, mody, spożywczego, farmaceutycznego oraz restauracji szybkiej obsługi.

Niektóre z najważniejszych odkryć to:

·        Przełamanie efektu sprzedaży internetowej: 78 procent kupujących na świecie wskazuje miłą atmosferę w sklepie, jako kluczowy czynnik decydujący o wyborze sklepu stacjonarnego zamiast internetowego (najbardziej podatna w tym względzie jest Hiszpania, gdzie 89 procent kupujących jest bardziej skłonnych dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym).

·        Wpływ dźwięku: Muzyka stanowi czynnik numer jeden w przypadku polepszania nastroju klienta w sklepie stacjonarnym i ma ogólny, pozytywny wpływ na 85 procent kupujących na świecie. Jednak niezmiernie ważna jest jakość odtwarzanej muzyki. Ponad połowa (57 procent) kupujących porzuci markę, jeśli wybór muzyki będzie nieodpowiedni.

·        Bodziec do zmiany zachowania: połączenie elementów muzycznych, wizualnych i zapachowych przedłuża czas przebywania klienta w sklepie: 75 procent kupujących twierdzi, że pozostało w sklepie dłużej, gdy wszystkie te elementy były obecne.

·        Budowanie lojalności: 9 z 10 konsumentów zdecydowało się na powrót do sklepu, ponieważ podobało im się połączenie muzyki, elementów wizualnych i zapachu.

·        Psychologia zapachowa: 1 na 2 globalnych konsumentów twierdzi, że ładnie pachnący lokal „polepsza mój nastrój”

·        Siła treści wizualnych: Ponad połowa (58 procent) konsumentów na całym świecie twierdzi, że przyciągające uwagę treści wizualne mają pozytywny wpływ na ich zakupy.

·        Znaczenie interakcji i personalizacji: Możliwość dotknięcia, poczucia i spróbowania różnych produktów lub usług, wymieniana jest jako największa zachęta do kupna podczas przebywania w sklepie stacjonarnym zdaniem konsumentów (56 procent). Ponad jedna trzecia konsumentów na całym świecie (38 procent) twierdzi, że „poczucie personalizacji” zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu, i jest drugim najważniejszym czynnikiem mającym na to wpływ.

Raport naświetla również różnice w reakcjach kupujących na atmosferę panującą w punktach sprzedaży, wskazując, że najbardziej pozytywnie na przyjemne środowisko sklepu stacjonarnego reagują konsumenci w Chinach i Hiszpanii. Podczas gdy 90 procent konsumentów na całym świecie prawdopodobnie ponownie odwiedzi sklep, w którym panuje przyjemna atmosfera, liczba ta jest nawet wyższa w Chinach i Hiszpanii (odpowiednio 93 i 95 procent).

Podczas gdy zapach ma silny wpływ na kupujących we wszystkich badanych krajach (65 procent globalnie), najbardziej zapamiętywany był w Hiszpanii, gdzie 85 procent hiszpańskich kupujących pamiętało, że zauważyli przyjemny zapach sklepu. Kupujący w Chinach i USA najsilniej reagowali na muzykę w punktach sprzedaży: 65 procent osób w tych krajach potwierdziło, że z przyjemnością słuchało tam muzyki.

Muzyka jest ważna bez względu na branżę:

·        MUZYKA & MODA

74% kupujących ubrania pamięta, że z przyjemnością słuchało muzyki przeszukując sekcję wyprzedażową.

·        MUZYKA & RESTAURACJE SZYBKIEJ OBSŁUGI

58% konsumentów pamięta obecność przyjemnej muzyki podczas posiłku.

·        MUZYKA & URODA

1 na 2 kupujących pamięta, że z przyjemnością słuchał/a muzyki w drogerii.

·        MUZYKA & ZAKUPY SPOŻYWCZE

1 na 2 kupujących pamięta słuchanie przyjemnej muzyki podczas zakupów spożywczych. 1 na 4 pamięta ogłaszane promocje, a 1 na 5 przypomina sobie zmianę decyzji zakupowej pod wpływem słyszanych ogłoszeń.

·        MUZYKA & BANK

1 na 4 klientów banków wyraźnie pamięta obecność „odpowiedniej” muzyki

Sukces jest w zasięgu WZROKU – kontent WIZUALNY rządzi:

 ·        58% konsumentów wskazuje, że przyciągające uwagę treści wideo mają pozytywny wpływ na ich zakupy

 ·        58% klientów restauracji szybkiej obsługi pamięta konkretne informacje, które widzieli na ekranach

 ·        54% robiących zakupy spożywcze z Generacji Z na całym świecie potwierdza, że dowiedzieli się o produkcie lub promocji z ekranów umieszczonych w sklepie

 ·        25% klientów aptek na świecie mówi, że zostało w nich dłużej ze względu na przyciągające uwagę treści wyświetlane na ekranach

Walnut Unlimited to agencja badania rynku, ale też przedstawia się jako agencja rozumienia ludzkości, która odkrywa tajniki ludzkiego umysłu po to, by pomóc globalnym markom lepiej rozumieć ludzi i podejmować lepsze decyzje biznesowe.

Mood / Mood Media jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami. Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego.

© Portal Spożywczy 2019-03-19 02:58:00