Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Tylko 17 procent osób aplikujących na stanowisko sprzedawcy to mężczyźni

Zgodnie z badaniami Kiwi Jobs, średnia wieku aplikujących na stanowisko sprzedawcy to 27 lat, przy czym 83% to kobiety. Olbrzymia część kandydatów to uczniowie i studenci, jednak pracodawcy w retailu coraz częściej starają się zachęcić osoby starsze, 50+ do podjęcia pracy przynajmniej w niepełnym wymiarze godzin lub tymczasowej – co nieco zawyża średnią wieku - mówi Katarzyna Godlewska, CEO Kiwi Jobs.


Autor: informacja prasowa
Data: 13-08-2019, 18:18
fot. shutterstock

Lato – dla jednych czas urlopu, wypoczynku i spowolnienia, dla innych gorący okres intensywnej pracy. W handlu – sezonowość ma olbrzymie znaczenie, nie tylko ze względu na momenty wzmożonej konsumpcji czy okresy wyprzedażowe, ale także ze względu na dostępność pracowników. Pracodawcy i HRowcy branży retail, na półmetku wakacji 2019, podobnie jak w poprzednich latach, mają pełne ręce roboty – wynika z danych aplikacji Kiwi Jobs, która pomaga w rekrutacji tysięcy pracowników handlu: sprzedawców, kasjerów, magazynierów czy specjalistów obsługi klienta.

Tegoroczne wakacje rozpoczęliśmy z najniższym od 29 lat bezrobociem, GUS wskazał 5,3% w skali kraju, przy czym w dużych miastach – na poziomie praktycznie niezauważalnym (dla przykładu – stopa bezrobocia w czerwcu 2019 w Warszawie wynosiła 1,4%, we Wrocławiu – 1,7%, nieco wyższa była w Krakowie – 4,2%). Dlatego też pracodawcy branży retail, zwłaszcza Ci, którzy w lecie mają duże potrzeby rekrutacyjne (jest to zwykle związane ze wzmożonym ruchem turystycznym w określonych lokalizacjach), na początku lata z niepokojem patrzyli na stan swojego zespołu – dla wielu z nich, kumulacja urlopów lub nieplanowane zwalnianie się pracowników, były często problemami bez rozwiązania. Wakacje przekroczyły półmetek, więc eksperci aplikacji Kiwi Jobs postanowili przeanalizować rzeczywistą sytuację na rynku pracy w retailu. Oto ich obserwacje.

Kiwi Jobs jest obecnie aktywne w 3 miastach w Polsce – Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Wszystkie te lokalizacje cechują się wzmożonym ruchem turystycznym w lecie, jak również wszystkie są dużymi ośrodkami akademickimi, zatem wakacje są tu z jednej strony okresem dużej dostępności pracy, jak
i okresem zwiększonej dostępności pracowników sezonowych (np. studentów dysponujących większą ilością wolnego czasu od czerwca do października).

Zgodnie z badaniami Kiwi Jobs, średnia wieku aplikujących na stanowisko sprzedawcy to 27 lat, przy czym 83% to kobiety. Olbrzymia część kandydatów to uczniowie i studenci, jednak pracodawcy
w retailu coraz częściej starają się zachęcić osoby starsze, 50+ do podjęcia pracy przynajmniej
w niepełnym wymiarze godzin lub tymczasowej – co nieco zawyża średnią wieku - mówi Katarzyna Godlewska, CEO Kiwi Jobs.

Oprócz stanowisk związanych z obsługą klienta, w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, retail potrzebuje również magazynierów. Barometr Zawodów, ogólnopolskie badanie rynku pracy wskazuje aktualnie to stanowisko jako zawód deficytowy we wszystkich 3 lokalizacjach. Średnia wieku kandydatów zgłaszających się na stanowisko magazyniera wynosi 25 lat, 77% to mężczyźni.

Najczęściej publikowane przez pracodawców ogłoszenia, dotyczą rekrutacji na stanowiska związane  z obsługą klienta – poszukiwaniu są tu konsultanci, kasjerzy i sprzedawcy. Kiwi Jobs wskazuje, że  w analizowanych miastach, ilość ofert w tym segmencie (w okresie lipiec-sierpień 2019) praktycznie stale utrzymuje się na poziomie 250-300 dostępnych stanowisk. Co ciekawe, jest to jednak okres, w którym pracodawcy stosunkowo szybko znajdują pracowników – prawdopodobnie ze względu na większą dostępność osób uczących się i większą rotację na rynku ze względu na prace sezonowe. Większość ogłoszeń jest zamykana po kilku dniach. Po czym pojawiają się kolejne.

Aplikujących jest całkiem sporo – najpopularniejsze oferty pracy w handlu potrafią zdobyć ponad 300 zgłoszeń od przekraczającej 100 000 aktywnych kandydatów społeczności użytkowników Kiwi Jobs. Średnia ilość aplikacji waha się jednak w okolicach 36-70, w zależności od analizowanego miasta. Te statystyki są kolejnym dowodem na to, że o ile retail jest branżą, w której rynek pracy jest przede wszystkim niezwykle dynamiczny i wymaga od pracodawców ciągłej czujności i szybkiego działania. Ci przedsiębiorcy, którzy mają odpowiednio dużo energii – radzą sobie z deficytami kadrowymi całkiem nieźle – komentuje Katarzyna Godlewska, CEO Kiwi Jobs.

Można by przypuszczać, że konkurując o uwagę kandydatów, pracodawcy w branży handlowej używają przede wszystkim argumentu wysokiego wynagrodzenia. Okazuje się jednak, że niekoniecznie. Dane
i doświadczenia Kiwi Jobs pokazują, że o ile stawki rzeczywiście nieznacznie rosną w okresie wakacji, najczęściej pracodawcy decydują się na inne „wabiki”. Do najpopularniejszych należy oferowanie dodatkowych premii, prowizji wynikowych czy benefitów pozapłacowych.

- Jeśli chodzi o benefity, branża retail nie różni się już bardzo od biurowej pracy w korporacji. Karta Multisport czy prywatna opieka medyczna są w przypadku większości dużych pracodawców standardem, coraz częściej pojawiają się natomiast zupełnie nowe narzędzia. Pracownicy są kuszeni ofertą rozwojową w postaci dodatkowych szkoleń, ale także voucherami na zakupy, bezpłatnymi obiadami pracowniczymi czy specjalnymi zniżkami – mówi Katarzyna Godlewska, CEO Kiwi Jobs.

© Portal Spożywczy 2019-08-20 19:03:26