Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Kto rządził w handlu detalicznym w I półroczu?

Handel detaliczny w tym roku mierzy się m.in. z trzema niehandlowymi niedzielami oraz presją płacową i kadrową. Podczas gdy część detalistów szuka miejsca na nowe lokalizacje, inni zmagają się ze spadającą sprzedażą i szukają nowych, skutecznych strategii. Kto radzi sobie najlepiej? Serwis dlahandlu.pl zagląda w półroczne sprawozdania finansowe spółek.


Autor: dlahandlu.pl
Data: 30-08-2019, 11:04
fot. Shutterstock

Jeronimo Martins

Skonsolidowana sprzedaż Jeronimo Martins w I półroczu br. wzrosła o 5,7 proc., osiągając 8,91 mld euro, a sprzedaż LfL wzrosła o 3,9 proc. W drugim kwartale sprzedaż Grupy wzmocniona efektem kalendarza wielkanocnego wzrosła o 10,3 proc., a LfL o 7,8 proc. Zysk netto ukształtował się na poziomie 181 mln euro. 

Biedronka koncentrowała się na zaspokajaniu potrzeb konsumentów, jednocześnie kontynuując pracę nad zachowaniem efektywności swojego modelu biznesowego w kontekście presji kosztowej. Sprzedaż osiągnęła 6,1 mld euro (26,1 mld zł), co stanowi wzrost o 7,0% w walucie lokalnej (+ 5,2% w euro) i oznacza wzrost udziału w rynku. Pomimo 8 dodatkowych dni wolnych od handlu w stosunku do pierwszego półrocza 2018, sprzedaż LfL wzrosła o 3,7%. W drugim kwartale sprzedaż Biedronki wzrosła o 12,1% (+ 11,5% w euro). Wyniki LfL były wyższe o 8,6%, na co wpływ miała Wielkanoc oraz wyższa inflacja. 

Biedronka otworzyła w I półroczu 27 nowych lokalizacji i zamknęła 11 (16 sklepów netto). Na koniec czerwca w sieci działało 2916 placówek. Sprzedaż Hebe osiągnęła 117 mln euro, co stanowi wzrost o 26,4% w lokalnej walucie (+ 24,3% w euro).

Dino

Przychody ze sprzedaży Dino Polska od stycznia do czerwca 2019 r. wyniosły 3,5 mld zł, co stanowi wzrost o 30,5% rdr. W tym czasie spółka otworzyła 81 marketów, a także uruchomiła nowe centrum logistyczne i rozpoczęła budowę kolejnego. Dino Polska S.A. na rozwój sieci przeznaczyła w pierwszym półroczu 2019 r. 434 mln zł, o 55,9% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wzrost sprzedaży LfL w pierwszej połowie roku wyniósł 11,1 %. 

W tym czasie otwartych zostało 81 nowych sklepów, dzięki czemu na koniec czerwca br. pod szyldem Dino funkcjonowało 1056 marketów. Stanowi to wzrost o 207 sklepów (tj. 24%) w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Na przestrzeni trzech lat, do 30 czerwca 2019 r., liczba sklepów w sieci Dino zwiększyła się o 499, czyli niemal podwoiła się.

Carrefour

Sprzedaż sieci Carrefour w Polsce w drugim kwartale br. wyniosła 534 mln euro, co oznacza wzrost LfL o 5,7 proc. W ciągu pierwszego półrocza sprzedaż brutto wyniosła 1,028 mld euro (ok. 4,4 mld zł według średniego kursu euro), co oznacza wzrost LfL o 4,4 proc. 

Sprzedaż całej Grupy w pierwszym półroczu to 38,7 mld euro (wzrost LfL o 3,5 proc.). a sprzedaż na rodzimym rynku detalisty wyniosła 18,75 mld euro (wzrost LfL o 0,8 proc.). Na koniec pierwszego półrocza Grupa miała w naszym kraju 862 sklepy (89 hipermarketów, 152 supermarketów i 621 sklepów typu convenience). Na koniec 2018 r. detalista prowadził w Polsce 850 placówek (89 hipermarketów, 152 supermarkety i 609 sklepów convenience). Oznacza to, że w ciągu 6 miesięcy 2019 r. Carrefour powiększył się w Polsce o 12 sklepów convenience.

Grupa Muszkieterów

Pierwsze sześć miesięcy 2019 roku Grupa Muszkieterów zakończyła obrotami w wysokości ponad 3,72 miliarda złotych, czyli o prawie 5 proc. więcej rdr (3,6 mld zł w I pół 2018). Obroty Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw wyniosły odpowiednio blisko 2,5 miliarda zł, czyli tyle samo co obecnie, a Bricomarché prawie 1,23 mld zł (1,1 mld zł w I pół. 2018). 

Intermarché w drugim kwartale wygenerowała wzrost obrotów o ponad 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Optymalizacja tego szyldu wciąż trwa. 

Sieć zamknęła w I półroczu trzy supermarkety: w Rudzie Śląskiej, Krzemieńcu oraz Lubinie. Intermarché ma ok. 210 sklepów.

Spar

Sieć SPAR Polska zaraportowała wzrost w pierwszej połowie roku o 5,56 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r., ale nie podano ile wynoszą przychody. 

W 2018 r. globalna sprzedaż sieci wyniosła 35,8 mld euro, co stanowi wzrost o 5,4 proc. przy stałej podstawie walutowej. Polska wygenerowała w tym okresie obroty w wysokości 263 mln euro (ponad 1,1 mld zł, był to wzrost o 7,8 proc. rdr) .

Eurocash

Przychody Grupy Eurocash w drugim kwartale 2019 r. sięgnęły 6,44 mld zł i były o blisko 12 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2018 r. W całym pierwszym półroczu tego roku skonsolidowana sprzedaż wyniosła 11,92 mld zł, co oznacza wzrost o 11 proc. r/r. 

W segmencie hurtowym Grupa zanotowała w drugim kwartale 2019 r. wzrost sprzedaży o ponad 6% r/r do 4,89 mld zł, a w całym pierwszym półroczu br. sprzedaż tego segmentu sięgnęła 8,99 mld zł, czyli o ponad 5% więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż zrealizowana przez sieć hurtowni Eurocash Cash&Carry wzrosła w pierwszym półroczu br. o 2% r/r. W związku z tym, że liczba placówek w tym formacie nie zmieniła się (pod szyldem Eurocash Cash&Carry funkcjonuje obecnie 180 hurtowni, tyle samo co na koniec I kw.), wzrost sprzedaży LFL był na tym samym poziomie. Liczba sklepów zrzeszonych w sieci abc, które są głównymi klientami formatu Cash&Carry, na koniec pierwszego półrocza br. wynosiła 8 753, czyli o 45 więcej niż na koniec 2018 r. Liczba sklepów partnerskich oraz franczyzowych zorganizowanych w ramach sieci Groszek, Euro Sklep, Lewiatan oraz PSD (Gama) na koniec czerwca 2019 r. wynosiła 5 040 placówek, co oznacza spadek o 15 placówek względem I kw. br. i przyrost o 16 sklepów na przestrzeni półrocza br.

W segmencie detalicznym w drugim kwartale 2019 r. Grupa Eurocash osiągnęła ponad 34-proc. wzrost sprzedaży do blisko 1,5 mld zł, a w całym pierwszym półroczu sprzedaż Detalu zwiększyła się o prawie 36% r/r do 2,83 mld zł. Wzrosty te w dużej mierze wynikają z konsolidacji sieci ponad 180 supermarketów Mila oraz 25 sklepów Lewiatan (należących do spółki Partner) przejętych odpowiednio w czerwcu ubiegłego roku oraz marcu bieżącego roku. Akwizycje te dołożyły do sprzedaży Grupy Eurocash w pierwszej połowie tego roku ponad 620 mln zł.

Nie wszyscy detaliści podali półroczne wyniki.

Czytaj więcej na dlahandlu.pl

© Portal Spożywczy 2019-09-17 21:16:21