Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Mlekovita sprzedaje do 159 krajów świata. Z eksportu pochodzi 1/3 przychodów

Do 159 krajów świata trafiają polskie wyroby mleczarskie wytwarzane przez spółdzielnię mleczarską Mlekovita. Sprzedaje ona zagranicę 30 proc. swojej produkcji i jest największym eksporterem produktów spożywczych w Polsce.


Autor: PAP
Data: 02-09-2019, 16:14
Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity

Mlekovita sprzedaje produkty mleczarskie na cały świat - do 28 państw Unii Europejskiej i do 131 krajów spoza UE. Z eksportu pochodzi ok. 30 proc. przychodów firmy - poinformował prezes Dariusz Sapiński. Dodał, że spółdzielnia mleczarska jest największym producentem i eksporterem polskiej żywności.

Jak mówił o pozycji lidera wśród polskich firm spożywczych świadczą m.in. wyniki finansowe spółdzielni, która od kilku kat działa jako grupa Mlekovita. Przychody w ciągu ostatnich 20 lat, wzrosły 16-krotnie, osiągając w 2018 r. ok. 4,7 mld zł. Niedawno Mlekovita podsumowała pierwsze półrocze, a dotychczasowe wyniki wskazują, że prawdopodobnie w tym roku przychody będą jeszcze wyższe i przekroczą poziom 5 mld zł.

Sapiński zaznaczył, że długookresowa strategia rozwoju ukierunkowana jest na rynki międzynarodowe, choć oczywiście krajowy rynek jest równie ważny. Zauważył, że cała branża mleczarska wytwarza o ok. 40 proc. produktów więcej ponad krajowe zapotrzebowanie, więc eksport jest koniecznością. Zaznaczył, że wzrost eksportu jest możliwy m.in. dzięki dostosowaniu polskich produktów do specyfiki gustów i smaków preferowanych przez klientów na różnych rynkach.

Jednym z kluczowych produktów eksportowych Mlekovity są tzw. proszki mleczne, czyli m.in. mleko w proszku pełne instant, Fat Filled Milk Powder, Instant Fat Filled Milk Powder, serwatka, permeat serwatki w proszku, śmietanka w proszku. W ubiegłym roku Mlekovita wyeksportowała ok. 100 tysięcy ton tych produktów, głównie do krajów afrykańskich i azjatyckich.

Prezes Mlekovity podkreślił, że firma jest największym polskim eksporterem produktów mleczarskich na rynek niemiecki. Wartość wywozu za Odrę stanowi obecnie ponad 20 proc. całego eksportu. Wśród głównych produktów eksportowych do naszych zachodnich sąsiadów znajdują się proszki (m.in. mleko, serwatka), sery, masło i mleko UHT.

Co roku firma przeznacza duże środki na inwestycje. W 2018 na ten cel wydano ok. 90 mln zł. Największą ostatnią inwestycją była budowa Fabryki Proszków Mlecznych w Wysokim Mazowieckiem, która trwała trzy lata i została zakończona jesienią ubiegłego roku. Kosztowała 320 mln zł - zaznaczył prezes Mlekovity.

Mlekovita dysponuje nowoczesnym parkiem maszynowym, w swoich 20 zakładach produkcyjnych posiada 180 linii produkcyjnych, z czego w 12. z nich wyposażona jest największa na świecie fabryka pakująca sery, w której każdego miesiąca konfekcjonuje się blisko 4 tys. ton serów dojrzewających.

W bieżącym roku już blisko 15 tysięcy ton "żółtych" serów trafiło zagranicę.

Sapiński dodał, że osiągnięcie przez Mlekovitę pozycji lidera w produkcji i eksporcie wyrobów mleczarskich nie byłoby możliwe bez ścisłej współpracy z rolnikami. Obecnie Mlekovita współpracuje z 15 tys. producentów mleka, którzy dostarczają do jej zakładów 8 milionów litrów mleka dziennie. 

© Portal Spożywczy 2019-09-18 11:06:12