Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Prezes OSM Koło: Efektem polityki przyjaźni wobec Chin jest wyłącznie zwiększony import

- Nasze rządy od kilku lat były zachwycone Chinami. Mówiło się, że Chiny będą dla Polski złotym eldorado, że tam umieścimy wielkie ilości naszej żywności i będziemy mogli się rozwijać. Jak się okazuje z tej polityki przyjaźni wobec Chin wynika na razie to, że jesteśmy coraz większym importerem i kupcem chińskich produktów, natomiast w drugą stronę wygląda to szczerze mówiąc śmiesznie - mówił Czesław Cieślak, prezes OSM Koło podczas VII Kongresu Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego.


Autor: AT/portalspozywczy.pl
Data: 26-03-2019, 14:12
Czesław Cieślak, prezes OSM Koło, fot. archiwum

Czesław Cieślak jest zdania, że ważniejsza od zagrożeń w kraju jest promocja polskiego przemysłu żywnościowego i polskiej żywności, zwłaszcza w Afryce czy Azji.

- Gdybyśmy zajrzeli w wyniki GUS, 80 proc. żywności kierowane jest od nas do Unii Europejskiej. Jednak tak naprawdę te statystyki są mylące, ponieważ eksport żywności z Polski na te rynki odbywa się to tylko po to żeby powstała tam jakaś wartość dodana, a następnie jest kierowany na rynki trzecie. Zastanówmy się co powinniśmy zrobić i co zrobiliśmy żeby pomóc eksporterom samodzielnie wysyłać na rynki afrykańskie czy azjatyckie - dodał.

Prezes OSM Koło skrytykował także powszechny zachwyt nad eksportem do Chin.

- Nasze rządy od kilku lat były zachwycone Chinami. Mówiło się, że Chiny będą dla Polski złotym eldorado, że tam umieścimy wielkie ilości naszej żywności i będziemy mogli się rozwijać. Jak się okazuje z tej polityki przyjaźni wobec Chin wynika na razie to, że jesteśmy coraz większym importerem i kupcem chińskich produktów, natomiast w drugą stronę wygląda to szczerze mówiąc śmiesznie - dodał.

Cieślak wskazał, że w OSM Koło od 10 lat mocno stawia się na kierunek afrykański.

- Po pierwsze, jest bliżej. Po drugie, w Afryce już dziś żyje 1,2 mld ludności, a za 20 lat będą ich 2 mld. Od 10 lat co roku udaje nam się zwiększać, jeśli nie o kilkadziesiąt to o kilkanaście procent, eksport do Afryki. W ciągu dekady zwiększyliśmy go o sto procent. W 2018 r. wyeksportowaliśmy ponad 25 tys. ton mleka w proszku, z czego 90 proc. trafiło do Afryki. Działamy także w Azji, dotarliśmy nawet na Filipiny - dodał.

Prezes OSM Koło wskazał, że należy się zastanowić nad tym jak polityka rządu powinna wspierać eksport.

- Doceniam misje gospodarcze organizowane przez KOWR. Dajemy tam swoje produkty, tylko nic z tego nie wychodzi. Być może trzeba się zastanowić nad tym żeby producent, który ma szanse eksportować, miał mały stolik i mógł sam te produkty promować. Będzie to na pewno bardziej efektywne niż tylko wystawienie produktów na stoisku KOWR pośród dziesiątków innych, ponieważ komuś, kto nie zna produktu, a chciałby go odszukać, jest na pewno trudno - dodał. 

© Portal Spożywczy 2019-09-23 00:52:31