Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

EEC 2019: Nowel przygotowuje się do trzeciej zmiany pokoleniowej (wywiad)

Sukcesja pozwala nie tylko zachować nieprzerwane działanie firmy, lecz także zachować jej spójność. Z drugiej strony przekazanie władzy w ręce kolejnej generacji pozwala utrzymać dynamikę rozwoju, otwartość na innowacje, nowe technologie oraz elastyczność operacyjną. W Nowel proces zmiany pokoleniowej formalnie jeszcze się nie zakończył - mówi Michał Zajezierski, wiceprezes Nowel.


Autor: AW/portalspozywczy.pl
Data: 10-05-2019, 11:27
Michał Zajezierski, wiceprezes Nowel, będzie prelegentem debaty Zmiana pokoleniowa w biznesie, która odbędzie się 14 maja 2019 roku w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego

Michał Zajezierski będzie prelegentem debaty "Zmiana pokoleniowa w biznesie", która odbędzie się 14 maja w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego (AGENDA wydarzenia). 

Portalspozywczy.pl: Rodzina Nowakowskich-Zajezierskich związana jest z piekarnictwem od 1925 roku, czyli prawie 100 lat. Jak w tym czasie rozwijało się piekarnictwo w Polsce?

Michał Zajezierski, wiceprezes Nowel: Piekarnictwo w Polsce w XX wieku opierało się przede wszystkim na małych, rodzinnych, rzemieślniczych zakładach. Często mieściły się w tych samych budynkach, w których mieszkali właściciele. W przypadku naszej firmy było podobnie. Mój pradziadek, Antoni Nowakowski, założył pierwszą piekarnię pod Warszawą i przez lata wypiekał w niej chleb dla lokalnej społeczności. W końcu lat 60. XX wieku zakład przejął jego najstarszy syn – Stanisław – mój dziadek, wraz z babcią Wacławą, którzy pod okiem pradziadka rozwijali swoje piekarskie umiejętności. W latach 80. do Stanisława Nowakowskiego dołączyła córka Elżbieta, czyli moja mama, z mężem Jerzym Zajezierskim, i młodszym rodzeństwem, Mariolą i Jackiem, którzy na początku transformacji założyli własne przedsiębiorstwa. Piekarnię dziadka, znajdującą się na parterze kamienicy przy ul. Daszyńskiego w Nowym Dworze Mazowieckim, pamiętam doskonale – w dzieciństwie mieszkałem z rodzicami tuż nad nią.

Wiele aspektów pracy piekarza nie zmieniło się przez niemal 100 lat i mimo rozwoju technologii, wciąż ma ona wiele wspólnego z rzemieślniczym wypiekaniem chleba. Zawód piekarza był przekazywany z pokolenia na pokolenie, tak samo jak sprawdzone receptury i metody prowadzenia ciasta, wytwarzanego na naturalnym zakwasie. Początkowo ciasto wyrabiano ręcznie, z czasem pojawiły się stalowe dzieże z mieszadłami, bo zwiększyło się zapotrzebowanie na pieczywo i ręczne mieszanie ciasta stawało się zbyt ciężkie.

Lata 90. XX wieku przyniosły istotne zmiany w rozwoju branży. Do tego czasu piekarnie zaopatrywały przede wszystkim lokalnych mieszkańców. W latach 90. nasza rodzina, wzorując się na europejskich trendach opracowała i wprowadziła na rynek gamę pieczywa mrożonego, co pozwoliło zwiększyć skalę produkcji oraz wprowadzić firmę na nowe rynki. Od tego czasu możemy mówić o początkach automatyzacji produkcji. Aktualnie w Nowel każdego dnia wypiekamy ok. 240 ton pieczywa na dobę, wciąż korzystając z zakwasu przeniesionego ze starej piekarni oraz z rodzinnych receptur.

Które lata były przełomowe dla firmy. Czy wiązało się to ze zmianami pokoleniowymi?

Młode pokolenie zawsze cechuje otwartość na innowacje i nowe technologie. Nasza firma wkroczyła na nowe tory pod sterami obecnej Pani Prezes. To pod jej kierownictwem w latach 90. spółka rozpoczęła współpracę z pierwszymi marketami oraz sieciami handlowymi, a w 2010 roku NOWEL skoncentrował swoją działalność wyłącznie na wytwarzaniu pieczywa do dopieku. Z punktu widzenia profilu naszej działalności była to kluczowa decyzja, dzięki której lokalna piekarnia przeobraziła się w firmę o międzynarodowym zasięgu.

Aktualnie, wraz z siostrą Karoliną, która pełni funkcję Dyrektor Handlowej, jesteśmy przedstawicielami już czwartego pokolenia, które uczestniczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wspólnie z Panią Prezes realizujemy strategię rozwoju firmy. W 2014 r.  w Legionowie uruchomiliśmy jedną z najnowocześniejszych w Europie linii do produkcji kajzerek, w 2016 r. – jedną z najnowocześniejszych linii do produkcji chlebów mieszanych, a w 2017 r. – w pełni zautomatyzowaną linię do produkcji bagietek i pieczywa rustykalnego oraz największą w Europie linię do bułek. W 2018 r. uruchomiliśmy certyfikowaną produkcję pieczywa BIO, a także poszerzyliśmy ofertę o produkty dedykowane sektorowi convenience, wprowadzając bułki hot dog.

W jakim punkcie znajduje się obecnie firma i jakie są plany na przyszłość? 

Obecnie firma przygotowuje się do trzeciej zmiany pokoleniowej. Koncentrujemy się na jej dalszym rozwoju w dwóch obszarach − oferty produktowej oraz eksportu. Od 2013 r. przeznaczyliśmy ponad 200 mln zł na rozwój parku maszynowego. Wiele etapów produkcji wykonują roboty. Każdego dnia przez 24 godziny na dobę wytwarzamy 3 mln bułek i wiele rodzajów pieczywa. Zatrudniamy ponad 350 wysokiej klasy specjalistów. Mamy dzisiaj możliwości operacyjne, aby zaspokoić rosnące potrzeby partnerów biznesowych, a także tworzyć produkty dedykowane konkretnym odbiorcom. Zarówno tym krajowym, jak i zagranicznym.

Jak zmienia się spożycie pieczywa w Polsce?

Obserwujemy, że zmienia się podejście Polaków do tematu żywienia. Stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Ogólnie spożywamy mniej pieczywa, ale sięgamy po produkty wyższej jakości. Klienci wybierają chleby wypiekane na naturalnym zakwasie oraz sięgają po pieczywo z dodatkami funkcjonalnymi, np. nasionami chia, siemieniem lnianym, żeń-szeniem czy bakaliami. Coraz większą popularnością cieszą się również produkty BIO wytwarzane na bazie surowców pochodzących z upraw ekologicznych. Zauważamy też rosnące zainteresowanie pieczywem z oryginalnymi dodatkami, np. chleb z kapustą kiszoną czy z burakami i marchewką czy chleb z owocami. Coraz więcej osób czyta etykiety i stawia na pieczywo o najprostszym składzie, wyprodukowane według tradycyjnych receptur. Dlatego nasze pieczywo ma tzw. „czystą etykietę” – nie zawiera konserwantów, spulchniaczy i wzmacniaczy smaku. Dodatkowo, Polacy coraz chętniej sięgają po produkty piekarnicze w formie przekąski, np. hot-dogi, które mogą być spożywane w drodze do pracy czy szkoły lub pomiędzy spotkaniami. Wybieramy więc przekąski np. w kawiarniach czy na stacjach benzynowych. Dlatego też zmienia się sposób ekspozycji pieczywa – coraz częściej zajmuje centralne lokalizacje punktów sprzedaży.

Jak ważny jest eksport?

Pieczywo Nowel trafia obecnie na 15 rynków zagranicznych, w tym do krajów pozaeuropejskich, np. do Korei czy Stanów Zjednoczonych, gdzie uznawane jest za produkt premium. Eksport stanowi obecnie ok. 30 proc. sprzedaży i ten udział zwiększa się systematycznie w ostatnich latach. Dzisiaj możemy z całą pewnością powiedzieć, że polskie pieczywo ma coraz mocniejszą markę i renomę w Europie.

Polska jest trzecim eksporterem pieczywa w Europie. Ale wysoką jakość polskiego pieczywa doceniają nie tylko Europejczycy, ale również mieszkańcy krajów pozaeuropejskich. To dla nas spore wyzwanie, ale również ogromna satysfakcja zawodowa. Skupiamy się na umacnianiu naszej pozycji na rynkach, na których jesteśmy obecni i rozwoju eksportu w różnych segmentach, nie tylko w kanale nowoczesnym.

Jakie są najważniejsze plusy zmian pokoleniowych?

Sukcesja pozwala nie tylko zachować nieprzerwane działanie firmy, lecz także zachować jej spójność. Z drugiej strony przekazanie władzy w ręce kolejnej generacji pozwala utrzymać dynamikę rozwoju, otwartość na innowacje, nowe technologie oraz elastyczność operacyjną. W Nowel proces zmiany pokoleniowej formalnie jeszcze się nie zakończył. Wraz z siostrą Karoliną jesteśmy przedstawicielami czwartego pokolenia, które uczestniczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, ale stanowisko Prezesa zajmuje nasza mama, Elżbieta Zajezierska.

A czy można wskazać jakieś zagrożenia związane ze zmianą pokoleniową? Jak można sobie z nimi poradzić lub zapobiegać?

Wierzymy, że podstawą udanego procesu przekazania władzy jest wczesne rozpoczęcie przygotowań do sukcesji, poznanie firmy od środka – na każdym etapie jej funkcjonowania, w poszczególnych obszarach jej działalności. Jedynie doskonała znajomość firmy, wszystkich procesów i ludzi pozwoli w przyszłości z sukcesem prowadzić przedsiębiorstwo. Wyzwaniem, głównie ze względu na chroniczny brak czasu, z którym muszą zmierzyć się sukcesorzy jest zachowanie równowagi pomiędzy realizacją celów biznesowych, takich jak: rozwój firmy i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, poszerzanie wolumenu sprzedaży, zwiększanie przychodów a pielęgnowaniem i rozwijaniem rodzinnych więzi. W naszym przypadku wyzwaniem jest niemal 100-letnia historia i tożsamość firmy – posag, który otrzymaliśmy i za który jesteśmy odpowiedzialni. Pragniemy zachować to, co wpływa na unikalny charakter firmy, wzmacniając jednocześnie krajową i międzynarodową markę Nowel.

© Portal Spożywczy 2019-09-22 20:29:20