Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Mięso na wtorek: Jak Sokołów wymyśla nowe produkty?

Sokołów to jedna z największych, ale też najbardziej innowacyjnych firm w polskiej branży mięsnej. Tylko w 2018 roku na sklepowe półki trafiło aż 50 nowych produktów tej marki, w tym m.in. pasty wegetariańskie. O tym jak wygląda projektowanie nowości w Sokołowie i co pojawi się w ofercie firmy w najbliższym czasie opowiedział nam Krzysztof Kawecki, dyrektor Centrum Badań i Rozwoju Sokołów SA.


Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 01-10-2019, 06:13
Centrum Badań i Rozwoju Sokołowa, fot. mat. pras.

Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl: Jakie czynniki bierze pod uwagę Sokołów planując nowości produktowe? W jaki sposób analizujecie Państwo trendy rynkowe? 

Krzysztof Kawecki, dyrektor Centrum Badań i Rozwoju Sokołów SA: Wdrażanie nowości produktowych w firmie Sokołów jest procesem złożonym, w który zaangażowany jest sztab ludzi. Chcąc odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów i zaproponować im odpowiedni produkt, musimy bardzo dobrze przeanalizować ich potrzeby i odpowiednio zaprojektować wdrażany asortyment. W tym celu stale analizujemy trendy rynkowe, monitorujemy zmiany na półkach sklepowych i jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi klientami i konsumentami. Na bieżąco śledzimy również rozwój najnowszych technologii, a wiedzę tę wykorzystujemy do optymalizacji procesów i tworzenia jak najlepszych produktów. Podkreślę tu również ogromne zaangażowanie naszych pracowników we wszelkie procesy, również te kreatywne. Dzięki ich wiedzy i pasji, możemy przygotowywać asortyment najwyższej jakości, w pełni dostosowany do potrzeb naszych klientów.

Jakie badania konsumenckie i testy przeprowadza Sokołów przed wypuszczeniem na rynek danego produktu? Czy są one prowadzone przez Centrum czy też wykonują je na zlecenie zewnętrzne firmy?

Każdy nowy produkt przed wdrożeniem testujemy wewnętrznie, korzystamy też z usług wyspecjalizowanych firm. Opracowujemy prototypy, prowadzimy panele i oceny organoleptyczne. Bierzemy udział w zewnętrznych szkoleniach, dzięki którym zdobywamy cenne know-how.
Integracja tych działań sprawia, że wprowadzane przez nas produkty znajdują swoje stałe miejsce na półkach. W zeszłym roku wprowadziliśmy ponad 50 produktów, ten rok również obfituje w nowości. Parówki Stówki, Chrup’usy czy kabanosy Eat’n’go to tylko niektóre z wyrobów, które spotykają się z ogromnym zainteresowaniem ze strony klientów, przede wszystkim ze względu na wyjątkowy smak, wysoką jakość i atrakcyjny, nowoczesny design opakowań.

Jakie zastosowanie ma filozofia Design Thinking w przypadku Centrum Badań i Rozwoju Sokołowa?

Filozofia DT wpisała się w proces wdrożeniowy, który wykorzystujemy w firmie Sokołów. Jego głównym założeniem jest dogłębne zrozumienie potrzeb naszych konsumentów. Dzięki tej metodzie, opartej na testowaniu wielu hipotez, prototypowych produktów, koncepcji i rozwiązań, możemy wprowadzać na półki optymalny asortyment, w pełni dostosowany do potrzeb i oczekiwań naszych Klientów. Ze względu na szeroki asortyment i liczbę wprowadzanych na rynek nowości, Design Thinking stanowi dla nas realne wsparcie w działaniach, pozwalając nam określać potrzeby konsumentów bardzo precyzyjnie. Dzięki temu otrzymujemy właściwie „zaprojektowane”, nowoczesne produkty, które nasi klienci chcą kupować.

W jakich kierunkach będzie rozwijane portfolio produktowe Sokołowa w najbliższych latach?

Firma Sokołów S.A. posiada bardzo szeroką ofertę dostosowaną do zróżnicowanych potrzeb naszych klientów, którzy mają zdefiniowane i różniące się od siebie oczekiwania. Docieramy też do osób, które do tej pory nie korzystały z naszych produktów. Przykładem jest wprowadzenie wegetariańskiej linii "Z Gruntu Dobre" – zgodnej z silnym trendem na diety roślinne. Oprócz past i pasztetów w marcu poszerzyliśmy ofertę o dania gotowe, doskonałe dla osób żyjących szybko, zabieganych, dla których liczy się wygoda, dobry smak i wysoka jakość. Cały czas monitorujemy rynek pod kątem trendów oraz preferencji kupujących. Rozmawiamy z naszymi klientami i prowadzimy badania. Widzimy rosnące zainteresowanie produktami z czystą etykietą i krótkim składem, popieramy filozofię zero waste. Są to tematy szczególnie nam bliskie, dlatego poświęcamy im wiele czasu i planujemy działania w tym kierunku. W efekcie możemy pochwalić się skutecznym wdrożeniem linii produktowych, u których podstaw leżą powyższe cechy. Z Gruntu Dobre czy Naturrino to przykłady marek inspirowanych naturą - produkty o czystym składzie, bez dodatków sztucznych konserwantów, fosforanów i glutaminianu sodu. Aktualnie intensywnie pracujemy również nad rozwojem naszej oferty convenience, dostosowanej do potrzeb osób, które żyją szybko, są mobilne i potrzebują produktów dostosowanych do ich potrzeb – z optymalnymi gramaturami i wygodnymi opakowaniami.

W obecnych realiach cykl życia produktu spożywczego uległ znacznemu skróceniu. W jakim stopniu zderzenie z rynkiem wytrzymują nowości Sokołowa?

Dzięki odpowiednim metodom i procedurom opracowywania oraz wdrażania produktów na rynek, bardzo często jesteśmy kreatorem innowacyjnych rozwiązań, które idealnie wpisują się w oczekiwania klientów. Wprowadzamy produkty, które wyznaczają trendy rynkowe, za którymi podążają inni. Przykładem mogą być cienkie kabanosy w osłonkach roślinnych, których byliśmy prekursorem na rynku. Tego typu rozwiązania, wprowadzane w sposób przemyślany, oparty na badaniach preferencji i oczekiwań konsumentów, są przez nich niezwykle ciepło przyjmowane i chętnie kupowane, co jest dla nas miarą sukcesu.

Czy Centrum podejmuje także działania na rzecz reformulacji produktów już znajdujących się asortymencie Sokołowa, np. w kierunku "czyszczenia etykiet"?

Dogłębna analiza potrzeb w dużym stopniu pozwala nam projektować produkty, które są odpowiednio przetestowane i mają precyzyjną wizję finalnego efektu. Kluczowy jest jednak fakt, że nasz asortyment cały czas jest poddawany monitoringowi i w razie potrzeby wprowadzane są modyfikacje – produkt jest dostosowany do wymagań rynku. Tego typu elastyczność i umiejętność szybkiego reagowania na zmiany rynkowe, jest ważnym elementem wpływającym pozytywnie zarówno na rozwój sprzedaży, jak i wizerunek firmy.

Dziękuję za rozmowę.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!

© Portal Spożywczy 2019-10-23 23:26:02