Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

EEC 2019: Na rynku spożywczym jest dobry czas na konsolidację

Na rynku spożywczym widać tendencje do konsolidacji, które są napędzane przez dobre parametry makroekonomiczne w Polsce. Przejęcia widać m.in. w branży mięsnej i napojowej. Aby przejmować inne firmy, trzeba mieć najpierw dobry rozwój organiczny - mówili paneliści na debacie "Rynek spożywczy. Czas konsolidacji", która odbyła się w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.


Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 15-05-2019, 12:25
Debata "Rynek spożywczy. Czas konsolidacji" w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego

Elżbieta Kopytko-Wojciechowska, Dyrektor Zarządzająca Sektorem Spożywczym w ING Bank Śląski SA podkreśliła, że na rynku spożywczym widać tendencje do konsolidacji i w wielu przypadkach te decyzje są podejmowane jako kombinacje różnych przesłanek. 

Dodała, że najważniejszą przesłanką do konsolidacji jest uzyskiwanie skali produkcji.

Piotr Grauer, dyrektor Działu Usług Doradczych, Grupa Deal Advisory, KPMG tłumaczył,
że konsolidacjom i przejęciom sprzyjają bardzo dobre parametry makroekonomiczne w Polsce,
takie jak dobra koniunktura gospodarcza, niskie bezrobocie i konsumpcja pobudzana programami socjalnymi.

Dodał, że mamy również ostatnio nieustającą passę eksportową. Tłumaczył, że jeśli chodzi o przejęcia, to dużo się dzieje ostatnio w branży napojowej i mięsnej.

Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex jest zdania, że myśląc o przejęciach warto zwracać uwagę na dopasowanie przejmowanej firmy do swojej - zarówno pod względem wielkości jak i rodzaju działalności.

Wskazał też, że trzeba wiedzieć, jak przejmowaną firmę ujednolicić ze swoim przedsiębiorstwem, aby nie było tak, że będą to oddzielne organizacje. Podkreślił, że trzeba wprowadzić zunifikowaną strukturę.

Tłumaczył również, że zbudowanie strategi wzrostu tylko na przejęciach nie jest możliwe. - Jak nie ma zdrowego wzrostu organicznego, to "sklejanie firm" nie doprowadzi do sukcesu - mówił.

Zenon Daniłowski, prezes firmy Makarony Polskie tłumaczył, że dla niego konsolidacja to proces, w wyniku którego osiąga się coś więcej niż wspólna suma dwóch przedsiębiorstw. - Wiele razy się zastanawiałem nad przejęciem innych firm, ale obecnie cały czas mamy potencjał na rozwój organiczny i to realizujemy - tłumaczył. Dodał, że jest ostrożny jeśli chodzi o przejęcia.

© Portal Spożywczy 2019-05-21 11:14:55